2022-06-09, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Okej, men inte när det gäller Sverige. För det vet vi från Ann Linde.

Återigen, skyll på andra istället för ansvarsutkrävande av våra ytterst svaga "ledare". På den nivån ligger du.

Precis som alla andra NATO-negrer så är ni beta och vill någon annan ska ställa upp och försvara er när det brinner i knutarna, istället för att ha stoltheten till att försvara sig själv.

Det var Finlands president jag diskuterade, inte Sverige, kamrat.
Citera
2022-06-09, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Österländskt ap-beteende är verkligen inte att föredre😉 Och faktum är att Erdogan inte spelat med öppna kort och ljög Finlands president rakt upp i ansiktet

Man kan inte tjura som ett litet barn över att Erdogan inte spelar med öppna kort. Det har han väl aldrig gjort. Han spelar i båda lagen och försöker mjölka den nuvarande situationen så mycket som möjligt. Han kan flytta målstolparna hur många gånger han vill.

Finlands president är uppenbarligen svagbegåvad/låg iq. Eller så kanske han är dement som "The Big Guy".
Citera
2022-06-09, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Man kan inte tjura som ett litet barn över att Erdogan inte spelar med öppna kort. Det har han väl aldrig gjort. Han spelar i båda lagen och försöker mjölka den nuvarande situationen så mycket som möjligt. Han kan flytta målstolparna hur många gånger han vill.

Finlands president är uppenbarligen svagbegåvad/låg iq. Eller så kanske han är dement som "The Big Guy".

Här tjuras inte. Påtalar bara faktum. Jag förstår att lögner är vardagsmat där du förmodligen kommer ifrån.
Citera
2022-06-09, 22:54
Medlem
Citat:
Här tjuras inte. Påtalar bara faktum. Jag förstår att lögner är vardagsmat där du förmodligen kommer ifrån.

Finlands president har uppenbarligen inte den intellektuella kapaciteten för att leka med de stora pojkarna. Men han passar bra som Bidens stjärtgosse.
Citera
2022-06-10, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Vilket är rimligt, hade dom fått en lista med krav redan då så hade ju man sluppit detta haveri.
Rätt tafflig lögn av Erdogan som ändå inte ger honom det han vill ha.

Finns inget haveri. Redan innan kriget i Ukraina har det funnits en partipolitisk majoritet i Riksdagen om att Sverige bör söka medlemskap i NATO om Finland gör det. När det sedan efter den 24 februari i år också blir en majoritet bland Sveriges befolkning som anser detsamma och den svenska Försvarsmakten med ÖB i spetsen har samma uppfattning så blir NATO-ansökan helt logisk. Dessutom har man givetvis haft underhandskontakter med NATO och dess medlemsländer att ansökan kommer att beviljas.

Att ett av 30 NATO-länder sedan ändrar sig och utnyttjar ansökan i ett inrikespolitiskt spel av en autokrat som vill säkra sin egen taburett förändrar inget i riktigheten av att ansökan nu har gjorts samtidigt med Finland. Inte ens det faktum att Sverige eventuellt skulle få vänta en längre tid på att ansökan beviljas eller att den mot förmodan till och med inte beviljas kan kallas för ett haveri. Det är bara de som inte vill se Sverige i NATO som har ett intresse av att redan nu kalla det för ett haveri. Är det i så fall också ett haveri att Sveriges försvar redan till stor del är NATO-anpassat och att Sveriges säkerhet bygger på bilaterala avtal med NATO-länder?

De som dessutom hävdar att NATO-ansökan bör dras tillbaka och att en folkomröstning först bör ske har också fel. Ett ja till NATO i en sådan omröstning (när det redan finns en stark folklig opinion) har ändå ingen särskild betydelse då allt hänger på att 30 NATO-länder ställer sig positiv till ansökan.

Att nu ansöka om inträde i NATO innebär att Sverige också tar sitt ansvar och vill bidra i en organisation med 30 länder som i praktiken redan nu garanterar vår säkerhet. Det skulle till och med kunna sägas vara en osolidarisk handling att inte ansöka. I synnerhet när Finland också har gjort det.

Allt försvarssamarbete underlättas både för Sverige och NATO och länderna kring Östersjön av att Sverige är en del av försvarsalliansen.
Citera
2022-06-10, 12:47
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Vilket är rimligt, hade dom fått en lista med krav redan då så hade ju man sluppit detta haveri.
Rätt tafflig lögn av Erdogan som ändå inte ger honom det han vill ha.
Erdoğan är ju fantastisk. Han väntade med att ställa krav för att han vet att chanserna att få igenom dem ökar dramatiskt när han håller Sverige och Finland på halster.
Citera
2022-06-10, 12:52
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nu får ni ta detta med en stor nypa salt men...

Jag brukar ibland lyssna på Infowars, och de hade en gäst som nämnde lite i förbifarten att USA skulle skicka neo-con giganten, John Bolton, till Ankara för att försöka förhandla in Finland och Sverige in i NATO.

Har försökt febrilt att leta bland MSM om detta, utan att hitta något. Så kanske det bara var spekulation från gästen(?).

Men om det stämmer, så kanske USA nu känner att det börjar brinna i knutarna. Det kan vara på väg att bli en PR-katastrof för USA om inte de får med Finland och Sverige in i NATO; Och i så fall skulle detta vara ett sista försök att få Erdogan att ge sig. Kanske Bolton har ett erbjudande som Erdogan inte kan säga nej till?
Det är ändå lite förbryllande att det verkar så viktigt för jänkarna att det inte går åt skogen. Kan det vara för att Maggan och Hultqvist poserade med Biden och ett par andra stjärnor? Tror mer på det än att USA skulle "välja Sverige framför Turkiet" och annat trams som framförts i den här tråden.

