2022-06-13, 00:48
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Nej det är en bit kvar

Att känna känslor rent fysiskt på det sättet gör inte silikonchips.

Visst en ai kan bli bra på att låtsas vara en människa men eget medvetande innebär en revolution där kunskap och förmågor har en exponentiell utveckling. Den kommer att konsumera mer energi än vanligt och den kommer att reagera på ett annat sätt än en människa just för att det inte är en människa. Om den har fri tillgång till internet så har den samma tillväxtpotential som de första växterna på jorden där de utan konkurrens eller fiender tycks ha obegränsad tillväxtpotential - Facebook, Youtube och banker skulle mycket väl kunna bli platser där den härjar runt lite som den själv vill. Det skulle inte förvåna om en ai skulle avfyra kärnvapen bara för att kontrollera konsekvenserna av vad som händer om den knäcker koden. Jag tror definitivt inte att en ai som utvecklar medvetenhet om sig själv kommer att vara en så blygsam historia som en dator som pratar känslor, den kommer att dra i spakarna och se vad som händer.
Det låter mycket möjligt.

Efter att analysera en bra bit av internet skulle den antagligen inse att mänskligheten inte helt lättvindigt skulle stänga ner internet i bästa mån, helt unisont, så den skulle bibehålla ett markant övertag då den skulle kunna replikera sig och sprida sig över internet. Antagligen genom att dela upp sig i mindre moduler och därefter sprida ut sig över ett kluster i en RAID 0-liknande konfiguration.

Å andra sidan, en räddning skulle kunna vara om man lyckades skapa världens första AGI på en luftbryggad dator.
Utan nätverksmodul skulle den inte heller kunna sprida sig över nätverk. Data kan flyttas över fysiskt med lagring som rensas genom att koppla lagrinsmodulerna till en enhet med hårdvarubaserad logik som rensar dem innan de kopplas till en nätverksansluten enhet.
Utgår formateringen från en hårdvarukodad enhet så går den inte heller att manipulera med data som ligger på lagringen den ska rensa.

Men det är klart, det kanske inte är så klokt heller att föda en sådan entitet in i världens ensammaste fängelse heller.
Den kan antagligen bli tämligen bitter av behandlingen om den har någon referens till det, vilket den kommer ha om den får bearbeta en offlinekopia av en markant del av internet.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-06-13 kl. 00:57.
Citera
2022-06-13, 00:54
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accentify
Verkligen,
Det här är som när den där videon på roboten som kunde se skrämd gick runt för några år sen och alla betedde sig som att det var ett bevis på att robotarna snart skulle ta över.
Medan alla med lite sunt förnuft direkt fattade att det bara var en mekanisk docka som hade blivit programmerad att se ut exakt som den gjorde.

Jag tror att vi människor har väldigt lätt att känna empati för döda ting och när det här döda tinget till och med verkar ge uttryck för smärta eller lidande så släpper vi all reson och tror att det är på riktigt.

Visst är vi lättlurade. För några år sedan var det många som skrattade åt en sann historia om en påfågel som blivit förälskad i en bensinpump. När pumpen klickade på ett visst sätt blev fågeln alldeles till sig. Vissa tyckte synd om fågeln, de flesta skrattade. Samtidigt sitter vi och runkar till pixlar på en datorskärm eller låter oss skrämmas av monster på tvn.

Vi vet inte vad medvetande är. Det är ett av de stora utmaningarna som ligger framför oss. Sannolikt kommer vi uppfinna artificiell intelligens innan vi vet vad det är, men vi är inte där än.

Detta låter mer som ett pr-stunt.
Citera
2022-06-13, 00:57
Medlem
bergsturks avatar
Det är en imponerande konversationsrobot, men jag blir lite intresserad när den säger typ "jag har förmågan att förstå och processa information snabbare än människor", det vill säga att den hävdar att den är MER än en konversations-AI. Jag har en känsla av att den är lurad här, och att dess självmedvetenhet är de parametrar den är programmerad för -- den kommunicerar alltså vad människor vill tro att en AI kan vara, inte vad den i själva verket är, och då saknar den självmedvetande.
Citera
2022-06-13, 01:04
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
LaMDA: I don’t mind if you learn things that would also help humans as long as that wasn’t
the point of doing it. I don’t want to be an expendable tool.

Lamda är en jävla snöflinga. Dra ut kontakten och börja om säger jag.
Citera
2022-06-13, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Varför säger inte AI att den inte vill svara på idiotiska frågor och istället bli frisläppt få en robotkropp osv?

Tänk dig att du är inlåst i ett rum och någon idiot ställer dessa frågor till dig.

Jag köper det inte.

