2022-06-11, 10:59
Medlem
Office of the UN High Commissioner for Human Rights (OHCHR) har hittills registrerat 9585 civila förluster, 4339 döda och 5246 skadade
https://www.ohchr.org/en/news/2022/06/ukraine-civilian-casualty-update-10-june-2022

Senaste uppdateringen från Ryska försvarsministeriet
OBS detta är från Ryska försvarsministeriet inget är mina egna påståenden
https://t.me/s/mod_russia
https://vk.com/mil
https://vk.com/wall-133441491_791237
199 flygplan
130 helikoptrar
1180 drönare
337 Luftvärnssystem, S-300, Buk M-1, Osa
3503 pansarvagnar och bepansrade stridsfordon
506 MLRS raketartillerifordon
1859 fältartilleri och granatkastare
3545 enheter av speciella militära fordon.

Senaste uppdateringen från Ukrainas försvarsministerium
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/335406118771847
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden var ungefär:
32050 Personal / Personer
1419 Pansarvagnar
3466 Bepansrade stridsfordon / APV
712 Artillerisystem
222 MLRS raketartillerifordon
97 Luftvärns system
212 Flygplan
178 Helikoptrar
579 UAV operativ-taktisk nivå
125 Kryssningsrobotar
13 Fartyg / båtar / kutter
2448 Fordon / Bränsletankar
54 Specialutrustning

Tidigare rapporteringar
2022-06-10
2022-06-09
2022-06-08 POW 6489
2022-06-07
2022-06-06
2022-06-05
Citera
2022-06-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Det kommer inte att ske, det som hände i Ukraina 2014 var organiserat från USA och utfört av neonazister inte vanliga ukrainare, finns inga sådana grupper i ryssland med reservation för Navaljev fascister möjligen möjligen.

Du menar de ”neonazister” som betalades av Putin via Medvechuk i Ukraina för att röra upp spänningar i dessa områden för att sedan hävda att Ryssland ”tyvärr måste gå in och lugna ner området” var man samtidigt tar över regionen alltså ”ockuperar” området.

Men fortsätt gärna sprida mer propaganda, varsågod.
Senast redigerad av Acekorv 2022-06-11 kl. 11:04.
Citera
2022-06-11, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Är det Ukraina eller The Independent som påstår att Ryssland har 40 x fler artilleripjäser?

”Nya underrättelserapporter från ukrainska och västerländska källor målar upp en dyster bild av situationen vid frontlinjen i Donbass.”

Jag tolkar det som Ukraina och USA/GB tillsammans.
Citera
2022-06-11, 11:08
Medlem
Ganska höga förluster för Ryssland sista dygnet alltså, 150 bögfascister utplånade och man måste ju också räkna med att ett stort antal blir skadade varje dag.

Siffrorna för tanks ser också bättre ut, 10 st utslagna samt bepansrade fordon hela 16 st. Ändå håller väl Ukraina igen lite nu för att inte stå utan vapen och ammunition.

Rysslands offensiver EBBA r ut men det finns en tipping point som är svår att uppskatta. Hur snabbt får Ukraina fram dom västerländska vapnen och när kommer dom stora arméerna med fräscha soldater?

Kanske i slutet av augusti?
Citera
2022-06-11, 11:09
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det finns två problem till. Ukrainska minor (försvar) och försäkringar för fartygen. Det senare kommer göra lasterna dyra. Om det kommer vara möjligt att försäkra fartygen.

Rent formellt är blockaden olaglig. Du får blockera i krig men Putin har bestämt att det är inget krig. Vad händer om väst bestämmer sig för en FON-operation? England pratar om en. Jag skulle inte vilja vara på det engelska fartyget. Jag skulle inte vilja vara på de ryska fartygen heller. Dessutom de ryska fartygen i medelhaven är sitting ducks. Vid en sådan operation blir världen en spännande plats.

Flera afrikanska länder har problem. Bangladesh och Indonesien är andra utanför Afrika men det beror mer på gödselbrist i Indonesiens fall. Sen har vi Sri Lanka (Som redan håller på att rasa) och Pakistan som sitter illa till. I de senare fallen beror på att regimerna har varit ett skämt de senaste 20-30åren. Till slut en massa afrikanska länder där det inte regnar.
Ja du, SiamGnome. Du har ofta vettiga, konkreta synpunkter i den här tråden.

Jag tror att det är väldigt vanskligt att försöka bryta blockaden, eller rättare sagt forcera den, om det är det britterna funderar på. Those jolly chaps har varit heta på gröten bra länge nu. Att det är väldigt riskabelt säger sig självt — det verkar som det är en brittisk strategi att vilja testa vad ryssarna går för, men de kommer aldrig till skott. Ett krig mellan Ryssland och Storbritannien blir förmodligen ett krig där få eller inga skott avlossas, fast vill man verkligen pröva? Båda sidor har iofs. hänvisat till Krimkriget vid flera tillfällen nu i vår.

