2022-05-05, 11:05
Medlem
SilverSqueezes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Jag beställde också från EuropaBullion.com . Silvertackor momsfritt ska levereras på måndag. Drygt 1 400 kronor i frakt.

Då räknar du €30 frakt + €9.91 per kilo i försäkring?
Frakten är det moms på dock.

Beställde du kanske en monsterbox?
Senast redigerad av SilverSqueeze 2022-05-05 kl. 11:09.
Citera
2022-05-05, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverSqueeze
Då räknar du €30 frakt + €9.91 per kilo i försäkring?
Frakten är det moms på dock.

Beställde du kanske en monsterbox?
Det blev tio enkilogramstackor. Kan vara bra att ha om jag vill stöpa ett stiligt ankare.
Citera
2022-05-24, 16:45
Medlem
insexnyckelns avatar
Jag går i tankarna att köpa ädelmetaller för en mindre andel av min försynta förmögenhet. I och med detta försöker jag bli klok på spreaden på fysiska ädelmetaller i praktiken.

Köper man två tuber silvermynt (40 oz ~ 1,13 kg) Goddess Europa kostar det inkl. frakt och obligatorisk försäkring 10 437 kr.

Säljer man till samma företag erhåller man €21,71*40-€48 = €820 = 8 599 kr.
=> 17,6 % spread/förlust

Säljer man istället på Tradera (avslutade auktioner) ser det ut som man får drygt 300 kr/oz. 300 kr*40 = 12 000 kr.
=> 15 % vinst

Vad beror detta på? Jämför folk myntprisen på Tradera med Tavex där moms är inkluderat, eller vad försiggår?
Citera
2022-05-24, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insexnyckeln
Vad beror detta på? Jämför folk myntprisen på Tradera med Tavex där moms är inkluderat, eller vad försiggår?

Det är mycket som är konstigt på Tradera, jag tittar på guld där ibland, men utropspriserna på slitna Krugerrand är ofta högre än vad motsvarande ocirkulerade 1 oz mynt kostar hos Tavex eller Libertysilver.

Idag såg jag t ex ett par 1 oz Krugerrand för 28.190 kr, samma mynt kostar idag 19.660 kr hos Tavex.
Vet inte varför någon skulle betala så mycket mer för nöjet att köpa på Tradera?

Visserligen kan det tänkas att en del tror att det är mer anonymt att handla där, om nu det spelar någon roll. Har också sett några som bara säljer guld mot kontant betalning, sedlar i rek kuvert är det som gäller.
Citera
2022-05-24, 19:37
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Det är mycket som är konstigt på Tradera, jag tittar på guld där ibland, men utropspriserna på slitna Krugerrand är ofta högre än vad motsvarande ocirkulerade 1 oz mynt kostar hos Tavex eller Libertysilver.

Idag såg jag t ex ett par 1 oz Krugerrand för 28.190 kr, samma mynt kostar idag 19.660 kr hos Tavex.
Vet inte varför någon skulle betala så mycket mer för nöjet att köpa på Tradera?

Visserligen kan det tänkas att en del tror att det är mer anonymt att handla där, om nu det spelar någon roll. Har också sett några som bara säljer guld mot kontant betalning, sedlar i rek kuvert är det som gäller.

Okej, det är alltså Tradera man ska vända sig till när man tröttnat på att utvänta slutet av
"de finansiella terroristerna Comex, CME och JP Morgans manipulation och blankning av ädelmetallsmarknaden" - TS.
Citera
2022-05-24, 19:38
Medlem
insexnyckelns avatar
Hur som helst tänkte jag nog lägga en beställning på silvermynt nu innan 1 juli. Jag har förstått att det är ett väldigt tacksamt marknadsläge för att investera i silver. Skulle behöva lite guld också, och undrar om någon har input på om det är OK tajming att tanka det med? Är långsiktig.

När det kommer till guldmynt tänkte jag hålla mig till kända upplagor, Mapple Leaf etc. När det kommer till silvermynt har jag struntat i detta tidigare, men är det värt att skaffa kända motiv även på silverdito, tycker ni FBare?
Citera
2022-06-03, 15:54
Medlem
smoerreboms avatar
Inga här som har kollat på att köpa och lagra i Singapore? Får intrycket att det är många som rekar detta,låga premium och schyssta förvarinspriser osv.

Som jag fattar det blir problemet att få tillbaka pengarna till Sverige sen? Och att ev hämta ut det själv och få hem blir oxå problem?

Det kanske bara funkar för folk som bor i regionen eller är riktiga playerrs med egna plan eller som kan transportera själva på annat sätt
Citera
2022-06-03, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insexnyckeln
När det kommer till guldmynt tänkte jag hålla mig till kända upplagor, Mapple Leaf etc. När det kommer till silvermynt har jag struntat i detta tidigare, men är det värt att skaffa kända motiv även på silverdito, tycker ni FBare?

Jag håller mig till kända mynt med nominellt värde.
Citera
2022-06-03, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Inga här som har kollat på att köpa och lagra i Singapore? Får intrycket att det är många som rekar detta,låga premium och schyssta förvarinspriser osv.

Som jag fattar det blir problemet att få tillbaka pengarna till Sverige sen? Och att ev hämta ut det själv och få hem blir oxå problem?

Det kanske bara funkar för folk som bor i regionen eller är riktiga playerrs med egna plan eller som kan transportera själva på annat sätt

Torgny Persson? Som grundade liberty silver har väl nån firma i Singapore som sysslar med det du efterfrågar. De verkar inte hålla sig till något finare klientel, utan verkar rikta in sig på vanliga dödliga.
Citera
2022-06-06, 12:25
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Torgny Persson? Som grundade liberty silver har väl nån firma i Singapore som sysslar med det du efterfrågar. De verkar inte hålla sig till något finare klientel, utan verkar rikta in sig på vanliga dödliga.
jag kollade på nomadcapitalists sida lite och de rekade bl.a. bullionstar i singapore. Jag är lite ambivalent till att börja stacka då jag inte bor så bra till för det just nu.
Citera
2022-06-06, 18:43
Medlem
Vilken sida/företag rekommenderas för att köpa 1-2 kg rent 100% silver?
Citera
2022-06-06, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverSqueeze
Mycket stiligt. Den som redan har en skaplig silverstack kan ju kosta på sig lite vackra eller roliga mynt.

Men för den som precis börjat med silver är dock detta mynt ett bättre köp, 87 kr billigare per troy ounze!

Hej, du verkar vara experten här. Vad rekommenderar du om man ska köpa 1-2 kg rent 100% silver?
Senast redigerad av processed 2022-06-06 kl. 18:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in