2022-06-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Jag ser fortfarande inte den propagandan du talar om. Dem massiva propagandan som skulle påverka antalet skilsmässor på en samhällsnivå, över hela väst (iaf Sverige och USA, som du hövdar). Jag ser inte heller något självändamål i att hindra folk från att skilja sig, om de nu behagar att göra så.

Jag tror att det bästa för människan är att låta den leva så fritt som möjligt. Att samhället, på alla sätt det kan, underlättar och förminskar de hindren som finns för var och en att leva sina liv som de själva behagar. På det sättet tror jag både män och kvinnor blir lyckligast. https://youtu.be/sNgtuiFVwZI?t=11m22s

Jag vill inte hindra folk göra något det fungerar inte. Kvinnor får och ska skilja sig om de känner det.

Däremot kan man förbättra för män vid skilsmässor , så de får bättre , att kvinnan inte kan diktera hur hon vill ha det utan mannen har lika mycket att säga till om.

Du ser ingen propaganda mot män , det kan vara så att olika personer ser olika saker i livet. Jag vet en person som i hela sin uppväxt inte påverkades av att hon var förtryckt ,men sen när hon vart äldre så kom det ifatt henne och hon mådde dåligt.

Jag vill absolut inte göra någon som inte känner sig förtryckt att känna sig förtryckt ,känner man sig inte förtryckt mår man helt klart bättre.

Känner man sig förtryckt kan man prata om hur man är förtryckt och förhoppningsvis må bättre.
Citera
2022-06-11, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
Jag vill inte hindra folk göra något det fungerar inte. Kvinnor får och ska skilja sig om de känner det.

Däremot kan man förbättra för män vid skilsmässor , så de får bättre , att kvinnan inte kan diktera hur hon vill ha det utan mannen har lika mycket att säga till om.

Du ser ingen propaganda mot män , det kan vara så att olika personer ser olika saker i livet. Jag vet en person som i hela sin uppväxt inte påverkades av att hon var förtryckt ,men sen när hon vart äldre så kom det ifatt henne och hon mådde dåligt.

Jag vill absolut inte göra någon som inte känner sig förtryckt att känna sig förtryckt ,känner man sig inte förtryckt mår man helt klart bättre.

Känner man sig förtryckt kan man prata om hur man är förtryckt och förhoppningsvis må bättre.

Ja. Det finns juridiska avtal som kan jämna ut den biten. Vi bor inte i USA. Vad tycker du saknas på den fronten? På vilka sätt blir män skinnade i skilsmässofall i dagens Sverige?
Senast redigerad av enhalvboj 2022-06-11 kl. 18:10.
Citera
2022-06-11, 18:10
Medlem
Citat:
Nu får du ta och kamma dig!

Tror du på riktigt att det som står i beritbartartikeln och i twitter-hashtagen har haft ett inflytande på att folk skiljer sig mer nu än för 50 år sen? Kom ner på jorden.

Det intressanta här vore ju om du presenterade än mer solid teori iochmed att du avfärdar en annan,
det är ju rimligt eftersom du inte avfärdar att andelen skillsmässor har ökat (kraftigt sedan 70 talet , vilket naturligtvis blir än mer tydligt sätt till att antalet ingådda giftermåla minskat kraftigt under samma period.

att 3d-våg feminism utevecklades parallellt med den trenden kan ju vara en ett olyckligt sammanträffande.

eller så är det en direkt effekt av det......
Citera
2022-06-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det intressanta här vore ju om du presenterade än mer solid teori iochmed att du avfärdar en annan,
det är ju rimligt eftersom du inte avfärdar att andelen skillsmässor har ökat (kraftigt sedan 70 talet , vilket naturligtvis blir än mer tydligt sätt till att antalet ingådda giftermåla minskat kraftigt under samma period.

att 3d-våg feminism utevecklades parallellt med den trenden kan ju vara en ett olyckligt sammanträffande.

eller så är det en direkt effekt av det......

