Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Det finns två problem till. Ukrainska minor (försvar) och försäkringar för fartygen. Det senare kommer göra lasterna dyra. Om det kommer vara möjligt att försäkra fartygen.
Rent formellt är blockaden olaglig. Du får blockera i krig men Putin har bestämt att det är inget krig. Vad händer om väst bestämmer sig för en FON-operation? England pratar om en. Jag skulle inte vilja vara på det engelska fartyget. Jag skulle inte vilja vara på de ryska fartygen heller. Dessutom de ryska fartygen i medelhaven är sitting ducks. Vid en sådan operation blir världen en spännande plats.
Flera afrikanska länder har problem. Bangladesh och Indonesien är andra utanför Afrika men det beror mer på gödselbrist i Indonesiens fall. Sen har vi Sri Lanka (Som redan håller på att rasa) och Pakistan som sitter illa till. I de senare fallen beror på att regimerna har varit ett skämt de senaste 20-30åren. Till slut en massa afrikanska länder där det inte regnar.
Ja du, SiamGnome. Du har ofta vettiga, konkreta synpunkter i den här tråden.
Jag tror att det är väldigt vanskligt att försöka bryta blockaden, eller rättare sagt forcera den, om det är det britterna funderar på. Those jolly chaps har varit heta på gröten bra länge nu. Att det är väldigt riskabelt säger sig självt — det verkar som det är en brittisk strategi att vilja testa vad ryssarna går för, men de kommer aldrig till skott. Ett krig mellan Ryssland och Storbritannien blir förmodligen ett krig där få eller inga skott avlossas, fast vill man verkligen pröva? Båda sidor har iofs. hänvisat till Krimkriget vid flera tillfällen nu i vår.
Jag tror förresten att jag skrivit det här till just dig en gång tidigare: Det är förjävligt att det alltid är det svarta Afrika som drabbas (alltså inte arabländer i norra delen). Men nu... pga. ett krig i Europa. Det är befängt. Den globala marknaden FTW.