Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Så du tror Ukraina kommer att dra ut sina trupper till skillnad från Mariupol?
Jag vet inte, men det är vad jag hade gjort.
Städer är uppenbarligen extremt svåra att inta, jämför med hjältarna i Mariupol.
Samtidigt är det så att de kan inneslutas med inte gigantiska styrkor.
En viktig faktor är att ryssarna har visat sig vara så beroende av järnvägen, för den sakens skull är det en bra idé för Ukraina att slänga in försvar just runt järnvägarna, som i dessa områden ofta går rakt genom stadens centrum.
Min simpla gissning är att attackerna söderut från Izjum inte fungerade eftersom där inte går någon järnväg, trots att det bara är några mil, så ryssarna måste käka sig igenom Slovjansk och Kramatorsk. Det enda ryssarna kan hoppas på är att nå fram till järnvägen runt Barvinkove och stoppa Ukrainas chanser att skicka saker österut.
Jämför med Adolf och 1942. Någon olja fick Tyskland knappast från Maikop, och hade inte heller fått från Grozny eller Baku. Det enda de hade kunnat göra var att se till så att Sovjet inte fick denna olja.
Så, det är något som någon ryss har fattat, och nu kommer vi att få se månader av utnötningskrig.
Hela ryssarnas doktrin gick åt helvete och grundades i idéer om att Ukraina bara skulle ge upp.
Vad de har åstadkommit är ett nationellt uppvaknande, där etniska ryssar i Ukraina slutligen överger Myggträsk.