Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
USA byggde också ett jättestort bombplan i två exemplar "Valkyrie" den kunde flyga i mach 3 nästan och det var nog därför som Ryssland byggde MIG-25 som interceptor.
Men sedan lade USA ned Valkyrie plötsligt för militären ville ha stealth-bombplan istället. Både Ryssland och USA har gjort stora misstag i planeringen.
Nu prioriterar man inte fart längre, utan viktigare att kunna manövrera kvickt och vara "intelligent"
MIG-25ans fart och förmåga att flyga högt som strisdflyg vart ett enormt problem för NATO ända fram till slutet av Kalla Kriget då man bytte ut AIM-7 missilerna mot AIM-120 som hann ifatt MIG-25an.
Lätt idag att sitta och prata som en expert, för 50 år sedan var MIG-25 ett jävla problem tom för F-15 och för dåtidens luftmålsmissiler.
Israel kunde inte stoppa överflygningar av Egypten t.ex. alls med deras MIG-25or.
Idag är luftmålsmissilerna så sablans snabba att ett bemannat plan inte kan åka ifrån, då är det istället dogfights som gäller.
Därav fasas plan ut som var snabba hit and run samt långdistans stridande.
MIG-25 gjorde vad den skulle göra, den skapade stora problem för NATO och var ett tecken på att Sovjet kunde bygga bra och farliga saker. End of story.
Underskatta ryssen är det sista man ska göra, det har både fransmännen, svenskarna, japanerna och tyskland gjort med enorma förluster.