2022-06-10, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
EU projsar 750 miljarder Euro om dagen till Putin for energi, som du kanske vet ar mer an 10 miljarder SEK. Vad kostar potatisen hemma hos dig?

Kan du räkna? 750 miljarder EURO är inte "mer än 10 miljarder SEK". 750 miljarder EURO är drygt 7 500 miljarder SEK. Vilket kan jämföras med Sveriges totala BNP på 5 457 miljarder SEK/år. Tycker du det verkar rimligt att man köper gas motsvarande 130% av Sveriges årliga BNP på en enda dag?
Senast redigerad av Auric 2022-06-10 kl. 08:45.
Citera
2022-06-10, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Det tror jag inte, de är ju användbara levande som bargaining chips. Men man kommer säkert tillsvidare låtsas som att de väntar på bödeln för att avskräcka andra västerlänningar för att ge sig ut på äventyr. Eller så blir det som någon annan skrev, Putin kan få lajva humanist och omvandla till livstids fängelse.

Allt är ju en jävla PsyOp nuförtiden. Det är ingen slump att vi pratar om just dessa tre i ett krig där hundratals dödas, tillfångatas eller lemlästas varje dag.

Jag tror inte heller att de dömda brittiska soldaterna kommer att dödas.

Troligtvis kommer deras försvarare att skicka en benådningsbegäran till Putin, vilket kommer att omvandla britternas dödsdom till livstids fängelse.

Anledningen till dödsstraffet var troligen ett svar på de ryska soldaterna som dömdes till livstids fängelse.
Citera
2022-06-10, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ta_den_i_2an
Vad säger ni experter. Hur oroliga borde sverige vara just nu med tanke på allt som hänt senaste tiden. NATO medlemskap verkar gå i stöpet, Rysslands avancemang i Ukraina?
Tror ni att det på riktigt finns en chans för att Ryssland skulle ge sig på Norden/Sverige.
Anledningen att jag frågar är för att jag litar ungefär lika mycket på msm som Rysslands tass.com.

Beror nog mycket på hur mycket krut Ryssland lägger i Ukraina, fortsätter det så här kommer det nog att ta tid innan de gör ett försök på Sverige.
Men jag ser det inte som orealistiskt att de kommer att planera att använda misiler mot någon stategisk position mot Sverige. Och sedan hota med kärnvapen om det inte får gotland.
Detta om Finland går med i Nato och Sverige blir kvar utanför.
Men kan Ukraina håller stånd (Med hjälp av väst), så tror jag knappast att Rysland kommer att försöka utöka sitt teritorie under en lång period framåt(Åtminstonne nån generation), tills nästa Tzar vaknar upp.
Citera
2022-06-10, 08:50
Medlem
Alsenos avatar
Detta krig kommer att bli ihågkommet som folkmordet på Ukrainarna. Rysslands anseende och rykte kommer vara förstört för lång tid framöver och dom kan glömma att komma in i gemenskapen igen.
Citera
2022-06-10, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Troligtvis kommer deras försvarare att skicka en benådningsbegäran till Putin, vilket kommer att omvandla britternas dödsdom till livstids fängelse.

Putin kan väl inte benåda dem? De är ju dömda av domstol i den självständiga staten Folkrepubliken Donetsk och enligt den statens lagar. Putin är president i ett annat land, Ryssland. Eller tillhör du dem som tvivlar på Folkrepublikens självständiga status?
Citera
2022-06-10, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag vet inte var du rättar mig, men jag är hyfsat enig med vad du skriver tror jag.

Ok!
Citera
2022-06-10, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Detta krig kommer att bli ihågkommet som folkmordet på Ukrainarna. Rysslands anseende och rykte kommer vara förstört för lång tid framöver och dom kan glömma att komma in i gemenskapen igen.

Men, urkaina bombar urkainare inne i urkaina, eller?
Citera
2022-06-10, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja men sedan kommer frågorna om krigsbrott och krigsskadestånd. Förstnämnda gäller Putin själv och hundratals i Rysslands högsta ledning. Därför är det bara första steget.

I princip, ja. Däremot är det ju knappast någon som vill ha detta krig (kanske inte ens Ryssland själva, om än av andra orsaker), så man kommer gissningsvis att vara beredd att stryka ett streck över sådana saker som rättegångar och skadestånd. Ju mer och snabbare Ryssland backar, desto mindre angelägna kommer man att vara om att driva frågor om ansvarsutkrävande. Dessutom ligger ett under kaosartade former kollapsat Ryssland inte i omvärldens intresse. Inte minst alla kärnvapnen gör att Ryssland måste hållas stabilt eller i vart fall brytas ner under ordnade former. Så jag tror att det mesta kommer att slätas över om Ryssland backar tillbaka.
Citera
2022-06-10, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
I princip, ja. Däremot är det ju knappast någon som vill ha detta krig (kanske inte ens Ryssland själva, om än av andra orsaker), så man kommer gissningsvis att vara beredd att stryka ett streck över sådana saker som rättegångar och skadestånd. Ju mer och snabbare Ryssland backar, desto mindre angelägna kommer man att vara om att driva frågor om ansvarsutkrävande. Dessutom ligger ett under kaosartade former kollapsat Ryssland inte i omvärldens intresse. Inte minst alla kärnvapnen gör att Ryssland måste hållas stabilt eller i vart fall brytas ner under ordnade former. Så jag tror att det mesta kommer att slätas över om Ryssland backar tillbaka.

Jag har tänkt som dig tidigare men börjar tro att väst förstått att ryssarna är för långt gångna och att man behöver eliminera hotet.

Det görs genom att ta Kaliningrad och få en färgrevolution i Belarus. Man inkapslar Ryssland i NATOländer och sen ett tight koppel med sanktioner tills landet avprogrammerats, om det avprogrammeras.
Citera
2022-06-10, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Du har fel. Ryssarna avancerar på att dom kan skjuta tungt artilleri. Men väst kommer skicka fler vapen. Tänk på att Ryssland har begränsade resurser och ligger full max på sin styrka nu

I Kherson har ryssarna inte överläge i Artilleri och flyg längre och där går det undan nu.
Citera
2022-06-10, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno

Japp, Ryssland har verkligen gjort bort sig riktigt ordentligt här.

Dom hade ju lite streetcred och en röst ändå som lyckades tvinga till sig fördelar, nu är dom bara paria.
Citera
2022-06-10, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Men, urkaina bombar urkainare inne i urkaina, eller?

Det är irrelevant, det som är relevant är att Ryssland för krig i Ukraina, håll dig till ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in