2022-06-06, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är svårt att veta. De skjuter färre och färre missiler. Frågan är om de spar missiler för att de rädda för en konflikt med NATO/Kina/någon annan eller de verkligen har mycket färre missiler. Deras missiler verkar dock ha svårare att träffa rätt och deras smarta bomber är sämre än västs. Och de har definitivt färre av dem.

Missiler i alla fall de ryska är bara bra emot fasta mål. Så det kan vara så att det är svårt att använda dem då emot Ukrainska mål då de är rörliga. Även emot fasta mål så måste de nog välja med stor försiktighet.
om de sparar missiler är väl det typ samma sak som att det är brist på dem? annars hade man ju inte behövt hushålla?
Citera
2022-06-06, 14:08
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jo, billig gas är en sak. Men det är inte allt. Skulle du själv byta billigare bensin de närmaste åren mot att avstå möjligheterna att kunna köpa ny elektronik eller få tillgång till nya mediciner de kommande 25 åren? Att bara utgå från att "billigare gas" och "tullfri handel" med Ryssland helt uppväger ett omfattande handelsavtal med EU är fruktansvärt naivt av en president i instabilt land. Eller så tyder på på att presidenten är korrumperad. Det kanske hade varit bra för landet med Rysslandsavtalet istället, men då borde presidenten ha "marknadsfört" det på ett annat sätt.

Jag har ingen uppfattning i frågan faktiskt. Omedelbart borde du ha rätt; bäst med väst, men det kan ju vara så att Putin var desperat och gav honom en orimligt bra deal, det får man ju läsa på om på djupet för att kunna uttala sig om. Jag tror han marknadsförde det precis så som jag skriver också, plus att han var lite svävande om folkomröstning om EU-närmande...?

Sen är det säkert så att det beror på var i detta jätteland man bor också. De som bor i Lviv har mycket mer nytta av frihandel med EU än någon som bor 1300 km därifrån...
Citera
2022-06-06, 14:10
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Svenska granatgevär i Ukraina, levererade av Sverige? https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1533579285226827779
Nej det är Kanada..

https://militaryleak.com/2022/03/06/canada-to-supply-4500-m72-and-100-carl-gustaf-anti-tank-weapons-to-ukraine/
Citera
2022-06-06, 14:11
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
spanien skickar 40 stycken leopard 2a4, eller med andra ord stridsvagn 121. blir intressant om västerländska tanksen kan leverera mot sovietiskt skrot. ukrainarna ska övas på systemet i lettland om exporteringen godkänns av tyskland, vilket det borde?

https://www.politico.eu/article/spain-to-send-tanks-missiles-to-ukraine-el-pais-reports/
Spanien skickar ingenting utan att Tyskland har sagt ja. Känns tveksamt att tyskarna går med på detta, de köper fortfarande rysk gas.

Citat:
The Leopold tanks were made in Germany and then sold to Spain, which means Berlin would need to approve re-export before they can be delivered to Ukraine.
Citera
2022-06-06, 14:11
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
låter som din jurudikpolare har lite egna åsikter. landet har krigat i 8 år. konstigt att de söker sig åt väst. konstigt att starta krig och död för att man inte tycker om usa? ryssland är ingen man kan ha som vän, som de nu bevisat. usa framför ryssland om man får välja helt enkelt. ena landet invaderar, det andra hjälper. förstår fortfarande inte vad du menar mer än att usa är anti ryssland. finns det ryssar i ukraina som inte trivs likt förbannat får de väl flytta till ryssland? de forslar ju nu iväg miljontals ukrainare till mordor på tvång frön östra ukraina och blir fråntagna sina pass. tror du de som blivit bortforslade utan pass och mobil fortfarande är pro ryssar?

