2022-06-14, 18:07
Medlem
Abba Pink Floyd U2
Citera
2022-06-14, 18:07
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfroCondomFactory
Ungdomar som går omkring i bandtröjor startade knappast med Nirvana...
eh, det var heller ej vad jag påstod, ditt klappträ.
Citera
2022-06-14, 18:09
Avslutad
2pac och biggie
Citera
2022-06-14, 18:10
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Vill nog hävda att de och grungen förändrade musikvärlden, eller i vart fall gjorde ett starkt avtryck under en kort period. Nirvana, ett egentligen mediokert band, är ju för alltid ihågkomna i rock- och musikhistorien. Sedan hur mycket de förändrat musikvärlden vet jag inte. Typ som Oasis kanske.
Vad de gjorde var att döda arenahårdrocken med smink och effekter, och var ett gäng skogshuggare som lirade. Det är i stort sett att invertera vad Sex Pistols gjorde 15 år innan.
Citera
2022-06-14, 18:11
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
eh, det var heller ej vad jag påstod, ditt klappträ.
Tyckte du nämnde nåt om det och "alternativ livsstil" eller vad det nu var. Skit samma, för mig finns egentligen inget unikt eller banbrytande med Nirvna, även om musiken kanske är ok.
Citera
2022-06-14, 18:11
Medlem
Kajahs avatar
Bob Marley & The Wailers. Dom gav västvärlden one drop rythm.
Citera
2022-06-14, 18:13
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Tyckte du nämnde nåt om det och "alternativ livsstil" eller vad det nu var. Skit samma, för mig finns egentligen inget unikt eller banbrytande med Nirvna, även om musiken kanske är ok.
Vad jag antog att den jag svarade, var att de gjorde ett avtryck på omvärlden, och än idag är Nirvana ett val för truliga ungdomar som en isolerad företeelse (de har antagligen inte hört Soundgarden, utan kanske gillar HIM och sånt istället), men som du säger så är det snarare livsstilen i subgenren som är det "banbrytande" eller det bestående för eftervärlden,musiken är ok men knappast speciell.
Citera
2022-06-14, 18:14
Medlem
The Beatles - Sgt Peppers... förändrade musikvärlden genom att inte ha en dedikerad singel, och satte fokus på albumet som ett format för musik.

Black Sabbath, utvecklade hård rock till hårdrock.
Citera
2022-06-14, 18:16
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Bob Marley & The Wailers. Dom gav västvärlden one drop rythm.
Prince Buster var väl tio år före att slå i väst
Citera
2022-06-14, 18:25
Medlem
Kajahs avatar
Tveksamt att Buster hade samma genomslag i väst som The Wailers hade. Dessutom pratade jag om One drop rythm https://en.m.wikipedia.org/wiki/One_drop_rhythm
Citera
2022-06-14, 18:31
Medlem
Citat:
Många klassiska poplåtar men jag tycker inte att de förändrade nåt.
Är väl beredd att hålla med.
Ansvarig för ABBA-soundet var bandets ljudtekniker Michael B Tretow. Han trollade fram de feta harmonierna. Björn och Benny och han skapade guld - men förändrade de något annat band? Nä!
Citera
2022-06-14, 18:37
Medlem
DMfanNo1s avatar
Albumet Black Celebration med Depeche Mode. Låten Black Celebration går rakt in i hjärtat varenda gång man hör den och blir aldrig gammal.

Har vaknat förvirrad senaste dagarna över att Andy redan är borta. Fan att du var tvungen att lämna oss så tidigt.
Senast redigerad av DMfanNo1 2022-06-14 kl. 18:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in