2022-06-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det går inte att läsa det på annat sätt än att däcken var nya. De kommenterade specifikt att sommardäcken de skiftade bort var slitna.

Och självklart säljer inte Pirelli regummerade däck.
Håller inte med angående tolkningen, det står inte att de var nya men heller inte att de var använda tidigare. Att man bytte sommardäcken så tidigt tycker iaf jag att man snålar med resurserna. Man borde veta att ett vinterdäck har sämre grepp under den tid asfalten är någorlunda varm under hösten. Varför inte skicka på nya sommardäck om de andra var slut? Vi snackar ju för fan om nästan exakt tre månader innan det lagstadgade datumet för byte. Ja, det är senaste dagumet jag vet men nu snackar vi också Skåne. Säg då två månader för tidigt byte vilket återigen jag tycker är dumsnålt.

Angående regummering så sker det framförallt för lastbilsdäck.
Citera
2022-06-15, 23:18
Medlem
Citat:
Fast att ha bytt ut slitna sommardäck mot nya M+S däck med korrekt belastningsindex och som ska tåla 240 km/h låter väl som ett väldigt bra underhåll?

Men att inte undersöka Pirellis kvalitetskontroll av den aktuella tillverkningsbatchen låter märkligt.
Det är ju just dessa däck som används på tunga SUVar över hela världen.
Nja jag menar att det just är ett ms däck så är det redan fel så tidigt på året. Petnisse säger också att W står för 270km/h vilket i sig är efterblivet eftersom den bilen svårligen skulle ta sig över 200km/h.
Suvar världen över ja fast denna väger nästan dubbelt så mkt som de flesta suvar. Borde man inte haft XL däck?
Citera
2022-06-15, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamhallAlekum
Håller inte med angående tolkningen, det står inte att de var nya men heller inte att de var använda tidigare. Att man bytte sommardäcken så tidigt tycker iaf jag att man snålar med resurserna. Man borde veta att ett vinterdäck har sämre grepp under den tid asfalten är någorlunda varm under hösten. Varför inte skicka på nya sommardäck om de andra var slut? Vi snackar ju för fan om nästan exakt tre månader innan det lagstadgade datumet för byte. Ja, det är senaste dagumet jag vet men nu snackar vi också Skåne. Säg då två månader för tidigt byte vilket återigen jag tycker är dumsnålt.

Angående regummering så sker det framförallt för lastbilsdäck.

Det är inte rena vinterdäck utan All-sensommar däck. Det är Autobahndäck. Det kan t o m vara så att de byter en gång till för friktionsdäck för de där är inget man vill köra med på nordiska vintervägar.
Citera
2022-06-15, 23:23
Medlem
Citat:
Det är inte rena vinterdäck utan All-sensommar däck. Det är Autobahndäck. Det kan t o m vara så att de byter en gång till för friktionsdäck för de där är inget man vill köra med på nordiska vintervägar.
Ok tack för info!
Citera
2022-06-15, 23:26
Medlem
Citat:
Nja jag menar att det just är ett ms däck så är det redan fel så tidigt på året. Petnisse säger också att W står för 270km/h vilket i sig är efterblivet eftersom den bilen svårligen skulle ta sig över 200km/h.
Suvar världen över ja fast denna väger nästan dubbelt så mkt som de flesta suvar. Borde man inte haft XL däck?

Nej min vän det var inte W utan V vilket är 240. Sommardäcken var W. Om vi nu ska vara petiga.

Och de tål betydligt mer än så även med tung bil. Det är enorma säkerhetsmarginaler.
Och dessutom varnar däckövervakningssystemet om däcken får,för hög temp och för högt tryck vilket kan ske vid hård körning.
Men då pratar vi t ex körning på bana där däcken utsätts för enorma påfrestningar jämfört med att rulla i promenadfart i 140+ på rak fin motorväg som ii detta fall.

Att ett kvalitetsdäck skulle tappa slitbanan för detta är helt absurt
Citera
2022-06-15, 23:27
Medlem
Citat:
Ok tack för info!

Ska vara All season och inget annat
Citera
2022-06-15, 23:39
Medlem
Citat:
Nej min vän det var inte W utan V vilket är 240. Sommardäcken var W. Om vi nu ska vara petiga.

Och de tål betydligt mer än så även med tung bil. Det är enorma säkerhetsmarginaler.
Och dessutom varnar däckövervakningssystemet om däcken får,för hög temp och för högt tryck vilket kan ske vid hård körning.
Men då pratar vi t ex körning på bana där däcken utsätts för enorma påfrestningar jämfört med att rulla i promenadfart i 140+ på rak fin motorväg som ii detta fall.

Att ett kvalitetsdäck skulle tappa slitbanan för detta är helt absurt
Ah i stand corrected! läste vad bilen var reggad med för däck!
I rapporten står att slitbanan som hittades tillhörde skyddsbilen samt var helt oskadd bortsett från att den var delad diagonalt. Låter som tillverkningsfel tycker jag.
Citera
2022-06-15, 23:42
Medlem
Citat:
Ah i stand corrected! läste vad bilen var reggad med för däck!
I rapporten står att slitbanan som hittades tillhörde skyddsbilen samt var helt oskadd bortsett från att den var delad diagonalt. Låter som tillverkningsfel tycker jag.

