2022-06-16, 14:30
Medlem
Sextiopluss avatar
[quote=Per-Olof.H|80596295]"Läst men inte förstått" ?

Ryssland är fullt ut ett självförsörjande landområde, vilket Sverige inte är,/QUOTE]

Ja, det är känt att Putin 2014, i skuggan av sanktionerna, gav order om att Ryssland genom subventioner skulle bli självförsörjande på livsmedel. Till och mer gröna produkter talades det om.

Och nya produkter har dykt upp men ingen vet till vilken grad det slagit igenom. Kanske i Petersburg och Moskva, till 15-20% av befolkningen. Vad resten av landet får leva på vet vi inte. Rotfrukter kanske.

Man får räkna med att massor av subventionspengar försvunnit ner i Kleptokraternas fickor.
Citera
2022-06-16, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nej det amerikanska spionplanet, jag tror dom kallade det Black Bird, har rekordet, överlägset, man introducerade det efter långsamma U 2.

Jag pratade om stridsflyg.. skilj på äpplen och päron
Citera
2022-06-16, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vi får se..

Alliansen Kreml/Peking kommer nog att fungera de närmaste 5-10-15 åren, men sen tror jag att Ryssarna kommer att börja dra öronen kring sig. Tippar nämligen att Kineser så småningom kommer att börja flytta in i de tunnbodda, ryska östra regionerna och börja sätta sin prägel. Hur kommer ryssarna att reagera på detta ?

Sen med Indien vet jag inte. Får se..
Hur går det med jättepaketet?

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Stort paket på gång ifrån farbror Biden :

WASHINGTON, June 15 (Reuters) - The White House is expected as soon as Wednesday to announce around $1 billion worth of new weapons aid for Ukraine, including anti-ship rocket systems, artillery rockets, and rounds for howitzers, people familiar with the packages said.

https://www.reuters.com/world/white-house-expected-announce-around-1-bln-of-weapons-ukraine-sources-2022-06-15/
Citera
2022-06-16, 14:35
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Miss !!

Det handlar om NATOs agerande och inte om fd Warsawa pakt.

Inser du hur folk hade det i Sovjets "satellitstater"?

Detta elände är orsaken till att de stöttar Ukraina med allt de har.
Citera
2022-06-16, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nja SR-71 är snabbare som ett spaningsplan

Mig-25 är delvis ett bevis på vi bygger något vi inte behöver. Så snabba flygplan behövs inte. Mig -25 var dålig på det som spelar roll. MiG-25:an var dock inte avsedd för en högre belastning än 4,5 G och var med andra ord inte lämpad för närstrid. Beviset vi bygger inte snabbare stridsflyg. Det är onödigt.

Mig-25ans roll var ju långdistans, hit and run samt spaning.
Ett lite mer varierat arbete än ren rekognicering som SR-71.
Det var inte ämnat som en dogfight närstridsplan.
Lite som Viggen vs JAS, båda hade fördelar som den andra saknar.
Citera
2022-06-16, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Jag pratade om stridsflyg.. skilj på äpplen och päron

USA byggde också ett jättestort bombplan i två exemplar "Valkyrie" den kunde flyga i mach 3 nästan och det var nog därför som Ryssland byggde MIG-25 som interceptor.

Men sedan lade USA ned Valkyrie plötsligt för militären ville ha stealth-bombplan istället. Både Ryssland och USA har gjort stora misstag i planeringen.

Nu prioriterar man inte fart längre, utan viktigare att kunna manövrera kvickt och vara "intelligent"
Citera
2022-06-16, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Hur går det med jättepaketet?