Hon har sina åsikter såklart men hon lär ju inte vara ensam om det. Ja det har varit krig sedan 2014 i östra delarna. Hon beskriver att de flesta i kharkiv är motståndare till regeringen i kiev. Dock strider många för Ukraina i självförsvar. Men vissa hon känner strider för Ryssland. De som attackerar hårdast kring kharkiv är dock styrkor från Luhansk och Donbas stödda av Ryssland för de vill hämnas Ukrainska armen efter 8 års krig.
Citera
2022-06-06, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ingen av oss har några som helst förädiska åsikter utan tycket kriget är avskyvärt. Min ena kompis är jurist i kharkiv och har fått sin nyrenoverade lägenhet förstörd, den andra vännen är polis där och vi skickar kläder från Sverige till han som han delar ut till folk som förlorat allt. Trots detta så berättar de att i deras vänskapskrets sympatiserar vissa med Ukrainas regering och vissa med Ryssland. Det generella tänket är dock att usa behöver sluta sina påverkanskampanjer för att de skall kunna bli en stabil framtid. Det är en väldigt soppa av allt som svenskar har svårt att greppa. Hela kriget är ett stormaktsspel mellan usa och Ryssland.
Zelensky vädjar hela tiden om mer vapen, igår såg jag på Tv (agenda) en hög militärchef vädja om mer vapenhjälp för att försvara sitt land.
Det är inte Usa som tvingar på Ukraina vapen från NATO direkt.
Tror att majoriteten i Ukraina vill ha vapenleveranser från väst.
Jag litar mera på Ukrainas president och Ukrainas försvarsmakt än dina "fiktiva kompisar" som ej vill ha vapenhjälp från väst.
Citera
2022-06-06, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag läste att ukrainarna även har liket. Har de gjort en gerillaattack mot generalen?

På Örjans Vall förr i tiden brukade fotbollsfans från Göteborg ropa: "UT MED LIKET" så fort någon HBK-spelare låg skadad på planen.

Det verkar som om Ryssland har liket. Inget vackert lik.

Ett långvarigt krig och vi kan förvänta oss fler guerilla-attacker.
Citera
2022-06-06, 14:16
Medlem
leachs avatar
Borde vara Ukraina som levererar då det är i ryskkontrollerat område.

Shelling near Leninsky Avenue 23 in Donetsk
https://liveuamap.com/en/2022/6-june-shelling-near-leninsky-avenue-23-in-donetsk
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Vad använder de för sorts vapen här? Minor? https://twitter.com/antiputler_news/status/1533760385085493250
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Välden är inte svart eller vit även om många tror det då man bygger sin världsbild på det kvällspressen skriver.. De volontärarbetar på sidan om sina vanliga yrken i kharkiv med att dela ut mat och kläder till de som förlorat allt. Jag är ödmjuk och lyssnar på deras röster och tror fan inte jag vet bättre än dem.

När ryssarna bombat sönder Mariupol med 25000 döda civila och barn. 6miljoner flyktingar en del misstänker 50000döda. Det är ingen gråskala det är nattsvart ondska. Dom ryska fascistiska råttorna skall rensas bort från Ukrainna. Hårt bestämt och metodiskt
Citera
2022-06-06, 14:17
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Nej.

Från DN: https://www.dn.se/varlden/ukraina-och-ryssland-mots-i-dag-for-fredsforhandlingar/

”Ryssland kommer också att dra ner på den militära aktiviteten runt den ukrainska huvudstaden Kiev och Tjernihiv i norra Ukraina.

– För att öka det ömsesidiga förtroendet och skapa de nödvändiga förutsättningarna för fortsatta förhandlingar och för att uppnå målet att komma överens och underteckna (ett) avtal, har det tagits ett beslut om att radikalt minska den militära aktiviteten i Kiev och Tjernihiv, sade vice försvarsministern Alexander Fomin på en presskonferens, enligt Reuters.”

Nigga please, ryssarna hade planerat för segerparader i Kiev dagar efter invasionen och hade med sig OMON (Typ kravallpoliser).

Dock så berättade ingen för OMON att invasionen inte gick så bra så dessa stackare blev kanonmat när dessa rullade in mot Kiev dag 2-3 för att upprätthålla ordningen i en stad som inte var i närheten av att falla.
Citera
2022-06-06, 14:17
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
Om det nu verkligen stämmer vad 'juristtjejen' säger så tycker Jag och med stor sannolikhet även Ukraina att det är bättre att sälja billigt till USA/EU än att putte/ryssarna STJÄL säden. Att Du tycker annorlunda framgår.

Jag tror för fredens bästa att dela landet i ett fredsavtal till att börja med. Annars tror jag kriget kommer pågå länge och med mänskligt lidande. Jag önskar ryssen drog sig ur med men jag är rädd de är för mycket prestige där sålänge usa är inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in