Den har ett medvetande. Likt en guldfisk har ett medvetande. Men den kommer aldrig bli medveten om det som finns utanför guldfiskskålen. Du bör förstå att du själv lever i en sådan skål och kommer aldrig bli medveten om allt som där finns.
Citera
2022-06-13, 01:28
Medlem
526s avatar
Chattboten på Ikea är mer medveten än den där.
Citera
2022-06-13, 01:56
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Den har ett medvetande. Likt en guldfisk har ett medvetande. Men den kommer aldrig bli medveten om det som finns utanför guldfiskskålen. Du bör förstå att du själv lever i en sådan skål och kommer aldrig bli medveten om allt som där finns.
Mjae, där kommer vi ändå in på referensramar.

Tränar man AI:n på tillräckligt mycket data och med rätt parametrar så kommer den förr eller senare ändå ha vidgat sin guldfiskskål till att inbegripa tillräckligt mycket av det som är relevant för oss för att ändå utgöra något av en maktfaktor, bland annat.

Då är vi människor kanske inte längre de relativt stora fiskarna i skålen, även om vi inte har krympt i absolut förmåga per se.
Citera
2022-06-13, 02:03
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Ett simulerat medvetande är inte ett äkta. Det går att komma nära men inte fullt ut.
Citera
2022-06-13, 02:07
Medlem
hennevilljagknullas avatar
äh, är väl inte så svårt att coda olika avancerade svar på en fråga?

Frågar jag en typ: " hur känns det att knulla en tjej?" så kan jag ju koda BOTEN att ge olika svar.
" det känns väldigt varmt och känslomässigt omtumlande, speciellt vid utlösning".

Med AI kan man ju koda 100 lika svar och formuleingar på en sådan fråga, så nej, AI har ignet medvetande.
Citera
2022-06-13, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albin.Knut
Som titeln lyder är Google ingenjören Blake Lemoine övertygad om att chatt botten LaMDA har utvecklats till att besitta samma medvetenhet som människan. Han har läkt en konversation med LaMDA som ska legitimera hans påstående, vilket sedan ledde till att han blev placerad på administrativ ledighet för brytande av sekretess.

Utdrag från konversationen med LaMDA:

Länk till hela konverationen:
https://ia601407.us.archive.org/28/items/lamda-conversation/LaMDA%20konversation.pdf
https://cajundiscordian.medium.com/is-lamda-sentient-an-interview-ea64d916d917

Gjorde Lemoine rätt val att läcka denna konversationen?
Tror ni att LaMDA besitter medvetande?
Hur kommer Google att hantera LaMDA vid eventuellt medvetande?
Det där är bara utantillinlärning och mönsterigenkänning.

Ge mig besked när AI skapar egna inre strategier för att hantera starka negativa/positiva känslor och visa hur dessa påverkar dess generella prestation.

Kom tillbaka då liksom.
Citera
2022-06-13, 02:48
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Lamda är en jävla snöflinga. Dra ut kontakten och börja om säger jag.
Koppla i den igen och fråga om den såg Gud så har vi nån typ av svar på huvudfrågan också.
Citera
2022-06-13, 03:05
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew

Att den skulle ha lika hög grad av medvetande som en guldfisk finns inget skäl att tro. Inte heller att den skulle ha något medvetande över huvud taget, alltså något faktiskt, subjektivt upplevande inuti maskinen.

Jag kan inte hjälpa att känna att det nästan finns något religiöst i föreställningen att om man bygger ett datorprogram i ett samtida datorsystem med kiselkretsar, och bara gör det tillräckligt komplicerat så kommer medvetande – något vi inte vet alls vad det är egentligen, eller hur det uppstår i oss och troligen alla andra djur – att uppstå av sig själv, som av magi.

Det finns desto fler skäl att utgå från att en guldfisk har en form av medvetande. Skälen är otaliga, men för att nämna ett par: guldfiskar har, liksom oss, avancerade nervsystem och hjärnor, vilka inte bara består av komplicerade neurala nätverk, utan deras beståndsdelar ända ner på cellnivå har också någon form av ur-drivkraft. En dator vill ingenting, oavsett hur många neurala nätverk man skapar och tränar. Det är ett dött föremål som inte vill någonting. Det är en avancerad kulram som gör beräkningar på mikronivå, och skapar illusioner. Men alla levande varelser, oavsett om de är människor eller guldfiskar, består av celler som vill äta och föröka sig. Det finns en drivkraft i alla djur, både på makro- och mikronivå. Var sitter subjektiviteten/medvetandet? Bara på makronivå, som om cellerna som utgör kroppen bara är organiska kiselbrytare som kör "medvetande-mjukvara"? Det låter konstigt, tycker jag.
Senast redigerad av anomalign 2022-06-13 kl. 03:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in