2022-06-04, 00:54
  #160873
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
så de viljelösa slavarna vill krossa putin och hans onda regim, dvs demokratin som uppstod efter jeltsins katastrofala regim...
putin är faktiskt motvikten... som finne och undersåte till sovjet (före 1945) så borde du se skillnaden, det enda landet sovjet faktisk anföll är finland i övrigt har de aldrig anfallit någon.
och östra sverige överlevde det oxå... med assistans, men mycket tack vare finnarna själva såklart.. och mannerheim som var utbildad i st. petersburg..
men att blanda ihop putin med sovjet.. då har man missförstått, eller valt att inte förstå

Finland har aldrig varit undersåtar till Sovjet, vi blev självständiga vid Sovjets bildande. Mannerheim var utbildad i Tsarryssland. Moskoviterna var en destruktiv kraft i Tsarryssland, i Sovjet och nu i Ryssland. När de samarbetade med mongolerna mot övriga européer som t.ex. Kiev Rus så lades grunden för deras skitkultur.
Citera
2022-06-04, 01:00
  #160874
Medlem
WasntIt42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
som sagt.. göran person, tsunamikatastrofen 2004, vilken ansvar var det att föra hem svenska medborgare. vilken och vem fick kritik?

klart som fan att en stats ledare har ansvar för sina medborgare utomlands.. om inte kan vi ju lägga ner ambassader och konsulat.
du vet inte vad du talar om.
Du fortsätter gnaga om något som inte har ett skit med tråden att göra. Ge dig in i politik aight. Men självklart är ingen 'ledare' att klandra för vad andra gör eller råkar ut för. De som följer en ledare är de som är förtjänta utav sitt eget öde i fullständig personlig åsyftan. END of discussion
Citera
2022-06-04, 01:02
  #160875
Medlem
raskenss avatar
Tre ryska stridsvagnar som får smaka Ukrainskt näve. En vagn får ammobrand och der sprutar en jetstråle ur luckan. En annan får den klassiska tornflykten fast det fångas inte på bild:

https://youtu.be/RtmtSJSh5sk
Citera
2022-06-04, 01:02
  #160876
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Finland har aldrig varit undersåtar till Sovjet, vi blev självständiga vid Sovjets bildande. Mannerheim var utbildad i Tsarryssland. Moskoviterna var en destruktiv kraft i Tsarryssland, i Sovjet och nu i Ryssland. När de samarbetade med mongolerna mot övriga européer som t.ex. Kiev Rus så lades grunden för deras skitkultur.

the grand dutchess of finland... 1812 -1945, undersåtar... tyvärr tappade vi er

herregud, sedan hoppar du till kievan rus (rurik novgorod) och olof skötkonungs dotter som gifte sig med vladimir av novgorod och blev den heliga anna... som sedan ledarerna i kievan rus hämtade sina ledaere ifrån... ca år 1100 eller nått.
mongolerna, the golden horde kom lite senare

du slänger dig med begrepp som du inte vet något om.

Rus kommer ifrån, det finska namnet på roddare som de såg ro öster ut, kommande vikingar...
*
som sagt. det finns mycket att läsa och ta del av i detta område
Citera
2022-06-04, 01:16
  #160877
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
the grand dutchess of finland... 1812 -1945, undersåtar... tyvärr tappade vi er
herregud, sedan hoppar du till kievan rus (rurik novgorod) och olof skötkonungs dotter som gifte sig med vladimir av novgorod och blev den heliga anna... som sedan ledarerna i kievan rus hämtade sina ledaere ifrån... ca år 1100 eller nått.
mongolerna, the golden horde kom lite senare

1809-1917, Finland var aldrig en del av Sovjet och vi tvingades vara en del av ryska imperiet som alla andra. Inga folk har någonsin valt att tillhöra moskoviterna. Ni tappar alla som har ett fritt val. Kiev Rus gick under i kampen mot den mongoliska horden. Moskoviterna samarbetade med dem och drev in skatter åt dem. Ryssland grundat av slavar och varit slavar sedan dess.

-Aldrig glömma, aldrig förlåta.
Citera
2022-06-04, 01:32
  #160878
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
1809-1917, Finland var aldrig en del av Sovjet och vi tvingades vara en del av ryska imperiet som alla andra. Inga folk har någonsin valt att tillhöra moskoviterna. Ni tappar alla som har ett fritt val. Kiev Rus gick under i kampen mot den mongoliska horden. Moskoviterna samarbetade med dem och drev in skatter åt dem. Ryssland grundat av slavar och varit slavar sedan dess.

