Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
De afghanska krigarna hade fördelar i sin kamp mot den sovjetiska armén, trots taskiga odds numerärt. En likhet med det ukrainska motståndet är att man tog emot stöd via bl.a. CIA. Dock försumbart i relation till det materiella stöd Ukraina åtnjuter. Sovjetunionen lämnade även Afghanistan på egen hand eftersom de inte kunde vinna. Det blev en torsk där, kan man säga.
Kriget i Ukraina är mer av ett konventionellt krig (än det i Afghanistan) sedan några veckor, vilket betyder att Ukraina måste göra framsteg — eller inleda förhandlingar. Jag tror att fredssamtal kan upptas igen när det står klart att större ukrainska offensiver är uteslutet.
Jag ska tillägga att jag tycker mig märka att intresset i omvärlden svalnar. Nu tror jag inte att artilleriduellen i sydost fortsätter i all evighet utan genom- och sammanbrott, men skulle ingenting hända på t.ex. ett år kommer annat i vår värld dra till sig större uppmärksamhet än kriget i Ukraina. Innan dess måste det bli fred.
Det har ju redan hållit på i 8 år. Inte lika intensivt som just nu men man får hoppas på att kriget håller på 8 år till.
10 000 döda ryssar per månad, det blir nån miljon till slut. En miljon ihjälskjutna eller ihjälsprängda mördare och våldtäktsmän.
Plus kanske 3 miljoner som hoppar hem till ryssland med fötter, knän eller lår bortskjutna. Många av dem med splitterskador i ansiktet och stomi-påsen på magen.