Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Ja visst finns det sådana. Det finns det även i Sverige vilket det finns många exempel på i denna tråd. Men bor man i ett land så får man acceptera situationen. Om dessa människor älskar Ryssland så mycket är de säkert välkomna att flytta dit.
Det är därför man behöver förstå Euromaidan om man ska förstå vad som händer i DPR/LPR. Euromaidan ses som en statskupp i östra Ukraina. Varför ska man "acceptera situationen" vid statskupp?
Jag läste ett intressant gammalt paper från tidigt 2000-tal om identitet hos de som bor i Ukraina. I princip alla de som identifierade sig som ryssar ville samtidigt ha ett självständigt Ukraina, och de ville bestämma över landet. Området Ukraina var helt enkelt föremål för en identitetskamp. Det var inte självklart att ukrainska och en definition av ukraina som något som är icke-ryskt skulle vara den primära nationella identiteten. Det är ett resultat av euromaidan och även tidigare händelser i ukraina. De ser euromaidan som en med våld och list genomförd ukrainisering, jag tycker kanske ett bättre ord hade varit lvivisering.
Som jag ser det, har varken ryssar eller västukrainare per definition mer rätt än de andra. Den bästa lösningen hade varit ett Ukraina med hög autonomi för regionerna, om de inte kan komma överens om språk och vilken historia som barnen ska läsa. Men bägge sidor var "giriga" när de hade makten. På grund av det, samt amerikansk och rysk manipulation, blev resultatet istället våld och död.