2022-06-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Löser du kommentarerna så ser du att videon ser ut att vara en ukrainsk reträtt och inga förstärkningar. La dock mindre än en minut att kolla allt så ta mina ord med en nypa salt..
jag tolkar det som förstärkning. ser ut som han går med en påse potatis eller något, även om de är på g sydöst. antar att de bär det från en större leverans lite mer norrut? oklart hur frontlinjen faktiskt ser ut i verkligheten
Citera
2022-06-06, 19:33
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen77
Ukraina är per definition diktatorernas och kleptokraternas land.

Att folk härinne i sin antiryska frenesi väljer att identifiera sig med Ukraina, annars även känt som Lillryssland, är något som jag inte kan förklara. Jag har inte den utbildning som krävs för det. Det är något som psykologer och psykiatriker får ta itu med.

Det finns väl många ganska enkla förklaringar på det…?
Davdis kamp mot Goliat.
Den svaga mot den starka
Blågul flagga
Ryssland är en kommuniststat, Ukraina demokratiskt
I princip alla filmer vi ser här i Sverige så representerar Ryssland det onda och USA det goda (eftersom vi har så många invandrare så börjar det dock svänga, vilket man kan ana härinne, araber och jugoslaver är i allmänhet hatiska mot USA).
Sedan kan det inte bara vara jag som imponeras och charmas av Ukrainas mod, hängivenhet och total uppslutning mot den anfallande parten.
Citera
2022-06-06, 19:35
Medlem
Denys Danidov på youtube kör i vart fall med dagens uppdatering att "Orchs flee" och han menar då från Sieveronetsk. Jag såg bara att han gjort ett inlägg jag har inte hunnit läsa det än.

Det var idag.

Men verkligheten är nog så att Ukraina förskansar sig för att tillfoga Ryssland förluster samtidigt som man ser till att hålla reträttvägar och viss försörjningslinje öppen från Lysychansk.

FAN jag kan visst inte stava rätt idag. Ni får ha överseende.

Jag går till moskén en timme nu.
Citera
2022-06-06, 19:37
Medlem
Citat:
Ukraina är per definition diktatorernas och kleptokraternas land.

Att folk härinne i sin antiryska frenesi väljer att identifiera sig med Ukraina, annars även känt som Lillryssland, är något som jag inte kan förklara. Jag har inte den utbildning som krävs för det. Det är något som psykologer och psykiatriker får ta itu med.

Ukraina var ju på väg mot 50% demokrati och valen har fungerat bra. Men nu slog Ryssland sönder allt. Det var illa, Ryssland skall fördömas för detta.

Det är inte färdigflashbackat men jag söker mig till moskén nu.
Citera
2022-06-06, 19:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Värt att lyssna på för alla tror jag: The Dreizin Report om nuvarande situationen. Han berättar lite om Severodontesk, vad som egetligen har hänt och hur det kommer att utspela sig. I början gav i princip den närvarande ukrainska armén upp och drog sig tillbaka. Det var egentligen bara en L/DNR-scoutstyrka som intog staden och kunde gör det lätt utan strider direkt medan ukrainarna drog sig tillbaka till industriområdet i staden och var på väg därifrån när kontraordern kom från Kiev med påfyllning av mer politiskt motiverade soldater. Hursomhelst så förändrar det inte saken och ryssarna får bara mer koncentrerade mål för sitt artilleri. More bang for the buck bokstavligen. Sedan beskrivs det politiska läget i USA och han gör en ganska intressant prediktion om framförallt hur det kommer att låta i amerikansk media framöver. Spoiler: The Russian are gradually transforming into the good guys again och man kommer att börja tala om att Kiev får offra territorium. Man kommer ungefär att säga att majoriteten i de östra regioner ändå vill tillhöra Ryssland och då kan man lika gärna gå med på en avstyckning för fredens skull. Jag håller helt med om det sista. Jag tror att det kommer att bli ett rejält skifte i media framöver och bland ledare både i USA och i EU om den ukrainskryska onflikten.
The Dreizin Report - Ukraine War & Aftermath. https://youtu.be/Q3XrDaeRgug

2022-04-23 sa den gubben på sin video att de då håller på att stänga in ukrainarna i Donbas och sedan skicka fram en stor offensiv. "Soon big armoured spearhead". "It could be some more weeks, I predicted April". Det är 1½ månad sedan. När kommer denna spjutspets som skall erövra hela Donbas? Han pratar om Izium också där det knappt ändrats. Inser du inte att han bara fabulerar? https://www.youtube.com/watch?v=RbD5_N4h_WQ
Citera
2022-06-06, 19:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Källa på att dom snabbt decimeras?
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html
Citera
2022-06-06, 19:48
Medlem
rex144s avatar
Putin vill höja stridsmoralen genom att ge familjer 800.000 kronor för varje stupad elitsoldat ur nationalgardet men det kommer bara skapa splittring... i det ryska samhället, eftersom familjer till vanliga soldater får ingenting...
Deras söners liv är inget värt, varför skulle de då offra sitt liv för Putin?

