2022-06-06, 20:28
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag tror för fredens bästa att dela landet i ett fredsavtal till att börja med. Annars tror jag kriget kommer pågå länge och med mänskligt lidande. Jag önskar ryssen drog sig ur med men jag är rädd de är för mycket prestige där sålänge usa är inblandade.
Fast nog är det väl viktigare att ryssland delas? Svårt att säga hur många delar, det kan kapabla människor avgöra.

Efter Ukraina och rysslands självständighetsförklaringar för ca 30 år sen så är det bara ryssland som har angripit andra länder. Klara brott mot folkrätten från ryssland. Inte bara ett land på 30 år! Nejdå, hela tre länder har ryssland invaderat med tillhörande lidande, förstörelse och död!

Det är ju inte bara i deras folkrättsvidriga invasion av det fria Ukraina som rapporter om tortyr och våldtäkter förekommer. Det verkar snarare vara en rysk specialitet att tortera och förstöra

Så därför är det väl mycket bättre att ryssland delas, inte sant? Så världen och tillvaron för ryssar blir tryggare.

Mvh
Citera
2022-06-06, 20:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphaomegarice
Jag ber om ursäkt. Okej tack för svaret <3
Man kan ju undrar varför endast anhöriga av Rosgvardiya får specialbehandling av Putin. Tycker det borde gälla hela armén

Som andra skrivit, de är viktiga för de är inrikestrupperna som är till för att hålla ordning inne i landet. Putin behöver det när upplopp och revolution börjar. Jag tror också det är juridiskt, rent lagligt kan de inte tvingas att kriga i ett annat land för de är inrikestrupper. Vissa har slutat när de fått chansen och kommit tillbaka till Ryssland. I början av kriget var det något rättsfall om det där soldaterna som inte ville åka tillbaka till Ukraina vann. Om man jämför med t.ex. Tjetjenien så är det Ryssland så dit kunde man skicka sådana trupper om det blev krig där.
Citera
2022-06-06, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jag förstår inte. Varför kan han inte häva blockaden av vetet utan att kräva att sanktionerna slopas? Om Ryssland nu tjänar på sanktionerna, som vissa här hävdar, så är det väl direkt korkat att kräva att de ska upphöra? Vill Putin försämra för Ryssland och hjälpa väst? Verkar helt obegripligt.

När allt verkar obegripligt kanske det är fel på informationskällan såvida det inte är något fel på dig.

Kanske dags att söka upp lite alternativa verklighetsbeskrivningar. Följer man Expressen och DN verkar ju ingenting begripligt.
Citera
2022-06-06, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Kissinger

Han har nollkoll.

För 400 år sedan var Ryssland en stat i kris som just hade genomlidit fruktansvärda krig och fått köpa sig fred genom att avträda stora områden genom freden i Stolbova och Deulino.

Ja Kissinger har noll koll medans du har 100% koll.
Citera
2022-06-06, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hoppas trupperna från LDR/DNR kapitulerar, deras låtsasländer blir förgjorda av Putins krig.
Ja dessa trupper kan väl mest ses som kanonmat. De verkar ha lägst rang inom ockupationsstyrkorna. Många har bara gamla gevär att strida med. Rosgvardia har högst rang och nu får deras familjer 800000 när de stupar i kriget. Som jag förstår det så har LDR och DNR tvångsinkallats i kriget.
Det skapar en mycket brokig skara som skall kriga på helt olika villkor i samma krig. Vissa strider nog bara för att de är tvungna. Desserterar de riskerar de att dödas av sina egna.
Citera
2022-06-06, 20:34
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphaomegarice
Det låter inte speciellt smart av Putin. Precis som du säger så kommer det skapar splittring. Är Ryssland nationalgard nån typ av special forces?

De är mer Putins SA än Waffen SS, som det sett ut. De slaktades friskt i Hostomel. I deras utrustning hittades det sönderbrända kravallsköldar och gummikulor...
Citera
2022-06-06, 20:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja dessa trupper kan väl mest ses som kanonmat. De verkar ha lägst rang inom ockupationsstyrkorna. Många har bara gamla gevär att strida med. Rosgvardia har högst rang och nu får deras familjer 800000 när de stupar i kriget. Som jag förstår det så har LDR och DNR tvångsinkallats i kriget.
Det skapar en mycket brokig skara som skall kriga på helt olika villkor i samma krig. Vissa strider nog bara för att de är tvungna. Desserterar de riskerar de att dödas av sina egna.

I början var nog dessa från folkrepublikerna de bästa för de har stridit i 8 år. Men de behandlades som just kanonmat och nu är de döda, svårt sårade eller krigsfångar. Kvar är de värnpliktiga som tvingats in med gamla vapen och annan utrustning. Putin slösar bort sina trupper.
Citera
2022-06-06, 20:38
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Det låter som om Putin är rädd att han börjar tappa tjetjenerna i Rosgvardia. Han skiter i alla övrig trupp men det är de och FSO som måste vara lojala när revolten väl kommer.

Rosgvardia är redan hatade av övrig trupp.
Hoppas någon filmar när Putin upptäcker att de som ska krossa revolten bara är Tiktok-soldater.

Oj, kände inte till att det finns interna spänningar mellan deras förband. Kan du utveckla något om varför det står till så ?
Citera
2022-06-06, 20:38
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Ni som läser RT, hur går ni till väga för kunna läsa den? Skicka gärna PM. Vore intressant att få ryssarnas point of view på kriget.

VPN utanför Europa.

Sen så finns denna Rumble-kanal för nyheter om kriget:

https://rumble.com/vwbbjn-putin-announces-special-operation-in-donbass-special-coverage.html
Citera
2022-06-06, 20:41
Medlem
Sanktionerna biter hårt på Ryssland:

https://nyadagbladet.se/ekonomi/volkswagen-vd-kriget-maste-fa-ett-slut/
Citera
2022-06-06, 20:46
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen77
Sanktionerna biter hårt på Ryssland:

https://nyadagbladet.se/ekonomi/volkswagen-vd-kriget-maste-fa-ett-slut/

Fast han som säger det där är väl en nazist och Puttler-runkare!?

Allt som kan påvisa att väst har gjort fel och Ryssland har någon slags fördel i detta kaos måste vi avfärda.

Tänk om min skeva världsbild visar sig vara helt skev?
Citera
2022-06-06, 20:52
Medlem
Youtubern Denys Davydov rapporterade för två timmar sedan men jag tror att hans rapport är från förhållandena igår.

Det var positiva nyheter för Ukraina i och med att i Iziym-området har Ukraina tagit kontroll över Velika Komyshuvaka.
På södra fronten har Ukraina stärkt sin ställning genom att ta kontroll över Sukhyi Stavok.

Vad gäller Sieverdonetsk påstod han att Ukraina tagit kontroll över nästan hela staden men som vi vet stämmer inte det. Ryssland gjorde en ny attack och trängde in i staden på nytt.

Det ser ändå ganska bra ut för Ukraina där även om Ryssland har mycket trupper där. Man har starka ställningar i industriområdet samt naturligtvis i närbelägna Lysychansk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in