Eller, jo, det förstås — det är klart att amerikanerna vill ha fler länder att utnyttja efter eget gottfinnande. Sverige t.ex. tar förmodligen emot utan att skrika.
Citera
2022-06-10, 14:25
Bannlyst
Citat:
Om Ryssjävlarna vinner i Ukraina och om Turkiet faktiskt blockar Sverige och Finland så kan nog både Turk och Ryss räkna med sanktioner och allmän utfrysning i varierande grad från den demokratiska omvärlden.
Du menar att de inte redan blivit sanktionerade? Kan de bli mer?

Jag menar snarare att Biden som redan är skadeskjuten blir kaffeved om inte objektiven nås i Ukraina eller att man snabbt får till en uppgörelse som liknar något nu när Republikanerna drar igång valrörelsen efter sommaren. Jag ser en väldigt liten chans att det ska ske och ett misslyckande i NATO-frågan lär inte göra saken bättre för Biden.

Och därmed ser jag också efterverkningar för de mest tongivande ledarna i EU under Ukrainakrisen.

Förhoppningsvis om jag säger så.

Rysslands framtida öde är oklart i detta får jag väl säga men återigen har EU-ledarna uppvisat ett självskadebeteende av kolossala proportioner. Hoppas det kommer att röra om i grytan lite.

Värst blir det dock för Finland. Man ger upp sin neutralitet för vad? Ett långt j*vla taggtrådsstängsel mot grannen i öst.
Citera
2022-06-10, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo

Jag menar snarare att Biden som redan är skadeskjuten blir kaffeved om inte objektiven nås i Ukraina eller att man snabbt får till en uppgörelse som liknar något nu när Republikanerna drar igång valrörelsen efter sommaren. Jag ser en väldigt liten chans att det ska ske och ett misslyckande i NATO-frågan lär inte göra saken bättre för Biden.

Och därmed ser jag också efterverkningar för de mest tongivande ledarna i EU under Ukrainakrisen.

Rysslands framtida öde är oklart i detta får jag väl säga men återigen har EU-ledarna uppvisat ett självskadebeteende av kolossala proportioner. Hoppas det kommer att röra om i grytan lite.

Värst blir det dock för Finland. Man ger upp sin neutralitet för vad? Ett långt j*vla taggtrådsstängsel mot grannen i öst.

Vi får väl se. Personligen hoppas jag diktaturliknande nationer som Ryssland och Turkiet får veta sin plats av normalt funtade demokratier i väst.

Heja NATO och Ukraina!
Senast redigerad av Leland1979 2022-06-10 kl. 14:32.
Citera
2022-06-10, 14:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo

Biden kan nog inte göra så mycket mer än i nuläget, så för honom ser det mörkt ut. Hökarna i Washington och Pentagon lär hacka honom i småbitar om ryssarna fortsätter sin framfart i ett redan svårt sargat Ukraina ("Lilla USA"). Även Olaf Scholz och Emmanuel Macron, två viktiga EU-ledare, får sina fiskar varma — fast då främst från andra länder som låtit sig ryckas med i masshysteriska tvångsuppslutningen där ord väger tyngre än handling. Bidens, Scholz och Macrons stora fel är ju att de varit för diplomatiska. I alla fall mestadels. Men ur Sveriges synvinkel är det så klart positivt när de stora barnen kastar sand på varandra. Vill man ha mer av den varan kastad på sig själv stannar man i självplågarunionen EU och går med i turk-amerikanska försvarsunionen Nato. Tack igen till Erdoğan för att han gör bra reklam.
Citera
2022-06-11, 00:29
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är ändå lite förbryllande att det verkar så viktigt för jänkarna att det inte går åt skogen. Kan det vara för att Maggan och Hultqvist poserade med Biden och ett par andra stjärnor? Tror mer på det än att USA skulle "välja Sverige framför Turkiet" och annat trams som framförts i den här tråden.

Eller, jo, det förstås — det är klart att amerikanerna vill ha fler länder att utnyttja efter eget gottfinnande. Sverige t.ex. tar förmodligen emot utan att skrika.

Det är ju något ruttet inom Försvarshögskolan. Det är i praktiken en förlängd arm på USA:s ambassad i Sverige. Det är oftast därifrån vi får våra så kallade "experter" som säger att Ryssland håller på att förlora, och att det blir garanterat ett "snabbspår" in i NATO och hela den så kallade "NATO-utredningen" är så klart besudlad av trams från Försvarshögskolan.

Det är främst pga den här typen av institutioner, som får stor medial utrymme, i synnerhet i tidningar som (främst) DN och SvD, som gör att Sverige i praktiken är USA:s lilla hora, utan egen vilja eller intressen mer än att tillfredsställa och underkasta sig USA.
Citera
2022-06-11, 00:31
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Jaha och?

För övrigt är jag blond svensk även om det helt saknar betydelse i sammanhanget, kamrat.

Och? Det är ju bullshit som sedan länge avslöjats i tråden.

Vad det nu blir för efterhandskonstruktioner man hittar på för att rädda opinionen på hemmaplan, ja, det är säkert finnarna påhittiga nog med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in