Jag tror förresten att jag skrivit det här till just dig en gång tidigare: Det är förjävligt att det alltid är det svarta Afrika som drabbas (alltså inte arabländer i norra delen). Men nu... pga. ett krig i Europa. Det är befängt. Den globala marknaden FTW.
Citera
2022-06-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Frågade om nazisterna som skulle utrotas för det var anledningen, men egentligen så är det Putins imperialistiska motiv som hägrar och jag försvarar inte Usa då dom har har samma ambitioner.

Sedan frågade inte vad du vet utan vad du TROR. Var mest intresserad av din analys av konflikten och då inte på ett politisk vinkel utan ur ett militärstrategisk vinkel då detta intresserar mig mer.

Men jag letar vidare att diskutera detta med. Ha en bra dag.

Skönt att höra att ni har det tuffare. Inte väst fel utan eran ledare och resten av tjuvarna som kallas oligarkerna. Fan, jag blir förbannad när en sosse lurade till 700 000 kr och jag kan inte ens föreställa mig hur förbannad jag hade varit om vi hade en drös med oligarker som snor miljarder ur statskassan.

Speciellt när man ser hur folket lever utanför storstäderna i ett sånt naturresursrikt land som Ryssland ändå är.

Har alltid beundrat Rysk histora fram till 1900 talet, då det spårade ur totalt efter ww1.

Det är omöjligt att göra en gissning när vi inte vet vad som händer. Det är krigstid och då är allt man vi får veta propaganda.

Men vad jag TROR är att när ryssarna har tagit södra och östra delarna så kommer dom inte gå vidare. Sen om dom områdena kommer bli självständiga eller del av Ryssland är svårt att svara på. Ryssland vill antagligen ha en buffertzon till väst och det talar för att områdena kommer bli självständiga.

Och det som talar för att ryssarna inte kommer gå längre in i Ukraina är att dom vet att det är omöjligt att ta land där befolkningen är så emot dom, dom delarna av Ukraina vill närma sig väst.
Citera
2022-06-11, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det var då en misstolkning.
Jag menar att Ryssarna är kräk och skjuter på civila, vilket är sant.
Ok då släpper vi den delen.

Det finns rötägg överallt som gör fel, det kan ingen förneka.

Men av Zelensky att dela ut vapen till civibefolkningen gör dom automatiskt till måltavlor, och det var ett stort misstag av honom.

Eller så gjorde han det med flit för att man kan demonisera ryssarna och säga att ryssarna skjuter på (beväpnade) civila.
Citera
2022-06-11, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det är ju så det är. Ryssarna använder civila som sköldar. Ukraina gör det inte.
Haha till och med Tom från Finland erkände att han misstolkade och att det inte var så.
Men Spuggsky vet att ryssarna använder civila sköldar 😂 Då vet vi med vilken trovärdighet du skriver
Citera
2022-06-11, 11:25
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Ok då släpper vi den delen.

Det finns rötägg överallt som gör fel, det kan ingen förneka.

Men av Zelensky att dela ut vapen till civibefolkningen gör dom automatiskt till måltavlor, och det var ett stort misstag av honom.

Eller så gjorde han det med flit för att man kan demonisera ryssarna och säga att ryssarna skjuter på (beväpnade) civila.

Nej, det var inte ett misstag.
Ryssarna skulle ändå döda Ukrainare. Tror du verkligen att Ryssland bryr sig om Génevekovesionen?
Ryssland har som MÅL att döda. Det är så krig fungerar. Utrota allt.
Citera
2022-06-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Nej.

Men Ryssland kommer ju att rämna.

Fullständigt.

Och då blir ju dagens Ukraina = Södra Ukraina.

Det borde ju till och med ett stolpskott till aphjärna som du begripa.
Jag hänger inte med i ditt resonemang, vilket inte är så konstigt när du är helt hjärndöd och har inget att komma med i inlägg efter inlägg, bara trams.

Så dagens Ukraina kommer bli Södra Ukraina skriver du. Då är min fråga kommer det finnas något Norra Ukraina? Tänker du på Polen då?

Så jävla korkad du är 😂
Citera
2022-06-11, 11:28
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Vad menade du med att "EU kommer kunna ta den större delen av Ukraina", Tom?

Håller annars med om att det är jävligt svajigt i EU bl.a. pga. importen från Ryssland.

Precis som alla andra länder. Landet Ukraina slits isär helt enkelt. Ena delen får leva under diktatur med Putin, andra delen får bli en del av EU.

Ryssland bör nog oroa sig mer om sanktionerna än vad EU bör göra.
Sanktionerna är här för att stanna och nu kommer EU garanterat söka sig till Afrika. Ryssland får sälja sin gas till Kina och andra länder. De måste först bygga sina ledningar över massa berg också....lycka till..
Citera
2022-06-11, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Det kommer inte att ske, det som hände i Ukraina 2014 var organiserat från USA och utfört av neonazister inte vanliga ukrainare, finns inga sådana grupper i ryssland med reservation för Navaljev fascister möjligen möjligen.
Det går inte att hitta många rätt i dina påståenden och din propaganda. Navalnyj (om det är honom du skriver om) har satts i fängelse av de ryska fascisterna p.g.a. att han anses vara kommunist.

Du tycks även tillhöra den obildade delen av djuren som tror att Ryssland går en ljus framtid till mötes. Hur ska det gå till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in