2022-06-09, 17:20
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Löjligt och lite märkligt [med dödsdomarna]. Det är för "uppenbart" för att vara bra politik mot fienderna i "väst", och det är för brutalt och dumt för att vara bra politik mot vännerna i "väst". Är det bra politik internt? Vet inte.

Frågan är hur britterna kommer att reagera. Är det kanske meningen att ryssarna ska gå in och var den vuxne i rummet och ta DPR i örat? Men om britterna avslöjar bluffen, ska de ha ihjäl mongona då?

Jag tror inte de kommer ha ihjäl britterna, men jag är inte så säker på att det utvecklas som ryssarna vill ändå.

Det är svårt att analysera på om man inte kan höra domarnas resonemang. Men Ukraina har 1 av 4 i rättssäkerhet i demokratindex, dvs så dåligt det kan bli i global skala. Varför skulle deras domstolar förbättras efter seperatism och global isolering - dvs situationen som den är nu i DPR. Min gissning är fullständigt inkompetenta domare, samt oklar lagstiftning. Bara det att domen fallit så snabbt efter fängslandet är ju en anledning till misstankar om kvaliteten.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-06-09 kl. 17:24.
Citera
2022-06-09, 17:22
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag var inne på UA TV English för en stund sedan och det rapporterades bl a att Ukrainska styrkor håller sina positioner inne i Sieverdonetsk men det är hårt.

Det förvånar mig faktiskt för dom nya rysstrollen Denys Davidov and den mäktige Arestovych påstod att staden skulle utrymmas av de ukrainska styrkorna.

Ni ser----lita aldrig på rysstrollen.

Ukraina har ju gjort flera reträtter och låtit ryssarna gå in i staden för att sedan slakta dem när de återtar staden.
Staden är ju i ruiner så den har inget egentligt värde mer än rent propagandamässigt.
Svensk media verkar dock ha köpt den ryska propagandan och förmedlar deras version.
Citera
2022-06-09, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momsloveme
Har inte ni ryssar fattat än att människor inte gillar när andra håller på o ljuga?

Zelnsky själv har sagt om Azovnazisterna att de är vad de är men att de ändå står på Ukrainas sida.

Dvs vi bortser från att de är nazister så länge de slåss på vår sida. Precis som många härinne. De stödjer nazister så länge de slåss mot den hatade ryssen.
Citera
2022-06-09, 17:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
"Är du allvarlig med att kunna skapa en bomb av de okyvbara atomerna?", är en fråga som kunde ha ställts 1942.

Sedan ligger det i USA:s intresse att den ryska cancersvulsten faller samman, så att man kan koncentrera sig helt på Kina. Jo, det brann säkert i ryska fabriker redan innan februari i år. Men att så många strategiska fabriker förstörts där de senaste 3 månaderna är anmärkningsvärt! USA börjar, naturligtvis inte, med att förstöra det ryska antimissilsystemet utan för Moskva, eller ryska kärnvapen. Det skulle vara allt för uppenbart!

Ok. Ingen av oss vet vad sanningen är kring de brända anläggningarna. Du väljer att tro på ett ännu okänt vapen, med ett teknikskifte i klass med kärnvapnen.

Jag tror inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det kan dock ligga i USAs intresse att ta få det att se ut som om det finns en växande rysk motståndsrörelse (vilket det kanske gör) genom sk svart propaganda. Ett exempel på sådan från WWII är Operation Cornflakes. Att då få lite för många installationer att brinna upp (men hålla sig borta från välbevakade mål), borde göra myndigheterna oroliga och lokalbefolkningen fundersam. Sedan kan det vara ett utslag av vanlig rysk oaktsamhet.

Hittills väljer jag att tro att bränderna startats av

• Personer, i någon utsträckning organiserade av Ukraina.

• Spontana attentat utförda av ryssar.

• Olyckor

Kanske troligast en kombination av dessa tre.
Citera
2022-06-09, 17:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vilka fina propaganda-filmer ni har i Ryssland. Känns det lättare att våldta kvinnor och barn samt avrätta civila när ni intalar er att landet ni invaderar är befolkat av Nazister?

så här behandlar Ukraina sina egna civila...

https://www.youtube.com/watch?v=iYwpXY-PJOc&list=LL&index=31&t=3s

https://www.youtube.com/watch?v=q1iOUVIMlN4&t=104s

https://www.youtube.com/watch?v=SwAUnI8W_H4&t=9s

https://www.youtube.com/watch?v=38twVZdadNE

https://www.youtube.com/watch?v=ZdxraY3U3ac

https://www.youtube.com/watch?v=QT7kzKEHyj8
Citera
2022-06-09, 17:26
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Visst hade Ryssland ett val . Respektera Ukrainas internationellt erkända gränser och suveränitet

Ryssland respekterade Ukraina länge, men till slut blev hotet för stort.
Och det var ju precis vad Väst ville. Varför låtsades man att Ukraina var på väg in i Nato?
Citera
2022-06-09, 17:27
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Löjligt och lite märkligt. Det är för "uppenbart" för att vara bra politik mot fienderna i "väst", och det är för brutalt och dumt för att vara bra politik mot vännerna i "väst". Är det bra politik internt? Vet inte.

