2022-06-16, 09:34
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverSqueeze
Bläcket på pappret är kontraktet och det skulle vara vatten värt om det inte var kopplad till något fysiskt, dvs marken.
Ja, och ettorna och nollorna som Kebab försökte skratta bort är andra typer av kontrakt.

De ettor och nollor som bygger upp Bitcoin blockkjedja är en annan typ av kontrakt än det bläck på ett papper som representerar mark på tex Manhattan. Det var det jag försökte påskina.
(att kontraktet gjort av bläck är otroligt lätt att förfalska jämfört med blockkjedjan är en annan diskussion)
2022-06-16, 09:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Så dina önskedrömmar är sannare än verkligheten?

Vad pratar du om ens?
2022-06-16, 09:39
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Hur kan en aktie i Volvo i mitt namn frysas på min avanza-depå? Kan du ge något exempel någonsin när detta hänt i Europa?

Var du med under bankkrisen 2008 och framåt? Vet du vad som hände i Grekland och allas konton där då?
Eller i Ryssland för någon månad sedan?

Sånt händer hela tiden överallt.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_bank_runs
2022-06-16, 09:43
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Var du med under bankkrisen 2008 och framåt? Vet du vad som hände i Grekland och allas konton där då?
Eller i Ryssland för någon månad sedan?

Sånt händer hela tiden överallt.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_bank_runs
Länka att aktier på grekiska depåer låstes 2008, det har jag aldrig hört. Ingen ens i Ryssland efter sanktionerna har förlorat äganderätten till sina väst-aktier.

Grekland har Europas sämsta track record och har gått i konkurs fyra gånger senaste 100 åren. Ryssland är en skurknation. Dina exempel gjorde mig inte särskilt rädd. Exemplet celsius och BTC är 100 gånger mer skrämmande. De bara tog alla pengar.
2022-06-16, 09:46
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Vad pratar du om ens?
Jag visade en historisk kurva att BTC följer USA-börsen. Din kommentar var "Bitcoin har helt andra egenskaper och det visar sig väl framöver". Dvs historik och fakta spelar ingen roll, en fe kommer i framtiden att uppfylla alla dina drömmar om BTC. Utan faktalänk så använder jag ordet Fe.
2022-06-16, 09:46
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Grekland har Europas sämsta track record och har gått i konkurs fyra gånger senaste 100 åren. Ryssland är en skurknation. Dina exempel gjorde mig inte särskilt rädd. Exemplet celsius och BTC är 100 gånger mer skrämmande. De bara tog alla pengar.

Fördelen med BTC är just att du inte är beroende av 3:e part för att förvalta dina värden. Det är ett av de största argumenten för just Bitcoin. Om man sedan väljer att ändå ha sina Bitcoin hos en custodial så bör man veta om riskerna med detta då det fortfarande är en oreglerad marknad som behöver regleras mer för att skydda individen betydligt bättre.
2022-06-16, 09:49
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Fördelen med BTC är just att du inte är beroende av 3:e part för att förvalta dina värden. Det är ett av de största argumenten för just Bitcoin. Om man sedan väljer att ändå ha sina Bitcoin hos en custodial så bör man veta om riskerna med detta då det fortfarande är en oreglerad marknad som behöver regleras mer för att skydda individen betydligt bättre.
Klassisk BTC-argumentation. Allt är bra tills det blir dåligt. Terra Luna var bra, de blev värda 0 kr, då är de dåligt. Celsius var bra, blev värt 0 kr, då är de dåligt. När problemet redan inträffat vill du reglera, och bara felet, och inte innan för huvudargumentet för BTC är att den är oreglerad. Du får nog bestämma dig.
2022-06-16, 09:50
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Klassisk BTC-argumentation. Allt är bra tills det blir dåligt.
Du försvarar ju bankerna med samma resonemang. Trots att det finns massa exempel genom historian där det blivit dåligt?
2022-06-16, 09:51
Avslutad
Citat:
Jag visade en historisk kurva att BTC följer USA-börsen. Din kommentar var "Bitcoin har helt andra egenskaper och det visar sig väl framöver". Dvs historik och fakta spelar ingen roll, en fe kommer i framtiden att uppfylla alla dina drömmar om BTC. Utan faktalänk så använder jag ordet Fe.

Lär dig om bitcoin istället så förstår du kanske något nytt.
2022-06-16, 09:52
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Du försvarar ju bankerna med samma resonemang. Trots att det finns massa exempel genom historian där det blivit dåligt?
Det finns inte massor med exempel. Det finns Lehmann 2008 i USA och där skyddades alla insättningar av staten. Terra bara försvann poff. Celsius bara försvann poff. Att du inte ser skillnaden tyder på stark hjärntvätt.

Jag känner mig 1000 gånger säkrare för framtiden med min avanza-depå än jag skulle gjort med BTC.
2022-06-16, 09:53
Medlem
Leastons avatar
Citat:
När problemet redan inträffat vill du reglera, och bara felet, och inte innan för huvudargumentet för BTC är att den är oreglerad. Du får nog bestämma dig.

FYI
Jag vill ha så mycket rimliga regleringar som det bara går kring krypto. Hade hoppats att dessa kommit för länge sedan, men det tar sin lilla tid.
Är det konstig tanke menar du?
2022-06-16, 09:53
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Lär dig om bitcoin istället så förstår du kanske något nytt.
Tvärtom försöker jag lära dig att se historik, och att det troligen ger en bättre bild av verkligheten än dina drömmar. “Those that fail to learn from history are doomed to repeat it.” Winston Churchill.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in