2022-06-10, 11:35
  #164185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Otränade Ukrainska soldater stryker det väl med en pluton per ryss. Det håller inte i längden. Eldöverfall längs en väg kan man lära sig på en eftermiddag. Att anfalla och ta tillbaka förlorad mark är en helt annan sak.
Fast nu är det ju omfattande träningsprogram som pågår och byggs upp bakom fronten.
Ukrainska soldater får utbildningar i USA och Europa för att lära sig nya vapensystem för att sedan utbilda andra Ukrainska soldater.
Man utbildar med andra ord lärare som sedan utbildar fler instruköter för att på så sätt kunna utbilda större mängder av soldater.
USA arme var obefintlig i början av andra världskriget, i slutet hade man miljoner av soldater som var betydligt bättre utbildade än den sovjetiska.
Man bygger upp ett utbildningssystem som levererar allt större mängder och som är bättre tränade.

Tar vi ryska soldater så är de bevisligen helt värdelösa, det är bevisat flera gånger om nu och inget att debattera om.
Deras utbildning är undermålig pga omfattande korruption, penalism och kriminella grupperingar inom militären.

Vad de dock har som inte Ukraina har är överflöd av militär utrustning.
Enorma lager av ammunition, granater, fordon mm från sovjettiden.
Men vad händer när dessa lager faktiskt tar slut?
Citera
2022-06-10, 11:38
  #164186
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ta_den_i_2an
Vad säger ni experter. Hur oroliga borde sverige vara just nu med tanke på allt som hänt senaste tiden. NATO medlemskap verkar gå i stöpet, Rysslands avancemang i Ukraina?
Tror ni att det på riktigt finns en chans för att Ryssland skulle ge sig på Norden/Sverige.
Anledningen att jag frågar är för att jag litar ungefär lika mycket på msm som Rysslands tass.com.

Det lär inte bli någon pontonbro över Östersjön. I nuläget är Östersjön vår bästa allierade. Artikel fem kan kanske bidra i en framtid.
Citera
2022-06-10, 11:46
  #164187
Medlem
Anledningen varför ryssar ser sig som sådana offer är för att: ”-de var ju deras land som skulle vara som USA, det var rubeln som skulle bli världsvalutan, det var det ryska språket som skulle vara det officiella språket i världen.

Det här är en av anledningarna ryssar världen över ”kräver” ”respekt”, respekten de vill ha är att total underkuvelse från väst.

”Respekten” vill de få genom att utkräva den med våld.

Ryska befolkningen har nu fått blodad tand. Och precis alla Putin-vurmare vill ha samma sak.

Det här kan bara sluta på två sätt: Antingen ges långfingret i Ukraina var man nedmonterar hela Ryska militären ELLER så måste väst försvara sig igen senare om Ukraina tillåts misslyckas.

Ukraina bör ej falla. Och precis varenda seg-politiker i väst bör fatta det.
Citera
2022-06-10, 11:48
  #164188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Javelins skjuter man mot pansarfordon, inte städer.

No shit.
Citera
2022-06-10, 11:51
  #164189
Medlem
Ett fullskaligt anfallskrig mot Ukraina var ett stort politisk och militärstrategisk risktagande för Putin men som han ändå var beredd att ta vilket Väst och NATO inte trodde att han skulle göra. Putin äger fortfarande agendan medans Väst och NATO lider av beslutsångest.
Citera
2022-06-10, 11:53
  #164190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det lär inte bli någon pontonbro över Östersjön. I nuläget är Östersjön vår bästa allierade. Artikel fem kan kanske bidra i en framtid.

”Lita på TASS” … Ryssland är ett hot. Och bor du i väst så bör du ge dig själv en fet bitchslap. Du har käkat gift iom den ryska propagandan. Putin är expert i psykologisk krigsföring och det här är verkligen hans spetskompetens.

Kolla på USA nu. Trump har försökt köra en stadskupp hade med sig alla sina ”nyttiga idioter”.

Det kryllar av dessa ”nyttiga idioter” hör pä flashback.

Är man smart så stänger man av allt som kommer från Ryssland. Deras nyhetsrapportering har ett syfte: Förvilla och försvaga väst.

Du ska även vara medveten om ”oberoende” nyhets rapportering. Dessa har skjutit i höjden och spyr ut Pro-Putin ”nyheter”.

