Citat:
Ursprungligen postat av
svampsson
Samtidigt bor det fortfarande absurda mängder fattiga människor i tidigare nämnda länder som har betydligt mer akuta problem än att fundera över källsortering eller att det kanske inte är smart att skaffa tio barn bara för man kan, när jorden hade behövts avbefolkas. Så det är en knivigt sits som bara blir knivigare och knivigare, för att uttrycka mig lite pessimistisk. Jag försöker inte leka expert, men gör en lekmanna-analys av hur jag ser på den verklighet jag upplever. Blir gärna motbevisad, utan dumförklaringar gärna 😄
Goda nyheter: barnafödslandet har avtagit rejält i hela världen utom Afrika söder om Sahara. I Indien som du nämner har total fertility rate sjunkit till 2,2, alltså ungefär som Sverige. Håller trenden i sig kommer det sjunka i Afrika också tids nog. Världens sammanlagda fertility rate är 2,4 och sjunkande. Snart kommer världens befolkning alltså börja minska.
Det här har faktiskt relevans för det rysk-ukrainska kriget. Både Ukraina och Ryssland är länder med väldigt låg fertility rate, deras befolkningar minskar alltså. För en imperialistisk krigare som Putin är detta dåliga nyheter. Hitler och Stalin hade växande befolkningar att tillgå med en hög andel unga män att kasta in i köttkvarnen. De många unga män som dör i det här kriget kommer förvärra den demografiska krisen för både Ryssland och Ukraina.