Låter helt sjukt oavsett. Det ska inte kunna hända utan yttre åverkan.
Men vad kan de ha kört på som skar av slitbanan på det sättet utan att någon annan bil sett något på vägen?
Citera
2022-06-15, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Vansinneskörning annat än på autobahn som är spikrak.

Medans vi ändå diskuterar konspirationer - vad säger att Vilks själv inte sträckte sig fram, grabbade tag i ratten och girade in i lastbilen?

Tror han var bra trött på att köras runt som i ett vandrande fängelse och blev tvungen att flytta från frugan.
Kurvig? Har du ens bemödat dig med att titta på google maps över vägen? En svag högerböj är
vad som finns på platsen. Jag har själv kört förbi där ett par gånger och 160 på den platsen är inte vansinneskörning förutsatt att man haft en anledning med åtgärden vilket man som polisman kan ha.
Visa mig en enda svensk motorväg som är kurvig samtidigt som farten är skyltad 110km/h
Citera
2022-06-15, 23:50
Medlem
Citat:
Låter helt sjukt oavsett. Det ska inte kunna hända utan yttre åverkan.
Men vad kan de ha kört på som skar av slitbanan på det sättet utan att någon annan bil sett något på vägen?
Jadu det är bra frågor, nu tolkar vi ju en sammanfattning och vi saknar en hel del viktiga detaljer. Kan något ha hänt med runflat-ringen i fälgen? Det kanske låg nån metallbit på vägen som skar däcket så men nä jag fattar inte hur de skulle ha blivit sådär. Kanske har däcket fått stryk när nån förare kört på nån trottoarkant/refug i samband med nån händelse tidigare under vintern och på så sätt försvagat däcket? Att någon galen muslim skurit sönder däcket tror jag inte heller på, de där bilarna lämnas inte obevakade.
Jag röstar för dåligt däck från fabriken.
Citera
2022-06-16, 00:10
Medlem
Citat:
Jadu det är bra frågor, nu tolkar vi ju en sammanfattning och vi saknar en hel del viktiga detaljer. Kan något ha hänt med runflat-ringen i fälgen? Det kanske låg nån metallbit på vägen som skar däcket så men nä jag fattar inte hur de skulle ha blivit sådär. Kanske har däcket fått stryk när nån förare kört på nån trottoarkant/refug i samband med nån händelse tidigare under vintern och på så sätt försvagat däcket? Att någon galen muslim skurit sönder däcket tror jag inte heller på, de där bilarna lämnas inte obevakade.
Jag röstar för dåligt däck från fabriken.

Jag tror inte den där lösningen med en inre ring runt fälgen är så lämplig att hoppa ner på i höghastighet. Den gjorde troligen ingen nytta alls utan ledde i så fall till just kraftig lastförskjutning med påföljande sladd.
Men jag fattar inte riktigt varför bilen först drev åt höger och sedan sladdade åt vänster.

Det känns nästan som först ett däck och sedan ett till. Vilket skulle vara ännu mer osannolikt.

Att köra på trottoar skulle kanske kunna skada däcksidan men slitbanan?

Ett enda dåligt däck låter konstigt i en gigantisk produktionsprocess. I så fall en hel batch med däck.
Men då borde fler däck ha gått åt.
Tänker på de tunga SUVar jag sett köra i 200-250 på bana runt runt. Med väldigt hög däcktemp och tryck. Visserligen bara på 3 ton. Men ändå.
Här pratar vi promenadfart på rak väg. Däcktempen kan inte ens ha varit 20 gr

Nja, jag lutar åt det mest sannolika som ändå är osannolikt. D v s något vasst och hårt föremål på vägen
Citera
2022-06-16, 00:21
Medlem
Citat:
Jag tror inte den där lösningen med en inre ring runt fälgen är så lämplig att hoppa ner på i höghastighet. Den gjorde troligen ingen nytta alls utan ledde i så fall till just kraftig lastförskjutning med påföljande sladd.
Men jag fattar inte riktigt varför bilen först drev åt höger och sedan sladdade åt vänster.

Det känns nästan som först ett däck och sedan ett till. Vilket skulle vara ännu mer osannolikt.

Att köra på trottoar skulle kanske kunna skada däcksidan men slitbanan?

Ett enda dåligt däck låter konstigt i en gigantisk produktionsprocess. I så fall en hel batch med däck.
Men då borde fler däck ha gått åt.
Tänker på de tunga SUVar jag sett köra i 200-250 på bana runt runt. Med väldigt hög däcktemp och tryck. Visserligen bara på 3 ton. Men ändå.
Här pratar vi promenadfart på rak väg. Däcktempen kan inte ens ha varit 20 gr

Nja, jag lutar åt det mest sannolika som ändå är osannolikt. D v s något vasst och hårt föremål på vägen
Runflat ringen är till för att kunna forttta klra i modest hastighet för att komma ur en situation, bort från killzone utan att behöva köra på fälgarna vilket inte är så lyckat. I en sån situation är det nog inget som riktigt hjälper när 4ton+ bil redan ligger i högersväng, har vikten på vänstra hjulen, låt säga att vänster fram smäller, bilen niger ner och ställer sig på ringen och kanske får ett hugg ner i asfalten villet får bilen att svänga in än mer åt höger, föraren parerar sladden men reder inte ut returen när 4ton+ på endast tre däck börjar kasta runt. Det löjliga vajerräcket har inget att sätta emot heller.

Var har du sett suvar köra 200-250 på bana?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in