Vill du läsa ngt vettigt kolla in Bellingcat
Citera
2022-06-10, 11:54
  #164191
Avstängd
Ukrainarna använder alltså civila byggnader i kriget... Dagis,skolor,människors hem... då är det ju inte konstigt att ryssar svarar med bomber i civila byggnader? I media står det ju alltid att ryssar bombat civila utan att förklara varför...Varför gör dom det tro?

Här förklarar en rysk militär hur skola används i syfte att använda som skydd och han visar även en Ukrainsk militärkonserv med nazistiska symboler?. Och skolbok om nationalism .. Wtf.!???????

https://youtu.be/ynyuQ5eMEx0
Citera
2022-06-10, 11:57
  #164192
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Anledningen varför ryssar ser sig som sådana offer är för att: ”-de var ju deras land som skulle vara som USA, det var rubeln som skulle bli världsvalutan, det var det ryska språket som skulle vara det officiella språket i världen.

Det här är en av anledningarna ryssar världen över ”kräver” ”respekt”, respekten de vill ha är att total underkuvelse från väst.

”Respekten” vill de få genom att utkräva den med våld.

Ryska befolkningen har nu fått blodad tand. Och precis alla Putin-vurmare vill ha samma sak.

Det här kan bara sluta på två sätt: Antingen ges långfingret i Ukraina var man nedmonterar hela Ryska militären ELLER så måste väst försvara sig igen senare om Ukraina tillåts misslyckas.

Ukraina bör ej falla. Och precis varenda seg-politiker i väst bör fatta det.

Ryssarna beter sig som en kränkt, förorättad 12-åring som förtvivlat söker upprättelse för den upplevda förorätten.

En upprättelse som de aldrig kommer att få.

De blir istället fördmjukade. Piskade så det står härliga till.

Vad är vi uppe i nu? 35 000 döda ryssjävlar? I bästa fall nerkastade i en sandgrop i Ukraina. Men med stor sannolikhet uppruttnad eller uppäten av hundar och rävar.

Minsta lika många, kanske dubbelt så många som åker hem till moderlandet med en arm, ett ben eller halva ansiktet bortskjutet.
Citera
2022-06-10, 11:58
  #164193
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Ett fullskaligt anfallskrig mot Ukraina var ett stort politisk och militärstrategisk risktagande för Putin men som han ändå var beredd att ta vilket Väst och NATO inte trodde att han skulle göra. Putin äger fortfarande agendan medans Väst och NATO lider av beslutsångest.

De har fattat massor av beslut.

Vad du menar är att de ännu inte har skickat alla raketer på en gång mot Ryssland, men det är inte beslutsångest som gör att de inte gör det.
Citera
2022-06-10, 12:00
  #164194
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ukrainarna använder alltså civila byggnader i kriget... Dagis,skolor,människors hem... då är det ju inte konstigt att ryssar svarar med bomber i civila byggnader? I media står det ju alltid att ryssar bombat civila utan att förklara varför...Varför gör dom det tro?

Här förklarar en rysk militär hur skola används i syfte att använda som skydd och han visar även en Ukrainsk militärkonserv med nazistiska symboler?. Och skolbok om nationalism .. Wtf.!???????

https://youtu.be/ynyuQ5eMEx0
Hur tänker du att man ska försvara sig mot en aggressiv anfallare i en stad?
Får man bara ha sin militär i militära byggnader när man försvarar sig egen stad menar du?
Hur tänker du egentligen?

Självklart försvarar man sig där det går, lika självklart evakuerar man civila från dessa platser.
Bryr sig ryssen?
Knappast.
De bombar "allt" i förebyggande syfte, vilket är ett solklart krigsbrott.
Citera
2022-06-10, 12:01
  #164195
Medlem
leachs avatar
Mer vapen på väg, 2st Boeing C-17A Globemaster III.
https://globe.adsbexchange.com/?icao=ae0800
https://globe.adsbexchange.com/?icao=43c173
Citera
2022-06-10, 12:02
  #164196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ukrainarna använder alltså civila byggnader i kriget... Dagis,skolor,människors hem... då är det ju inte konstigt att ryssar svarar med bomber i civila byggnader? I media står det ju alltid att ryssar bombat civila utan att förklara varför...Varför gör dom det tro?

Här förklarar en rysk militär hur skola används i syfte att använda som skydd och han visar även en Ukrainsk militärkonserv med nazistiska symboler?. Och skolbok om nationalism .. Wtf.!???????

https://youtu.be/ynyuQ5eMEx0


Du vet att Ryssland har attackerat Ukraina oprovocerat? Inget annat är relevant

Konserver med nazistsymboler. Jo, jag tackar jag. Inga ödlemänniskor än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in