2022-06-14, 19:00
Medlem
Termos99s avatar
Det måste såklart vara upp till var och en att ge upp, eller fortsätta att strida. Men att lita på Ryssland är med stor sannolikhet ett misstag. Ett land som så föraktar mänskliga rättigheter är inget att överlämna sig till om det inte är den sista chansen man har.

Rysslands krav i Sievjerodonetsk: Ge upp

Ukraina uppger på tisdagen att de fortfarande håller delar av
Sievjerodonetsk och försöker evakuera civila, skriver Reuters.

Samtidigt erbjuder Ryssland soldater, som uppehåller sig i den
kemiska anläggningen Azot i staden, att kapitulera på onsdag morgon. Soldaterna bör "upphöra med sitt meningslösa motstånd och lägger ner sina vapen", säger Mikhail Mizintsev, chef för den ryska arméns kommandocentral, enligt Interfax
. forts

SVT
Citera
2022-06-14, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NatoKiller
Twitter har ingen trovärdighet
Att ryssfascisterna har svårt rekrytera i Cherson låter rimligt.
Har du sett att att man i något ryskt asfalterat område lyckats rekrytera fler än 4 per 10.000?

I Ryssland är rekryteringskontoren tomma och situationen i Ukraina kan väl knappast vara bättre för ryssarna?
Citera
2022-06-14, 19:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Skrämmande. Ryssland har tagit av sig masken och visar sitt sanna ansikte. Dessa imperialistiska drömmar kan ju inte ha uppstått i februari, utan de har odlats under årtionden. Kanske försvann de aldrig vid Sovjets fall.

Ryssland måste stoppas, krossas, avmilitariseras, upplösas som stat.

Ja dom är galna. Jag tror att det imperialistiska tankegodset återvände med Putin, men Ryssland var alldeles för svagt under många år för att ge offentligt uttryck för dom ”idéerna”. Putin bidade sin tid - och nu vill han ha ett å annat åtgärdat innan han själv blir historia. Han ser sig inte som en president - utan snarare som en tsar.
Citera
2022-06-14, 19:02
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, med senapsgas och napalm! Nä, jag tror inte att det blir så värst mycket mer från USA än någon bunt med haubitsar ibland, eftersom det är det Ukraina tycks vilja ha. Även det kan vara riskabelt — tror nog att amerikanerna vill undvika eskalering. Dock svårt att säga något om artilleri för längre distanser med tanke på att ryssarna redan har det.

Fast om det är ett sådant bristande intresse från USA att leverera vapen så kan Putin lika gärna fortsätta t.ex. ta Estland, Lettland och Litauen? Kanske ta en bit från Finland? Varför inte ockupera upp Polen? Hugga in en kil i Ungern också?

Varför har Biden/Democrats ständigt tjatat om att Ryssland MÅSTE släppa Krim....och nu ska USA bara ge upp?

Nej, jag köper inte din billiga analys. Du får slipa vidare på den.
Citera
2022-06-14, 19:04
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Cirka 6 mil.
Där ser ut att vara mindre än så. Jag gissar på 155 mm artilleri. Kanske var därför som UAF krigade så hårt för brohuvudet vid Davydiv Brid. En film till och det är riktigt fina träffar.

https://twitter.com/CyclistAnons/status/1536754993235390464
Citera
2022-06-14, 19:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Så gör ryssarna ja, men vad gör ukrainarna? Det är så jävla löjligt när propagandamaskinen fantiserar ihop skit utifrån sitt eget sjuka perspektiv och tror att nån i väst ska gå på det. Andra än den serbiska begåvningsreserven alltså

Det är sånt jag menar. Är det psyket eller Säpo som är lämplig handläggare?
Kommentar:
det är tragikomiskt hur Rysslandskramare och megafoner åt Kreml som Dack inte kan se att deras eget ordval avslöjar hur djupt de står i proagandaträsket:
”Sedan kommer det då ett gäng ukrainska nationalister till platsen i ett pansarfordon”.

Ja? Finns det några ukrainare som inte är ”nationalister”’när de kämpar mot en militär invasion av sitt hemland? Men det är Kremls propaganda-manual 1a: ”alla motståndare är fascister/nazister/nationalister (välj minst en)”.

