2022-06-14, 18:24
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Om grannlandet är infekterat av terrorister och halvnazister, för krig mot delar av sin egen befolkning och dessutom har en gravt inkompetent regering så kan det vara nödvändigt att invadera, ja.

Vi borde nog invadera rysskand då omedelbart. Bomba Moskva till ett askfat så att Kreml förintas.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Ukraina fortsätter att försvara sitt land.

The UA 79th Air Assault Brigade struck a Russian BAT-2 combat engineering vehicle with indirect fire

https://www.youtube.com/watch?v=mOGl3pREuzw
Citera
Medlem
Citat:
Om grannlandet är infekterat av terrorister och halvnazister, för krig mot delar av sin egen befolkning och dessutom har en gravt inkompetent regering så kan det vara nödvändigt att invadera, ja.

Det är Ryssland som borde invaderas menar du?
Citera
2022-06-14, 18:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George.Jansen
Hur långt ær det på andra sidan floden till område kontrollerat av Ukraina? Kan det nås med artelleri? Kanske i kombination med modståndsrørelse?

Cirka 6 mil.
Citera
2022-06-14, 18:26
Medlem
Termos99s avatar
Ukraina fortsätter motståndet.

Russian soldiers run for their lives as Ukraine bombs hit base

https://www.youtube.com/watch?v=nC3VpuyoI3E
Citera
2022-06-14, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen77
Om du tror att alla fria och välfungerande länder så som du uttrycker det , hatar Ryssland, misstänker jag att du inte sin fot utanför Sverige. De länder som är ryssofoba är de som haft disputer med Ryssland sedan tidigare. Där ingår Sverige, Polen, Finland och de baltiska länderna. Om du anser att dessa länder utgör den fria Världen måste du vara rejält insnöad. Det är andra tongångar i resten av Europa bland befolkningarna.

Resten du skrev visar att i just ditt fall handlar det inte om avsaknad av mod utan om en förvrängd verklighetsuppfattning och historielöshet. Du är helt enkelt ute och cyklar.

Säg ett land (inte Serbien).
Citera
2022-06-14, 18:27
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Deras ÖB lade ju i praktiken en beställning på tung hårdvara motsvarande typ halva US Army häromdan, och han vill få det klubbat och godkänt vid ett NATO-toppmöte i morgon onsdag (på Gotland, har jag för mig?). Gratis, dessutom.

(FB) Washington Post: Ukraina får slut på ammunition, ser mörkt ut på slagfältet.

"Ge oss rubbet nu genast, så fixar vi Ryssen!" ungefär.

Jag tror att väst börjar tröttna på Ukrainas orealistiska bud och moraliska utpressning...
Du ägnar dig åt överdrifter som är direkt missvisande. Först gör du gällande att Ukraina ber om för mycket (”halva US Army”). Det är för det första fel i sak: USA har t.ex. ca 4500 M1A1 Abrams (varav ~50% i förråd) så de kan givetvis skicka 500 strv utan att utarma sin egen armé. Det är ju heller inte så att de gör någon nytta i mob-förråd. Vidare menar du att Ukraina borde vara tacksamma över de 40 G$ de redan fått. Det kan man tycka, men eftersom USA lade ut ca 100 G$ årligen på en regional konflikt i Afghanistan så är väl det en rimlig första basnivå för Ukraina?

Någon direkt tvekan från USA att skicka materiel kan vi heller inte förvänta oss. Biden har sin Lend Lease-lag och kan skeppa utan i princip obegränsat med materiel på krita (och som knappast någon förväntar sig betalt för, möjligen retur av begagnad materiel som sedan skrotas).