-Aldrig glömma, aldrig förlåta.

Så du påstår alltså att sverige inte avträdde halva landed eller en tredjetel till ryssland iom förlusten och fredsövernskommelsen?
den största tragidin i svensk historia, finland skapades som ett gran duchery till det ryska imperiet. tror ni i finland kallar det det autonoma tillståndet eller nått. det var finlands första erkännande som etnicitet eller stam. men underlydande det ryska imperiet.

ryssland är grundat av de nordiska länderna, inklusive det som skulle senare bli finland.. jag tror inte ni satt och tittade på medans andra vikingar handlade österut och skapade bosättningar.

finland och ryssland lever i symbios.
Citera
2022-06-04, 01:38
  #160879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Finland har aldrig varit undersåtar till Sovjet, vi blev självständiga vid Sovjets bildande. Mannerheim var utbildad i Tsarryssland. Moskoviterna var en destruktiv kraft i Tsarryssland, i Sovjet och nu i Ryssland. När de samarbetade med mongolerna mot övriga européer som t.ex. Kiev Rus så lades grunden för deras skitkultur.

vad hände mellan 1809 och 1917... sverige hade förlorat landmassan som senare blev finland. det som senare blev finland var en lydstat, men det är inte negativt, för då skapades finland. som område och senare land/stat. (sverige saknar det fortfarande tror jag)
Citera
2022-06-04, 02:31
  #160880
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
vad hände mellan 1809 och 1917... sverige hade förlorat landmassan som senare blev finland. det som senare blev finland var en lydstat, men det är inte negativt, för då skapades finland. som område och senare land/stat. (sverige saknar det fortfarande tror jag)
Det är tveksamt faktiskt om Finland hade blivit eller varit ett eget land idag om inte Sverige hade förlorat det till ryssarna. Finland var en integrerad landsdel i Sverige som vilken som helst . Finskspråkiga hade ju antagligen haft längre till nationalism och det svenska hade ju då förstärkts och inte försvagats plus att man var redan tätt integrerade i varandra. Sen om detta är bra eller dåligt är en helt annan sak.
Citera
2022-06-04, 03:56
  #160881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NatoKiller
Usa förhörde humant i guantanamo och det ska Ryssland också göra i dessa fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Kampen om världshegemoni står inte mellan Ryssland och USA
Den står mellan USA och Kina.
Skulle USA försöka göra samma mot Kina går de under ekonomiskt samtidigt.
Det är lönlöst att försöka krossa Ryssland med alla naturtillgångar . Det kan man göra med Kuba, Venezuela och Iran och liknande stater. Men inte ens dessa har gått under pga sanktioner.
Det finns de som hävdar att sanktionerna i själva verket är till för att försvaga EU och främst Tyskland, därför att USAs neocons skulle ha intresse av det. Jag är inte säker på vad som ligger bakom mer än att sanktionerna är kontraproduktiva.
Kan du ge en tillförlitlig källa till någon som säger att sanktionerna är till för att försvaga EU, I call bullshit...
Citera
2022-06-04, 04:22
  #160882
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
På östfronten intet nytt?
Senaste veckan verkar närmast statisk vad det gäller fronterna eller har jag missat något?
Citera
2022-06-04, 05:47
  #160883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
På östfronten intet nytt?
Senaste veckan verkar närmast statisk vad det gäller fronterna eller har jag missat något?

I Severodonetsk.
Kiev-kommandot skickade främlingslegionens krigare till denna svåraste del av fronten för att stödja de utmattade enheterna i Ukrainas väpnade styrkor. Dags att skilja agnarna från vetet bland Nazisterna...ha ha ha. De får med sig ett pansarskott från Sverige, så det så.

https://readovka.news/

Zelensky med sitt stora Stapan Banderakomplex använder nu EUs demokratikämpar..ha ha ha.
__________________
Senast redigerad av Johnth 2022-06-04 kl. 05:58.
Citera
2022-06-04, 06:29
  #160884
Medlem
Tillssons avatar
Några engelsktalande som åkt till Ukraina för att strida.

https://twitter.com/AggregateOsint/status/1532940484003663872
__________________
Senast redigerad av Tillsson 2022-06-04 kl. 06:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in