Konstigt nog är det inget problem att ryssarna till överväldigande majoritet är just nationalister och vill se ett återupprättat stor-Ryssland styrt av rysktalande härskare i Kreml.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-06-14 kl. 19:09.
Citera
2022-06-14, 19:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Det måste såklart vara upp till var och en att ge upp, eller fortsätta att strida. Men att lita på Ryssland är med stor sannolikhet ett misstag. Ett land som så föraktar mänskliga rättigheter är inget att överlämna sig till om det inte är den sista chansen man har.

Rysslands krav i Sievjerodonetsk: Ge upp Ukraina uppger på tisdagen att de fortfarande håller delar avSievjerodonetsk och försöker evakuera civila, skriver Reuters.

Samtidigt erbjuder Ryssland soldater, som uppehåller sig i denkemiska anläggningen Azot i staden, att kapitulera på onsdag morgon. Soldaterna bör "upphöra med sitt meningslösa motstånd och lägger ner sina vapen", säger Mikhail Mizintsev, chef för den ryska arméns kommandocentral, enligt Interfax
. fortsSVT

Det är inte så smart att döma krigsfångar till döden om man vill att andra skall ge sig. Ingen vågar väl ge sig nu.
Citera
2022-06-14, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Inte din eller MSMs heller.
Så här långt ger jag Patrick Lancaster den högsta trovärdigeten. Han är på plats och har så här långt intervjuat hundratals.
Om man frilansande reporter på Izvestija och därmed betald av Kreml så är det tveksamt om han har någon trovärdighet överhuvudtaget.
Har han nämnt att det är krig?
Citera
2022-06-14, 19:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Odessa, Kharkov och Kiev har ju varit mål för beskjutning och kan bli det igen. Att försöka inta Kharkov visade sig dock svårt.

Hypotetiskt kan jag sträcka mig till en uppdelning av Ukraina med Dnepr som gräns, men det skulle vara om ett komplett ukrainskt sammanbrott sker. Det har redan tagit så lång tid att chockverkan uteblir.

Presidenten upprepar idag att Melitopol, Mariupol och Krim skall befrias. Jag tror det är svårt att få en förhandlingslösning med mindre än att Ryssland lämnar hela Ukraina. https://www.youtube.com/watch?v=ZqXy2FGFrZQ
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Det är inte så smart att döma krigsfångar till döden om man vill att andra skall ge sig. Ingen vågar väl ge sig nu.

Japp, det är problemet. Och Ryssland har skapat det själva, ljuger man och behandlar människor illa, så kan det sluta med att ingen tror på en till slut, även om man någongång säger sanningen.

Men jag har en teori jag hävdat länge här i tråden. Ryssland bryr sig inte, de bara inte bryr sig om egnas förluster eller andras. Internationell rätt? Bryr sig inte. Mänskliga rättigheter? Bryr sig inte. Vad omvärlden tycker? Bryr sig inte. Vad Ryssar tycker? Bryr sig inte.

De bara inte bryr sig.
Citera
Medlem
Har inte varit inne här på veckor men här tror folk fortfarande alltså att ZZelensky ska..... vinna trots nära tusen personer från ukrainska militären dör varje dag!
Ukraina drabbas nu av förluster på mellan 600 och 1.000 soldater varje dag i kriget. Det rapporterar The Guardian.
https://www.friatider.se/tragedin-i-ukraina-1000-soldater-forloras-varje-dag

och nu har ZZelenskys soldater fastnat i Azots industriområde och Ukraina ber en bön att Ryssland ska släppa dom. Men visst ZZelensky vinner detta krig.
Kiev seeking civilian evacuation from Azot for remaining militants, Russian top brass says
https://tass.com/world/1464531
Citera
2022-06-14, 19:16
Medlem
ariberts avatar
Citat:

Krigsfångar i den reguljära Ukrainska armén döms inte till döden, utan dom kommer att släppas efter förhör. Om det finns legosoldater/utlänningar så blir det annat, i värsta fall dödsstraff. Legosoldater omfattas inte av Geneve konventionen så dom är helt utlämnade till Ryssarnas godtycke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in