"Familjer till medlemmar av Rysslands nationalgarde som dött i Ukraina kommer att få en engångsbetalning på fem miljoner rubel, drygt 800 000 svenska kronor. Det enligt ett dekret från Kreml som president Vladimir Putin undertecknat, rapporterar AFP.

Nationalgardet, eller Rosgvardija, bildades 2016 av Putin själv för att upprätthålla allmän ordning och bekämpa terrorism. Styrkan rapporterar direkt till honom. Hur många ur det ryska nationalgardet som dött i kriget är oklart.2
Citera
2022-06-06, 19:51
Medlem
Citat:
Han kräver att de lyfts angående vetet. Han ser ju hur västmedia och de nyttiga idioterna som följer den, dvs NI, försöker skylla den kommande bristen på vete på Ryssland.

Jag förstår inte. Varför kan han inte häva blockaden av vetet utan att kräva att sanktionerna slopas? Om Ryssland nu tjänar på sanktionerna, som vissa här hävdar, så är det väl direkt korkat att kräva att de ska upphöra? Vill Putin försämra för Ryssland och hjälpa väst? Verkar helt obegripligt.
Citera
2022-06-06, 19:52
Medlem
Ni som läser RT, hur går ni till väga för kunna läsa den? Skicka gärna PM. Vore intressant att få ryssarnas point of view på kriget.
Citera
2022-06-06, 19:53
Medlem
Alphaomegarices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Putin vill höja stridsmoralen genom att ge familjer 800.000 kronor för varje stupad elitsoldat ur nationalgardet men det kommer bara skapa splittring... i det ryska samhället, eftersom familjer till vanliga soldater får ingenting...
Deras söners liv är inget värt, varför skulle de då offra sitt liv för Putin?

"Familjer till medlemmar av Rysslands nationalgarde som dött i Ukraina kommer att få en engångsbetalning på fem miljoner rubel, drygt 800 000 svenska kronor. Det enligt ett dekret från Kreml som president Vladimir Putin undertecknat, rapporterar AFP.

Nationalgardet, eller Rosgvardija, bildades 2016 av Putin själv för att upprätthålla allmän ordning och bekämpa terrorism. Styrkan rapporterar direkt till honom. Hur många ur det ryska nationalgardet som dött i kriget är oklart.2

Det låter inte speciellt smart av Putin. Precis som du säger så kommer det skapar splittring. Är Ryssland nationalgard nån typ av special forces?
Citera
2022-06-06, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det som är slående är hur det i veckor kan vara samma skribenter som bombarderar tråden med ett spektrum från whataboutism, krokodiltårar om hur synd det är om Ukrainas folk som lurats att till att göra motstånd till ren Kreml-propaganda om nazism, Nato och hot mot Ryssland. Sedan hamnar några av dessa i utvisningsbåset bara för att ersättas av ett halvdussin nya skribenter, några med helt nya konton.

Som någon påpekade: Ryssland-kramande och Kreml-propaganda är knappast något som man tar upp vid fikabordet på jobbet eller parmiddagen, så det finns givetvis ett (legitimt) behov att uttrycka sin åsikt på ett anonymt forum. Men sättet dessa kommer och går, samt den helt ogenerade spridningen av ren propaganda från en part i konflikten, det liknar inga andra trådar jag deltagit i under mina 17 år.

Då inställer sig frågan.
Does these freaks walk among us?
Citera
2022-06-06, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jag förstår inte. Varför kan han inte häva blockaden av vetet utan att kräva att sanktionerna slopas? Om Ryssland nu tjänar på sanktionerna, som vissa här hävdar, så är det väl direkt korkat att kräva att de ska upphöra? Vill Putin försämra för Ryssland och hjälpa väst? Verkar helt obegripligt.
Hur vet vi att det är en blockad? Är det sanktioner så kan dom inte transporteras ut för att andra länder kommer inte tillåta att dom passerar deras sund.
Han vill nog inte hjälpa väst utan andra delar av världen som behöver veten, tex afrika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in