Citat:
Ursprungligen postat av
Thelonegunman
Ja, nu kan man visst lita på västerländsk press helt plötsligt.
Det är först nu i den senaste ryska offensiven som ukrainska dödsoffer verkar ha tagit fart.
Att otroligt många ukrainaska soldater ska ha dött innan verkar inte troligt när man med framgång
stångat ut ryssen i norr.
Ja Ukraina behöver mer ammunition för att försvara sig. Är det konstigt att Zelensky vädjar efter mer och fler vapen att försvara sig med?
En "fred" med lögnaren Ryssland som inte respekterar gångna avtal ligger väl inte så högt i kurs hos Ukraina efter denna massiva våldtäkt. Skulle du veta mer än ukrainarna vad de kämpar för och vad som står på spel??
Patetiskt att ryssen vädjar till Ukraina att de ska ge upp utan att kämpa. Ryssland förstör sina egna framtidsutsikter själva. Det är Ryssland som bär skulden till det hela.
"Otroligt många" är naturligtvis att ta i, men att bara 5-7 000 ukrainska soldater skulle ha fått sätta livet till innan krigets epicentrum förflyttade sig till de sydöstra delarna verkar för mig komplett otroligt givet att de ryska förluster som ukrainska källor redovisat var dubbelt så höga.
Rörande vapnen: Jag tycker faktiskt att det hedrar bl.a. Biden att man inte gett ukrainarna precis vilka leksaker som helst och allt de bett om, men värre är att man trots det ansett att Ukraina ska kämpa på med det lilla de har. Allt stöd inledningsvis steg inte minst Zelensky åt huvudet. Ukraina är en stat uppumpad på steroider.
Hur konstigt det än låter anser jag mig ha sett ett krig mellan två hyfsat jämbördiga motståndare. Skillnaden är att Ryssland har en förmåga som överstiger den ukrainska många gånger i längden. Jag tycker det var väl kaxigt av Ukraina med den här "bring 'em on"-attityden. De väntade ett anfall och var förberedda på det, gjorde inga försök att förhindra ett krig och höll stången ganska länge. För mig är inte Ukraina en underdog — de måste inse när tiden är inne att svälja sin stolthet, eller vad det nu är som driver dem att försöka besegra de ryska styrkorna i grunden. Lika bra att börja treva redan nu. Föreslå åtminstone vapenstillestånd