Vi kan skilja oss. Det är mer socialt accepterat att skilja sig idag. Folk är fria att följa sina hjärtan. De behöver inte pissa bort en stor del av livet tillsammans med någon som de vantrivs med. Behöver inte tänka på vad lagen, kyrksocknen eller grannarna tänker om saken. Freiheit... freiheit... https://youtu.be/sNgtuiFVwZI?t=11m22s

Du har uppenbarligen inte varit i ett döende förhållande. Det suger kuk. Och inte på det trevliga sättet.
Senast redigerad av enhalvboj 2022-06-11 kl. 18:18.
Citera
2022-06-11, 18:25
Medlem
Citat:
Vi kan skilja oss. Det är mer socialt accepterat att skilja sig idag. Folk är fria att följa sina hjärtan. De behöver inte pissa bort en stor del av livet tillsammans med någon som de vantrivs med. Behöver inte tänka på vad kyrksocknen eller grannarna tänker om saken. Freiheit... freiheit... https://youtu.be/sNgtuiFVwZI?t=11m22s

Du har uppenbarligen inte varit i ett döende förhållande. Det suger kuk. Och inte på det trevliga sättet.

Så det blir mer socialt accepterat för varje år som går att skilja sig och socialt mindre accepterat att gifta sig?

Har du något som tar hänsyn till bägge aspekterna och som även förklarar varför högutbildade i (mycket) högre utsträckning inte påverkas av din teori?
Citera
2022-06-11, 18:40
Medlem
Citat:
Så det blir mer socialt accepterat för varje år som går att skilja sig och socialt mindre accepterat att gifta sig?

Har du något som tar hänsyn till bägge aspekterna och som även förklarar varför högutbildade i (mycket) högre utsträckning inte påverkas av din teori?

"Hur kan fler skilja sig och färre gifta sig om det är mer socialt accepterat att inte vara gift", är det du frågar alltså?

Gällande högutbildade, vette fan. Vad tror du? Högskolorna är ju förpestade av feminism enligt såna som dig, så de borde ju skilja sig mest av alla? 4ggr i månaden. Minst!
Senast redigerad av enhalvboj 2022-06-11 kl. 18:46.
Citera
2022-06-11, 18:57
Medlem
Citat:
"Hur kan fler skilja sig och färre gifta sig om det är mer socialt accepterat att inte vara gift", är det du frågar alltså?

Nej.

det jag frågadade var om det här var din teori?
Citat:

Citat:
Vill du tänka igenom det där en runda till eller?
Det rimliga är ju att det sker färre skillmässor i takt med att färre gifter sig, för du vet, färre gifter sig.

Citat:
Gällande högutbildade, vette fan. Vad tror du?

Att det är märkligt att de inte är lika socialt accepterande, troligtvis för att det inte har med social acceptans att göra öht.

Citat:
Högskolorna är ju förfestade av feminism så de borde ju skilja sig mest av alla?
Kanske skulle lagt till att det är högutbildade med hög inkomst. så inte precis socionomer och sjuksöterskor.
Citera
2022-06-11, 19:06
Medlem
Citat:
Nej.

det jag frågadade var om det här var din teori?

Det rimliga är ju att det sker färre skillmässor i takt med att färre gifter sig, för du vet, färre gifter sig.

Att det är märkligt att de inte är lika socialt accepterande, troligtvis för att det inte har med social acceptans att göra öht.

Kanske skulle lagt till att det är högutbildade med hög inkomst. så inte precis socionomer och sjuksöterskor.

Är det socialt accepterat att göra som man vill gällande äktenskap, att det inte finns något större socialt tryck utifrån, så kommer folk göra som de faktiskt vill. Iom att detta är relativt nytt och det fortfarande finns ett visst sociala tryck så vet jag inte exakt hur allt kommer att utspela sig. Det beror ju på hur de enskilda individerna känner kring det. Jag är varken gud eller komplett idiot. Jag tror mig inte veta allt.

Vissa har en väldigt romantisk bild av äktenskapet, andra inte. Jag bryr mig inte ett smack om vad folk väljer att göra. Om de vill gifta sig i kyrkan, borgerligt, förbli ogifta men sköta den juridiska säkerheten på annat sätt, ba "wing it", förbli singlar eller vad som. Fan bryr sig? Så länge de har friheten att välja vad de själva tror de blir lyckligast av..

Är inget control-freak som vill sitta och diktera hur andra människor ska leva sina korta liv här på jorden.
Senast redigerad av enhalvboj 2022-06-11 kl. 19:12.
Citera
2022-06-11, 19:12
Medlem
Citat:
Är det socialt accepterat att göra som man vill gällande äktenskap, att det inte finns något större socialt tryck utifrån, så kommer folk att göra lite mer som de vill. Iom att detta är relativt nytt och det fortfarande finns ett visst sociala tryck så vet jag inte exakt hur allt kommer att utspela sig. Det beror ju på hur individerna känner kring det.
Jag är varken gud eller komplett idiot. Jag tror mig inte veta allt.