Frågan är hur britterna kommer att reagera. Är det kanske meningen att ryssarna ska gå in och var den vuxne i rummet och ta DPR i örat? Men om britterna avslöjar bluffen, ska de ha ihjäl mongona då?

Jag tror inte de kommer ha ihjäl britterna, men jag är inte så säker på att det utvecklas som ryssarna vill ändå.

Internt ligger väl det här egentligen bara i linje med de budskap man basunerar ut i rysk TV. Om man öppet kan prata om kärnvapenkrig och att döda miljontals ukrainare på bästa sändningstid så överträder man knappast någon ny outforskad gräns om man avrättar två krigsfångar.

Jag tror dock som du att det är fullt möjligt att folkrepublikerna kan köra sitt eget race här. Det problemet hade man redan för flera år sedan när man slutligen kände sig tvungna att rensa ut bland lokala krigsherrar som ”Motorola” et.al. På sikt tror jag även att Kadyrov kan börja utgöra ett liknande problem, om han nu inte redan bedöms göra det.

Riktigt spännande blir det om Putin trillar av pinn och någon form av intern maktkamp skulle utlösas. Vad kommer den här sortens knäppgökar göra då?
Citera
2022-06-09, 17:28
Medlem
Varför fortsätter trollfabriken tjata om nazister? Har man inte begripit att med mindre att man kan visa upp en levande ödlemänniska i SS uniform så har det ingen effekt?
Citera
2022-06-09, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ryssland respekterade Ukraina länge, men till slut blev hotet för stort.
Och det var ju precis vad Väst ville. Varför låtsades man att Ukraina var på väg in i Nato?

För att provocera fram kriget.
Citera
2022-06-09, 17:29
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag var inne på UA TV English för en stund sedan och det rapporterades bl a att Ukrainska styrkor håller sina positioner inne i Sieverdonetsk men det är hårt.

Ja, de har det svårt där. Hårda förluster verkar de även ta.., blir inte förvånad om man drar sig ur Sieverdonetsk inom de närmaste dagarna. Börjar bli riktigt tungt..

HIMARS och britternas MLRS är ännu (minst) en vecka ifrån att hjälpa situationen, om jag har begripit det hela rätt.
Citera
2022-06-09, 17:30
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är svårt att analysera på om man inte kan höra domarnas resonemang. Men Ukraina har 1 av 4 i rättssäkerhet i demokratindex, dvs så dåligt det kan bli i global skala. Varför skulle deras domstolar förbättras efter seperatism och global isolering. Min gissning är fullständigt inkompetenta domare, samt oklar lagstiftning. Bara det att domen fallit så snabbt efter fängslandet är ju en anledning till misstankar om kvaliteten.
Jag är rätt säker på att det är 100% politik. I alla såna här massutskick ryssarna har gjort till fienden där man uppmanat dem att ge upp har man alltid skrivit att det "är din enda chans att bevara ditt liv", "vi garanterar ditt liv" etc. Att bara snabbt slänga ur sig en sån här dom är korkat om det är politik, och stört om det är juridik. De här människorna har inte ens varit med i Azov, utan stridit för den ukrainska armén.

Syftet är att få Storbritannien att agera, det ser man bland annat på den här kommentaren av Pushilin:
Citat:
Head of DPR Pushilin: "The British authorities have not contacted me or the law enforcement agencies of the DPR about the fate of the convicted mercenaries, and it seems that neither Britain nor Morocco is interested in the fate of the convicts"
https://twitter.com/RWApodcast/status/1534913538346606594

Det som stör mig är att det är oseriöst. Anledningen till att många av oss västerlänningar gillar Ryssland är MOTSATSEN - vi ser Ryssland som en seriös aktör, som beter sig som vuxna. Vi önskar att Rysslands sätt att se på världen ska bli norm - igen - även här. Den här domen är bara larv och skådespel, tyvärr.
Citera
2022-06-09, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Men allvarligt talat tror jag att det är dina egna
hjärnspöken som skriver dina inlägg lite väl ofta.
Sakliga personer finns, men jag vill inte berömma mig för att vara en av dem. Jag gör dock ett försök, och är helt övertygad om att allt inte är svart eller vitt.

Om jag egentligen ”gått i gång på Putins krig” hade jag inte mörkat om det. Jag vet att det finns såna typer också, och jag har noll sympatier för dem. Definitivt Noll.
Tyvärr har det blivit så, att den som argumenterar för fred och mot onödigt förslösande av människoliv oftast anklagas för den raka motsatsen. Att vi hamnat där är en tragedi i sig själv.
Lätt att hamn i i affekt. Jag är inte neutral utan står med Ukraina med dess förtjänster och brister.

Jag har svårt att acceptera argument som att vika ner sig för någon som vill en illa för att annars blir det hundra gånger jävligare.Då blir det den starkes rätt som styr. Bättre att kämpa emot.

Ge upp- annars förintar vi er . Den angripna gör det är bäst att i att suga rysskuk i det läget så blir det inte lika överjävligt.. Det var så jag uppfattade dig. Är du med?
Att knäböja inför ryssen och lägga sig som en hund belönar ryssjävlarna, de får blodad tand och söker fortsätter förtrycka andra. i.
Böjer man sig blir man förövarens bitch och fylls av hat mot förtryckaren. Man blir förnedrad, blir inget liv. Förstår du?
Senast redigerad av jonkebonke 2022-06-09 kl. 17:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in