Sedan skall stödet till Ukraina sättas i proportion till vad motståndaren har. Rysslands militära budget har visserligen legat på en i sammanhanget modest nivå runt 70 G$/år, men de har som bekant ackumulerat vapen och ammunition under decennier. Alltså inget konstigt om det krävs 100-tals G$ de närmaste åren för att balansera. Vi och USA måste också ställa oss frågan varför vi har investerat i militär materiel de senaste 30-40 åren. Svaret är att den materiel som Ukraina efterfrågar har utvecklats och tillverkats med ett huvudsakligt syfte: att döda sovjetiska/ryska soldater och förstöra deras materiel. Så när nu Ryssland visar sitt historiska imperialistiska ansikte och angriper ett grannland är det helt rimligt att skicka det vi har för att stoppa dem.

Sedan noterar jag att du har en besvärande tendens att överföra dina åsikter om tidigare kolonialmakter och deras krig på Ukraina. Det är dock obegripligt varför Ukraina skall behöva acceptera en militär aggression och annektering av sitt territorium bara för att en annan gräns någon annanstans inte faller dig i smaken? Whataboutism som är helt irrelevant.

Till sist tycker jag att du skall sluta med den missriktade omsorgen om Ukraina och dess folk, med uppenbart syfte att misskreditera dess president som står upp mot Putins aggression. Jag kan bara tala för mig själv, men jag hoppas verkligen vi har en statsminister med Zelenskys ryggrad den dag små gröna män knackar på Visbys portar. Det är också mycket märkligt att ingen av de som menar att Ukraina borde ge upp har synpunkter på de enorma uppoffringar som USSR gjorde 1941-1945. Försök hitta en ryss som idag tycker att det var fel att offra 20+ miljoner liv i kampen mot nazityskland. Det är nämligen precis samma sak med Ukraina: om 200-300,000 dör i kampen för landets oberoende och frihet så kommer ytterst få om 10-20 år hävda att det var fel. Zelenskyj kommer att få gator och torg döpta efter sig, och det kommer att vara välförtjänt.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-06-14 kl. 18:58.
Citera
2022-06-14, 18:32
Medlem
Termos99s avatar
Några timmar gammalt.

Ukraine elite forces demolish Russian tanks & base to fiery wrecks

https://www.youtube.com/watch?v=RV_EElERwuE
Citera
2022-06-14, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Att Putinsupporters inte bryr sig om mänskliga rättigheter har konstaterats otaliga gånger i tråden, men jag tycker ändå att det är en viktig aspekt. Krigets regler gäller för alla, Ryss som Ukrainare. Båda sidor ska granskas och kritiseras. Bara för att den Ryska sidan föraktar organisationer som verkar för mänskliga rättigheter genom att bla förbjuda dem i Ryssland så betyder det inte att vi som symptiserar med Ukraina ska göra samma sak, mänskliga rättigheter är viktigt för båda sidor att följa i detta krig.

Jag håller med dig, det är viktigt att redovisa alla typer och former av rapporter som redovisar brott, ovavsett vem som är skyldig.

Historiskt har de flesta brott utförts av diktaturer vilket såklart diktaturanhängare förnekar, de flesta av förnekarna är revolutionskommunisterna.
Citera
2022-06-14, 18:33
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Va? Ukraina hade inte lyft ett finger om Ryssland hade invaderat Sverige. Vad är det för trams? De skyddar sig själva, sina älskade nazister som har terroriserat befolkningen i östra Ukraina i 8 år.

Lyssnat lite väl mycket på rysk propaganda…😂
Citera
2022-06-14, 18:36
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Va? Ukraina hade inte lyft ett finger om Ryssland hade invaderat Sverige. Vad är det för trams? De skyddar sig själva, sina älskade nazister som har terroriserat befolkningen i östra Ukraina i 8 år.

Rysk information har ingen trovärdighet.
Citera
2022-06-14, 18:36
Medlem
raskenss avatar
Ryssfascisterna har svårt rekrytera i Cherson. endast 4 av 10000 var villiga

https://twitter.com/EuromaidanPress/status/1536742636744327171?t=ySg5eQHSvybNnqrdbXbBhg&s=19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in