Läste på flera medier om detta igår.

https://www.youtube.com/watch?v=_Nu2Oj-9hpg

Citat:
The United States will provide Ukraine with another $1 billion (€963 million) to help the country amid Russia's assault in the eastern Donbas region. The latest boost of aid will include major weapons systems that the Ukrainian government has repeatedly appealed for. The weapons will include howitzers, anti-ship missile launchers and rounds for the High Mobility Artillery Rocket Systems. The US will also send an additional $225 million in humanitarian aid to provide assistance for drinking water, food, shelter and other essential items. The announcement came as US Defense Secretary Lloyd Austin kicked off a meeting in Brussels with over 45 countries to discuss further support for Ukraine.
Citera
2022-06-16, 14:41
Medlem
Citat:
USA byggde också ett jättestort bombplan i två exemplar "Valkyrie" den kunde flyga i mach 3 nästan och det var nog därför som Ryssland byggde MIG-25 som interceptor.

Men sedan lade USA ned Valkyrie plötsligt för militären ville ha stealth-bombplan istället. Både Ryssland och USA har gjort stora misstag i planeringen.

Nu prioriterar man inte fart längre, utan viktigare att kunna manövrera kvickt och vara "intelligent"

Och osynlig.
Citera
2022-06-16, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Julian Röpcke et consortes är jubelidioter som aldrig någonsin lyckas pricka rätt. Håll dig borta från sådana källor rekommenderar jag:

https://twitter.com/kamilkazani/status/1537122850745815040?s=20&t=cbeILVBOlebcdJKqE2PQSw

Och jag menar verkligen det. Det här är ett gäng atlanticister samlade kring ett gemensamt narrativ i en eko-kammare där de bekräftar varandra. Lustiga att lyssna till men inte mer. Jag kan dem utantill.

Bara tanken att Putin som faktiskt tagit Ryssland en rejäl bit framåt och dessutom lyckats behålla makten inte hade planerat för svåra sanktioner i det här läget...

Säger en hel del om dessa människor.

Jag har aldrig nämnt någon Röpcke, läs istället vad jag skriver och ge fan i att tolka det jag skriver.

Ryssland har inom kort ingen fungerande industri då alla produktionsmedlen är baserat på teknik från väst. Att lägga pengar på hög hjälper inte heller.

Dina analyser är så fulla av skit och önsketänkande så att du gör dig löjlig, oavsett vilket ämne du försöker vara expert i. Det gäller inte bara i den här tråden.

Jag har god insyn i Rysslands industriella värld och vet hur det fungerar, och vad de producerar med.
Att ersätta reservdelar och maskiner med någonting annat låter sig inte göras på mycket lång tid.
Citera
2022-06-16, 14:44
Medlem
Citat:

MIG-25ans fart och förmåga att flyga högt som strisdflyg vart ett enormt problem för NATO ända fram till slutet av Kalla Kriget då man bytte ut AIM-7 missilerna mot AIM-120 som hann ifatt MIG-25an.
Lätt idag att sitta och prata som en expert, för 50 år sedan var MIG-25 ett jävla problem tom för F-15 och för dåtidens luftmålsmissiler.
Israel kunde inte stoppa överflygningar av Egypten t.ex. alls med deras MIG-25or.

Idag är luftmålsmissilerna så sablans snabba att ett bemannat plan inte kan åka ifrån, då är det istället dogfights som gäller.
Därav fasas plan ut som var snabba hit and run samt långdistans stridande.

MIG-25 gjorde vad den skulle göra, den skapade stora problem för NATO och var ett tecken på att Sovjet kunde bygga bra och farliga saker. End of story.
Underskatta ryssen är det sista man ska göra, det har både fransmännen, svenskarna, japanerna och tyskland gjort med enorma förluster.
Senast redigerad av DeerDoe 2022-06-16 kl. 14:46.
Citera
2022-06-16, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Läste på flera medier om detta igår.

https://www.youtube.com/watch?v=_Nu2Oj-9hpg

Kommer Zelensky bli den rikaste Oligarken på globen? Det finns många båtar till bra pris numera.
Citera
2022-06-16, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Varför det? Det borde ju gå alldeles utmärkt att exportera en del av ett stort överflöd. Huruvida man sedan behöver importera eller ej beror på behovet.
..importbehovet är enormt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in