Citat:
Ursprungligen postat av
BoHansson
Även folk som får sin inkomst utbetald av Försäkringskassan får den redovisad som lön i taxeringskalendern.
Jag undrar lite om FUPen där Sara pekas ut som den som filmat en utplacering av termosbomb.
Den ska ha placerats ut som hämnd för golning, man undrar ju om Sara haft "sidoinkomster".
Det var nån som hotade att bränna ner hennes hus, det påstods på Dumpen att det var nån pedofil, men känns som det lika gärna kan vara hämnd relaterat till detta.
(FB) Patrik Sjöberg konfronterar pedofiler på sajten Dumpen
Tack, detta hade jag missat. Har nu bläddrat lite i FUP och tror mig efter det ha hittat domen som så att säga genererats ur den (Hässleholms TR, mål nr B 81-20, meddelad den 1 mars 2022).
Mannen som var Saras sambo vid tidpunkten för de åtalade brotten (maj 2019 till januari 2020) dömdes där för förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse, grovt brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor, grovt narkotikabrott samt vapenbrott, till fem års fängelse. Hovrätten ändrade för en månad sedan straffet till fem och ett halvt års fängelse.
Sara vittnade i tingsrätten och hennes utsaga refereras i domen. Det framkommer en del anmärkningsvärda saker, varav följande kanske är det som sticker ut mest.
Det stämmer att hon inte berättat sanningen i de första polisförhören men hon ville skydda [den dåvarande sambon]. När sedan [den dåvarande sambon] började att anklaga henne för bedrägerier när hon bara försökt att hjälpa till så blev hon arg. När hon sedan också fick personskydd från polisen så bestämde hon sig för att berätta sanningen. Det hon berättade i det sista polisförhöret och vad hon har berättat här idag är sanningen.
Enligt vad hon själv säger ljög hon alltså initialt för att skydda sin dåvarande sambo från att dömas för grov brottslighet. Detta är ett tydligt brott mot Dumpens första bud: "Ni, som ären anhöriga, skola aldrig, mot bättre eller sämre vetande, taga den utpekade i försvar".
Anmärkningsvärd är också en av anledningarna hon uppger till att hon valt att berätta sanningen, nämligen att hennes dåvarande sambo började anklaga henne för bedrägerier när hon bara försökt att hjälpa till (i syfte att han skulle undgå ansvar för brott, min anm.). Detta framstår inte som hedervärt och definitivt som ett brott mot Dumpens andra bud: "Ni, som ären anhöriga, skola aldrig kräva något annat skäl för att iaktta rätt, än det att skydda er nästa från fara åsamkad av den utpekade".
Saras principiella inställning till när en anhörig till en person som utpekats som klandervärd har rätt att ta den senare i försvar och på vilka skäl en sådan rätt kan grundas får alltså antas ha ändrats som tidigast någon gång i början av februari 2022, då huvudförhandlingen i tingsrätten bör ha hållits.
Att hennes inställning i vart fall faktiskt har ändrats framgår tydligt av vad hon uppgett inom ramen för ETC:s publicering, liksom av de alster hon själv producerat efter densamma. För det enda alternativet vore att vissa principer gäller för henne, medan andra principer gäller för andra människor. Men det kan väl knappast tänkas att Sara och Dumpen verkligen är så inkonsekventa och oprofessionella...?