2022-06-03, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag skulle vilja påstå att EU är mer enade en någonsin - MYCKET mer än innan kriget.

Rysslands agerande tvingade in de gamla öststaterna i ledet. Det lilla det gnälls om nu med stoppade olja och gasimporter är ju inget jämfört med innan.

Sen har du fel om energiimporten med en faktor om 1000 - dvs importen är tusen gånger mindre än du påstår.

Jag citerar vastliga kallor, o du da?

Har du last vad Orban sager om Ursula o ganget av icke-folkvalda?
Citera
2022-06-03, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Jag citerar vastliga kallor, o du da?

Har du last vad Orban sager om Ursula o ganget av icke-folkvalda?

Det gör du inte alls.

Citat:
1) Vast betalar Putin 750 miljarder euro varje dag for energi (Bloomberg)
Guardian

Bloomberg:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-04/eu-s-payments-for-russian-gas-surge-amid-war-chart

Citat:
With prices soaring, the daily value of those imports has jumped, reaching a record 689 million euros ($755 million) on March 2, according to calculations by the Brussels think tank Bruegel.

Sen om EU - har du dåligt minne? Kommer du ihåg hur mycket EU bråkade innan och det pratades om att straffa Polen och Ungern? Efter invasionen står EU mycket mer enade än innan.
Citera
2022-06-03, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja. Det var en high risk, high reward operation ur Putins perspektiv. Det liknar tärningsspel eller poker. Många förstår inte skillnaden mellan en acceptabel process och ett positivt utfall.

Nej, det ar schack, ett spel som vast inte kan. Putin kan det, också
Citera
2022-06-03, 10:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej det beror nog mer på att de äldre stridsvagnarna fanns närmare och hade högre beredskap. Då många av dem var med i Kriget i Georgien och under 58:e armen. Så slut har de nog inte men frågan är hur mycket de måste göra för att få gång de andra stridsvagnarna. Ex Hur mycket koppar och prismor har man stulit från vagnarna?

Det finns dock logistiska problem med att använda T-62 då den har en underlig kaliber samt liknar mer T-55 än T-72. Dessutom är det en någon sämre stridsvagn även om de är uppgraderade.

Det är det jag menar med fungerande. De kanske har nyare stridsvagnar men de fungerar inte. Jag tror de håller på för fullt med att reparera en massa gamla stridsvagnar men de gör det långsammare än de behöver flera till kriget. Då skickar de allt som fungerar trots att de är mycket gamla och omoderna.
Citera
2022-06-03, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
men krimtatarerna och andre blev förflyttade.

Min van kan inte historia (heller): krimtatarers intressanta historia gar tillbaks till Timur Lenk, de ar erovrare, inte urfolk
Citera
2022-06-03, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Vad jag läst så skulle 62 orna i första hand tilldelas polistrupperna som förstärkning.

Vagnen har ju förutom då huvud kanonen på 115 mm så har den PTK - 7,62 och DSHK - 12,7 x 108.
men är det gångbart nu?
t-62 hade ju ett fault att den måste elevera röret för att ladda om... och jag misstänker (vet) att skyddet var betydligt lägre 1970 än nu... vad det gäller genomslag...
Citera
2022-06-03, 10:18
Medlem
Citat:
Min van kan inte historia (heller): krimtatarers intressanta historia gar tillbaks till Timur Lenk, de ar erovrare, inte urfolk

här saknas det många prickar..

men då kan sverige säga att finland tillhör sitt moderland igen?
Citera
2022-06-03, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Här är en bra artikel om sanktionernas påverkan på Ryssland. Samt hur de försöker lösa problemen. Men det skapar nya problem.

"Russian companies have been plunged into a technological crisis by western sanctions that have created severe bottlenecks in the supply of semiconductors, electrical equipment and the hardware needed to power the nation’s data centres." (Se länk nedan)

"Russia’s main cloud service groups — Yandex, VK Cloud Solutions and SberCloud — have experienced a surge in demand for their services because most Russian companies are no longer willing to host their applications in data centres abroad, according to analysts at marketing intelligence group IDC.

VK Cloud Solutions wrote to the Kremlin last month requesting urgent help to find “tens of thousands of servers”, according to local media reports. Domestic companies are no longer able to source these from western companies, and a shortage of the advanced chips that go into servers is preventing Russian IT manufacturers from ramping up production of their own." (Se länk nedan)

https://www.ft.com/content/caf2cd3c-1f42-4e4a-b24b-c0ed803a6245

Lank till FT eller Financial Times, en Pentagon utlaga
Citera
2022-06-03, 10:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Bloomberg:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-04/eu-s-payments-for-russian-gas-surge-amid-war-chart

Det är ju också vad EU betalar, det är inte vinsten för Ryssland. Det kostar ju också att utvinna oljan och att transportera den (Mer riktat till han du svarar på).
Citera
2022-06-03, 10:23
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Nej, det ar schack, ett spel som vast inte kan. Putin kan det, också

Nej. Där finns faktorer som är så svåra att bedöma att i praktiken uppkommer en osäkerhet, som om din löpare ibland vägrade att gå det sista steget. Putin och Väst agerar på ofullständig information.
- Hur bra är soldaterna?
- Hur hög är moralen i Ukraina? (komplex social process, ingen visste utfallet)
- Hur bra är en viss militär teknologi, aldrig prövad mot en annan?

Därför blir det mer som poker, än som schack.
Citera
2022-06-03, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nja, snarare sysslar du med propaganda, medan jag försöker ge en nyanserad bild av läget. Ger man rysstroll lillfingret, så försöker de ta hela handen......

Vad gäller Sverodonetsk så kan det vara så att de ryska styrkorna nu har fasnat i hårda gatustrider med ukrainska trupper. Då han det bli svårt för Ryssland att använda sig av sitt artilleri, då egna trupper riskeras att träffas.

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1532410485483749380?t=wJn5KmBL-U-EV42DH8fXVw&s=19

Det börjar likna ett Stalingrad 2.0, fast i miniformat förstås.

Man skulle kunna tänka sig att följande paralleller har inträffat/,kommer att inträffa:

Putler: "Jag vill ha en speciell stad" (av politiska skäl).

Ryska militära bedömmare och skrivbordsmilitärer: "Vi rycker ju fram, även fast det går långsamt, hur kan de påstå att vi är på väg att förlora?"

En storm håller på att dra ihop sig, inte i Donbass utan i södra Ukraina, allt medan den ryska militären förlorar allt fler infanterister i Sverodonetsk, något som de har en stor brist på.

Slava Ukraini!

Ola har fastnat i gatustrider, som i Mariepol
Citera
2022-06-03, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej. Där finns faktorer som är så svåra att bedöma att i praktiken uppkommer en osäkerhet, som om din löpare ibland vägrade att gå det sista steget. Putin och Väst agerar på ofullständig information.
- Hur bra är soldaterna?
- Hur hög är moralen i Ukraina? (komplex social process, ingen visste utfallet)
- Hur bra är en viss militär teknologi, aldrig prövad mot en annan?

Därför blir det mer som poker, än som schack.

I poker bluffar man (som USA), i shack gar ej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in