2022-06-11, 11:39
Medlem
vasaduellers avatar
Jag vill investera i en rymlig och bekväm SUV till familjen. Målet är så bekväma resor som möjligt för 4 personer + hundar, i en hög och rymlig bil.

Utslagsgivande är hur bekvämt den går. Idealet vore att få den "flytande" känslan som jag har upplevt i gamla Citroen och vissa amerikanska bilar. Väghållning vid sportig körning är ointressant.

Jag har hittills endast provkört XC90 (helt ok med luftfjädring, men söker ännu "mjukare") samt några "performance"-suv:ar från BMW, Dodge mm. som var hårda och stötiga (av förståeliga skäl).

Övriga önskemål:
Stort bagageutrymne (inkl. nedfälld 3:e sätesrad, i förekommande fall).
Kaptenstolar i 2:a sätesrad
Android auto och/eller hyfsat funktionell infotainnent
Hyfsat hög finish invändigt
Drag och tillåten dragvikt på minst 2 ton.
(Tufft utseende.)

Vilken/vilka suvar skulle ni rekommendera?
Citera
2022-06-11, 11:47
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Ford Expedition, om Retro-nerven triggad. Tji De-Androidas-Liv.

De senaste Explorer, också de ifrån House o' Henry, är absolut värda kolla in. Riktigt vass design och som sagt långt vettigare fjädring än i Euro- & Jp-skrindorna.
Citera
2022-06-11, 11:51
Medlem
Johan_08s avatar
Kan varmt rekommendera Kodiaq, Skoda har gjort ett riktigt lyft senaste åren.
Väldigt rymlig och riktigt bekväm.

Har du däremot en större summa pengar finns det klart väldigt mycket bekvämare bilar.
Citera
2022-06-11, 13:02
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Ford Expedition, om Retro-nerven triggad. Tji De-Androidas-Liv.

De senaste Explorer, också de ifrån House o' Henry, är absolut värda kolla in. Riktigt vass design och som sagt långt vettigare fjädring än i Euro- & Jp-skrindorna.
Expedition motsvarar den "bild" som jag såg framför mig. Skulle kunna vara ett alternativ. De jag hittar till salu (i Sverige) har dock aningen låg finish inuti och, som du nämnde, lite föråldrad elektronik.

Explorer verkar väldigt praktisk. Jag hade inte förväntat mig "Caddilac"-fjädring i den, eftersom den ser lite "euro" ut för mig. Så väldigy positivt att få veta att den har mjuk fjädring. Jag gissar att det inte gäller ST-varianten, utan endast de andra motoralternativen?
Citera
2022-06-11, 13:08
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Kan varmt rekommendera Kodiaq, Skoda har gjort ett riktigt lyft senaste åren.
Väldigt rymlig och riktigt bekväm.

Har du däremot en större summa pengar finns det klart väldigt mycket bekvämare bilar.
Verkar väldigt prisvärd! Bra finish på interiören med.

Jag har kvar lite fördomar mot VAG efter att ha kört Audi med DSG för många år sedan. Men det är ju tyo 10 år sedan, så helt klart dags att provköra och bilda sig en ny uppfattning.
Citera
2022-06-11, 13:12
Medlem
Det var lätt.
Chevrolet Suburban LTZ. Den tickar alla dina boxar, sväljer tex en fullstor plywoodskiva med de två bakre raderna nedfällda. Cadillac Escalade XL är "samma" bil, men åtminstonde förra generationens Suburban hade en fyrhjulsdrift bättre lämpad för svåra förhållanden, som tex en fullastad hästtransport på ett lerigt fält 😉 Kanske eventuellt att en icke AMG variant av Mercedes GLS kan funka skapligt ochså, men den är ganska mycket mindre, men inredningskvaliteten är bättre.
Senast redigerad av CHMontague 2022-06-11 kl. 13:25.
Citera
2022-06-13, 10:36
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHMontague
Det var lätt.
Chevrolet Suburban LTZ. Den tickar alla dina boxar, sväljer tex en fullstor plywoodskiva med de två bakre raderna nedfällda. Cadillac Escalade XL är "samma" bil, men åtminstonde förra generationens Suburban hade en fyrhjulsdrift bättre lämpad för svåra förhållanden, som tex en fullastad hästtransport på ett lerigt fält 😉 Kanske eventuellt att en icke AMG variant av Mercedes GLS kan funka skapligt ochså, men den är ganska mycket mindre, men inredningskvaliteten är bättre.
Perfekt! Då har jag 3-4 bilar att provköra.
Citera
2022-06-13, 11:50
Medlem
Om du, förutom komfort, önskar kvalitet och eftersträvar driftsäkerhet vill jag rekommendera att du kollar HONDA CR-V.
Inte en slump att det är världens mest sålda SUV - sett över HELA världen - inte Sverige.
Ett av de största bagageutrymmena (större än VOLVO V90).

