2022-06-09, 21:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Intressant!, var har du läst att operationen var planerad att fortgå 1 vecka?

En specialoperation pågår ofta 1-2 veckor. Jämför Rysslands besök i Kazakstan här om sisten
Citera
2022-06-09, 21:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du tittar nu på statlig Venezuela-TV. Inte säker på att det är den bästa källan... ? Teaterbombningen är svårbedömd. Min gissning är efter att ha grävt att ryssarna bombade den, antingen av misstag eller så blev de lurade till det.

Ja eller hur.. men vänta du glömde säga att dom civila var nerknarkade och tvingade att ljuga för kameran också. Självklart ljuger alla i reportaget. Här har vi en hel familj som ljuger hur dom behandlats i Ukraina. https://www.youtube.com/watch?v=bvZg-HGw0hs&list=LL&index=3
Senast redigerad av Menea 2022-06-09 kl. 21:08.
Citera
2022-06-09, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Klart de gör. Om du är "frivillig" men får betalt för att slåss i Ukraina och inte direkt listad i ukrainska armén är du legosoldat. Även vissa av nationalistbataljonerna kan ur ett legalt perspektiv ses som legosoldater. Tänk även på att om vi pratar om rättegångar i DPR kan de även döma folk för vad de gjorde för 8 år sedan. Genevekonventionen gäller för vad man gör med dig under fångenskapen, den skyddar inte dig från att dömas för brott som du begått för flera år sedan. Sen är det en annan sak vad DPR anser som brott. Samt det faktum att DPRs domstolar har samma status som om jag skulle fånga dig i min källare och döma dig till hängning. Dvs ingen legal status alls, landet är inte erkänt.

Inte alls. Är man underställd ukrainska befäl och inte uppbär en mycket högre ersättning än andra soldater så är man inte legosoldat. En legosoldat är en som bara slåss för pengar, står utan direkt befäl i armén och som, i princip, lika gärna hade kunnat slåss för den andra sidan om den betalade bättre. Så de du talar om ovan är definitivt inga legosoldater. Detta har andra förklarat för dig minst tre gånger tidigare.
Citera
2022-06-09, 21:08
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Nej, Donbass är inte "bara mark". Det är gasen och oljan den psykotiske dvärgen i kreml vill åt. Hen ser det väl som en positiv bieffekt att Ukrainas befolkning slaktas i processen.

https://www.trade.gov/energy-resource-guide-ukraine-oil-and-gas

Det var inte mycket gas.

Om det vore vinnbart, varför drog inte Ukraina upp gasen då?

Tror du USA kommer acceptera att Ryssland tar Donbass?
Citera
2022-06-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Tack, det hade jag missat. Den bästa artikeln på Engelska jag hittar är denna:
https://www.jpost.com/international/article-709046

Tydligen är det en Duma-medlem från dynghögen Puttlers eget parti som vill att naziryssland drar tillbaka erkännandet av Litauen som en självständig stat.

Nu verkar ryssarna har spårat ur fullständigt. Jag har en känsla av att denna typ av idiotutspel är en följd av frustration över den uteblivna segern i Ukraina.
Citera
2022-06-09, 21:10
Medlem
Sexistiska Expressen har just nu en artikel om hur en motståndsrörelse mot ryssarna växer fram i dom ockuperade städerna. Det här kommer bli riktigt svårt för Ryssland.

Sedan såg jag på five-thirty-eight att Joe Bidens siffror är urusla nu. Det är inte off topic för kriget kan påverka Biden. Trump hade approval rate 41,6% vid motsvarande tidpunkt. Sleepy Joe har just nu 40,2%.

Jag fick bara en känsla att han skulle kunnat förhindra kriget.

Men hur som helst, Ryssland kan inte vinna detta, det är stor oro bakom fasaden eller potemkin-kulissen.
Citera
2022-06-09, 21:11
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Jo det har jag fattat, de krävde erkännandet av Krim och Donbass som ryska.
Det jag undrar med östra Ukraina är att en stor del av befolkningen är rysk, till skillnad från i västra ukraina. Krim bestod av ryssar och krimtatarer, inte så många ukrainare. Det känns inte som att gränsdragningen var helt självklar från början.
Men när nu ryssarna bombar även i östra Ukraina drabbar det väl ryska civila värst, eftersom det är mest rysktalande där. Jag hade trott att det skulle bli en promenadseger, men det är ukrainska armén som gått in i städerna i utbrytarrepublikerna? Annars är det obegripligt att de bombar dem.

Jo, men det säger kanske något om att Putin skiter fullständigt i Donbass. Det var bara hans förevändning att inleda ett krig.
-
Citera
2022-06-09, 21:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
En specialoperation pågår ofta 1-2 veckor. Jämför Rysslands besök i Kazakstan här om sisten

Va?
Citera
2022-06-09, 21:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Låter helt osannolikt att de gjort myteri.

Enligt säkra källor i tråden så har ca 35.000 dödats och tumregeln är att ca tre gånger så många är skadade. Det gör att ca 140.000 av de 150.000 - 175.000 soldater som Ryssland använt är borta.

Wow. Hur många har de kvar nu?
Citera
2022-06-09, 21:16
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Inte alls. Är man underställd ukrainska befäl och inte uppbär en mycket högre ersättning än andra soldater så är man inte legosoldat. En legosoldat är en som bara slåss för pengar, står utan direkt befäl i armén och som, i princip, lika gärna hade kunnat slåss för den andra sidan om den betalade bättre. Så de du talar om ovan är definitivt inga legosoldater. Detta har andra förklarat för dig minst tre gånger tidigare.

Jag vet inte var du rättar mig, men jag är hyfsat enig med vad du skriver tror jag.
Citera
2022-06-09, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nu verkar ryssarna har spårat ur fullständigt. Jag har en känsla av att denna typ av idiotutspel är en följd av frustration över den uteblivna segern i Ukraina.
ja vad ska detta sluta i ? ryssarna öppnar för WW3, o de verkar förtjust i tanken,,, vilka as det är!
Citera
2022-06-09, 21:17
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
OK det var en bra förklaring. Jag tycker ändå man skall sätta in allt man har fått och inte vänta på en augustioffensiv.
Här finns antagligen mycket att förbättra i krigföringen.

Tyvärr ställs dom ju nu mot enorma mängder tungt artilleri och där har dom inte så mycket att sätta emot, i nuläge. Jag tror att Zelenskyj måste värna om dom stridskrafter han har och inte använda erfarna stridsmotiverade soldater som kanonmat. Men ja, svårt läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in