Vissa har en väldigt romantisk bild av äktenskaoet, andra inte. Jag bryr mig inte ett smack om vad folk väljer att göra. Om de vill gifta sig i kyrkan, borgerligt, förbli ogifta men sköta den juridiska säkerheten på annat sätt, ba "wing it", förbli singlar eller vad som. Fan bryr sig? Så länge de har friheten att välja vad de själva tror att de blir lyckligast av.. Är inget control-frwak som vill detta och diktera hur andra ska leva sina korta liv här på jorden.

Så du tror inte att det har att göra med toxisk femenism men det kan naturligtvis vara precis det som är skälet?

Sen behöver du ju inte vara att kontrollfreak för att argumentera för fördelanra med giftermål, räcker med att du tycker att det är dåligt med att barn tarlivet av sig för att se fördelarna med att gifta sig, och inte skilja sig.

men det är klart, om giftermål inte betyder något, så hjälper ju inte det, kanske är det som är skillnaden mellan (rika) välutbildade och medelklassen
Citera
2022-06-11, 19:18
Medlem
Citat:
Så du tror inte att det har att göra med toxisk femenism men det kan naturligtvis vara precis det som är skälet?

Sen behöver du ju inte vara att kontrollfreak för att argumentera för fördelanra med giftermål, räcker med att du tycker att det är dåligt med att barn tarlivet av sig för att se fördelarna med att gifta sig, och inte skilja sig.

men det är klart, om giftermål inte betyder något, så hjälper ju inte det, kanske är det som är skillnaden mellan (rika) välutbildade och medelklassen

Tycker det är mer toxiskt att stanna i ett toxiskt äktenskap, för barnens skull eller pga det sociala trycket.

Är själv skilsmässobarn. Hade aldrig i hela livet velat att mina föräldrar spenderade sina resterande år i livet med varandra för att hålla ihop för min skull istället för att gå skilda vägar och söka lyckan på andra håll (de var, och förblir vänner. Snällt uppbrott och idag har jag 2 extra "föräldrar" i mitt liv, plus plastsyskon, som jag också älskar. ). Har aldrig känt mig mindre älskad pga det.
Senast redigerad av enhalvboj 2022-06-11 kl. 19:22.
Citera
2022-06-11, 19:25
Medlem
Citat:
Tycker det är mer toxiskt att stanna i ett toxiskt äktenskap, för barnens skull eller pga det sociala trycket.

ja, men vad hjälper det.....

Citat:
Är själv skilsmässobarn. Hade aldrig i hela livet velat att mina föräldrar spenderade sina resterande år i livet med varandra för att hålla ihop för min skull istället för att gå skilda vägar och söka lyckan på andra håll (de var, och förblir vänner. Snällt uppbrott och idag har jag 2 extra "föräldrar" i mitt liv som jag också älskar). Har aldrig känt mig mindre älskad pga det.

Om grad av självupplevd känsla av att vara älskad var det enda relvanta så förstår jag ju varöfr du inte bryr dig. Men det hjälper ju inte det heller.
Citera
2022-06-11, 19:36
Medlem
Citat:
ja, men vad hjälper det.....

Om grad av självupplevd känsla av att vara älskad var det enda relvanta så förstår jag ju varöfr du inte bryr dig. Men det hjälper ju inte det heller.

Nä det hjälper ju knappast att försöka nyansera någonting för någon som på riktigt verkar tro att det är ritualen och signaturen på pappret som avgör huruvida en unge vill ta livet av sig eller inte, istället för hur man faktiskt sköter barnomsorgen, hur mycket tid och kärlek man lägger på ungen, vilka socioekonomiska förhållanden man befinner sig i osv.

"Barn som växer upp i fattiga, ensamstående hushåll ute i orten, med en lågutbildad förälder som måste jobba arslet av sig för att fixa mat på bordet, vill ta livet av sig oftare än de som växer upp i rika förhållanden med 2 högutbildade föräldrar som ha all tid i världen för dem, hurr durr. Måste vara prästens välsignelse som är skillnaden, hurr durr".

Du är fan slö på riktigt.
Senast redigerad av enhalvboj 2022-06-11 kl. 19:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in