2022-06-14, 11:45
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Så får det bli, vi har extremt överbelånade och normal ränta ligger på ca 4-5%. Vissa måste offras för att ekonomin ska börja om, det var "the great reset" Eller hur? 😉

Jag kan bara konstatera att kraschen är oundviklig och att många kommer bli fattiga som kyrkråttor
2022-06-14, 11:46
Medlem
Citat:
Så får det bli, vi har extremt överbelånade och normal ränta ligger på ca 4-5%. Vissa måste offras för att ekonomin ska börja om, det var "the great reset" Eller hur? 😉
Jag har själv lån, men små. Kommer inte ha något problem med räntehöjningar.
Och jag tror det skulle vara nyttigt med en rejäl höjning!!
Några i personlig konkurs..med lån på hus, stuga, båt, bil, skoter...
Folk har för fan lånat till allt!!!
2022-06-14, 11:48
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Nice.

Detta kommer skaka om Sverige så jävla mycket. Det kommer bli värre än 90talets kris som slog ut stora mängder av människor och hantverkare blev bankrånare osv.

Ni kommer få se misär ni inte trodde var möjlig.

Ja herre jävlar… denna kris kommer bli värre än 1929.
Vi har obildade och handlingsförlamade politiker samt inkompetent Riksbankschef…What could possibly go wrong?
2022-06-14, 11:50
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Jag har själv lån, men små. Kommer inte ha något problem med räntehöjningar.
Och jag tror det skulle vara nyttigt med en rejäl höjning!!
Några i personlig konkurs..med lån på hus, stuga, båt, bil, skoter...
Folk har för fan lånat till allt!!!

Håller med, tycker att det är vansinnigt. Har själv enbart lån på bil (som jag kan betala av direkt men valde lån då jag kan placera pengar på börsen istället). Bostad har jag avvaktat med att köpa just pga de här anledningarna.
2022-06-14, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Ja herre jävlar… denna kris kommer bli värre än 1929.
Vi har obildade och handlingsförlamade politiker samt inkompetent Riksbankschef…What could possibly go wrong?
Och 2 miljoner systembelastande invandrare som kaosar i förorten tillsammans med en samhällsservice som är otillräcklig och dysfunktionell 🥳
2022-06-14, 11:55
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Och 2 miljoner systembelastande invandrare som kaosar i förorten tillsammans med en samhällsservice som är otillräcklig och dysfunktionell 🥳

Precis…
Det enda som vi saknar nu är grässhops-invasion samt paddor som regnar från himlen
2022-06-14, 11:59
Medlem
Citat:
Håller med, tycker att det är vansinnigt. Har själv enbart lån på bil (som jag kan betala av direkt men valde lån då jag kan placera pengar på börsen istället). Bostad har jag avvaktat med att köpa just pga de här anledningarna.
Precis, kan oxå lösa dom lån jag har om jag verkligen måste. Men än så länge har pengarna gett bättre avkastning på börsen...
2022-06-14, 12:07
Medlem
coxenframmes avatar
Vilken topp? Pumpas så ofantligt mycket pengar från bara luften att det inte är sant. Kanske därför vi fortfarande har råd att försörja en tredjedel av befolkningen.

Dessutom är inflationen dold. Siffrorna som visas i media är grovt underskattade. Blir det en ny hyperinflationen som i Tyskland för ganska exakt 100 år sedan?
2022-06-14, 12:09
Medlem
Från FI 20/4:

"Med 7 procents ränta skulle 11 procent av de nya bolånetagarna få underskott, jämfört med 8 procent 2020. En bidragande faktor är att bankerna har sänkt kraven i kreditprövningen genom att använda en lägre kalkylränta. Högst var andelen med underskott bland de som har en skuldkvot på över 450 procent. En dryg tredjedel av dessa får underskott vid 7 procents ränta."

450 motsvarar typ en ny låntagare i Stockholm. Ser fan banker som erbjuder 3% på 5 år idag. Man vore bra dum om man inte tog det erbjudandet.
Senast redigerad av DrKrispo 2022-06-14 kl. 12:20.
2022-06-14, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Ja, så illa är det. Sossarna har offrat hela Sverige för sin egen makt och låtit MP härja helt vansinnigt.

Det är storkapitalet som styr Sverige. Minsta vink, och regeringen lyder..
Planerad inflation - hur många bananrepubliker har det som mål? (för den oinvigde: Sverige har satt upp inflationsmål).
Med resultat att fattigdomen ökar. Och med enkel matematik. Ökar fattigdomen för folk i allmänhet - så ökar rikedomen för vissa - i synnerhet.
Rikedom är bara skillnaden mellan grupper.
Så att ha inflationsmål - är enkelt sätt att öka klyftorna.

Och ja då - Maggan är med på allt detta. I synnerhet.
2022-06-14, 12:15
Medlem
heggeness avatar
Ett stort problem är Eurozonen. De har 8.1% inflation men styrräntan ligger kvar på noll procent.

Men de har problem med sk. "fragmentation". Tyskland skulle behöva kraftiga ränteökningar. Estland likaså som nu har 20% inflation! Men Italien, Grekland går trögt som klister. Italien har 150% statsskuld i förhållande till BNP, och skulle knäckas om räntorna stiger kraftigt.
2022-06-14, 12:17
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coxenframme
Vilken topp? Pumpas så ofantligt mycket pengar från bara luften att det inte är sant. Kanske därför vi fortfarande har råd att försörja en tredjedel av befolkningen.

Dessutom är inflationen dold. Siffrorna som visas i media är grovt underskattade. Blir det en ny hyperinflationen som i Tyskland för ganska exakt 100 år sedan?

Vi "försörjer" mycket mer än 1/3 av befolkningen, skulle tro att upp mot 80% försörjs av 20%. Dvs om man tittar på rena arbetade kronor och nettoinkomst/nettokostnad.

Så har det givetvis varit i alla samhällen i alla tider. Just nu är Japan värst, med absolut lägst andel arbetande befolkning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in