Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Deras ÖB lade ju i praktiken en beställning på tung hårdvara motsvarande typ halva US Army häromdan, och han vill få det klubbat och godkänt vid ett NATO-toppmöte i morgon onsdag (på Gotland, har jag för mig?). Gratis, dessutom.
(FB) Washington Post: Ukraina får slut på ammunition, ser mörkt ut på slagfältet.
"Ge oss rubbet nu genast, så fixar vi Ryssen!" ungefär.
Jag tror att väst börjar tröttna på Ukrainas orealistiska bud och moraliska utpressning...
Du ägnar dig åt överdrifter som är direkt missvisande. Först gör du gällande att Ukraina ber om för mycket (”halva US Army”). Det är för det första fel i sak: USA har t.ex. ca 4500 M1A1 Abrams (varav ~50% i förråd) så de kan givetvis skicka 500 strv utan att utarma sin egen armé. Det är ju heller inte så att de gör någon nytta i mob-förråd. Vidare menar du att Ukraina borde vara tacksamma över de 40 G$ de redan fått. Det kan man tycka, men eftersom USA lade ut ca 100 G$ årligen på en regional konflikt i Afghanistan så är väl det en rimlig första basnivå för Ukraina?
Någon direkt tvekan från USA att skicka materiel kan vi heller inte förvänta oss. Biden har sin Lend Lease-lag och kan skeppa utan i princip obegränsat med materiel på krita (och som knappast någon förväntar sig betalt för, möjligen retur av begagnad materiel som sedan skrotas).
Sedan skall stödet till Ukraina sättas i proportion till vad motståndaren har. Rysslands militära budget har visserligen legat på en i sammanhanget modest nivå runt 70 G$/år, men de har som bekant ackumulerat vapen och ammunition under decennier. Alltså inget konstigt om det krävs 100-tals G$ de närmaste åren för att balansera. Vi och USA måste också ställa oss frågan varför vi har investerat i militär materiel de senaste 30-40 åren. Svaret är att den materiel som Ukraina efterfrågar har utvecklats och tillverkats med ett huvudsakligt syfte:
att döda sovjetiska/ryska soldater och förstöra deras materiel. Så när nu Ryssland visar sitt historiska imperialistiska ansikte och angriper ett grannland är det helt rimligt att skicka det vi har för att stoppa dem.
Sedan noterar jag att du har en besvärande tendens att överföra dina åsikter om tidigare kolonialmakter och deras krig på Ukraina. Det är dock obegripligt varför Ukraina skall behöva acceptera en militär aggression och annektering av sitt territorium bara för att en annan gräns någon annanstans inte faller dig i smaken? Whataboutism som är helt irrelevant.
Till sist tycker jag att du skall sluta med den missriktade omsorgen om Ukraina och dess folk, med uppenbart syfte att misskreditera dess president som står upp mot Putins aggression. Jag kan bara tala för mig själv, men jag hoppas verkligen vi har en statsminister med Zelenskys ryggrad den dag små gröna män knackar på Visbys portar. Det är också mycket märkligt att ingen av de som menar att Ukraina borde ge upp har synpunkter på de enorma uppoffringar som USSR gjorde 1941-1945. Försök hitta en ryss som idag tycker att det var fel att offra 20+ miljoner liv i kampen mot nazityskland. Det är nämligen precis samma sak med Ukraina: om 200-300,000 dör i kampen för landets oberoende och frihet så kommer ytterst få om 10-20 år hävda att det var fel. Zelenskyj kommer att få gator och torg döpta efter sig, och det kommer att vara välförtjänt.