En annan bra kandidat är Toyota RAV4.

Undvik lågkvalitativa bilar = europeiska - om du ska ha bilen som fortskaffningsmedel.
Citera
2022-06-13, 23:24
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Om du, förutom komfort, önskar kvalitet och eftersträvar driftsäkerhet vill jag rekommendera att du kollar HONDA CR-V.
Inte en slump att det är världens mest sålda SUV - sett över HELA världen - inte Sverige.
Ett av de största bagageutrymmena (större än VOLVO V90).

En annan bra kandidat är Toyota RAV4.

Undvik lågkvalitativa bilar = europeiska - om du ska ha bilen som fortskaffningsmedel.
Tack för tipset. Jag har inte provkört Honda, men en RAV4, för många år sedan. Jag upplevde vid tillfället inte fjädringen som så mycket mjukare än i vanliga bilar. Driftsäkerheten är säkerligen överlägsen hos dessa märken, och jag kanske bode lägga till CR-V på min lista, om den är så pass rymlig.
Citera
2022-06-14, 09:16
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Jag vill investera i en rymlig och bekväm SUV till familjen. Målet är så bekväma resor som möjligt för 4 personer + hundar, i en hög och rymlig bil.

Utslagsgivande är hur bekvämt den går. Idealet vore att få den "flytande" känslan som jag har upplevt i gamla Citroen och vissa amerikanska bilar. Väghållning vid sportig körning är ointressant.

Jag har hittills endast provkört XC90 (helt ok med luftfjädring, men söker ännu "mjukare") samt några "performance"-suv:ar från BMW, Dodge mm. som var hårda och stötiga (av förståeliga skäl).

Övriga önskemål:
(Tufft utseende.)

Då är väl märket som du tycker sätter standarden det du ska gå till.:https://www.citroen.se/modeller/c5-aircross-suv.html
Citroen C5 Aircross ska ju trots att de inte längre har gashydraulik ha den bekvämaste fjädringen även nu för tiden. Hur dragvikten är har jag ingen aning om, men eftersom det är önskemål och inte skallkrav så verkar det ju som att det är vad du söker.
Citera
2022-06-14, 09:24
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller

Övriga önskemål:
(Tufft utseende.)

Du har fått flera bra förslag.
Jag skulle vilja slänga in Audi Q5 (eller även Q7) i provkörningsrundan.
Jag körde en överlastad Q5 från Tyskland till Luleå för några år sedan. Det märktes knappt vid körning att det var tungt lastat. Syftar alltså på väghållning.
Citera
2022-06-14, 23:41
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Då är väl märket som du tycker sätter standarden det du ska gå till.:https://www.citroen.se/modeller/c5-aircross-suv.html
Citroen C5 Aircross ska ju trots att de inte längre har gashydraulik ha den bekvämaste fjädringen även nu för tiden. Hur dragvikten är har jag ingen aning om, men eftersom det är önskemål och inte skallkrav så verkar det ju som att det är vad du söker.
Japp, ser helt klart ut att träffa målet ifråga om komfort. Lägger till på listan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in