2022-05-08, 23:17
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Stämmer inte alls med verkligheten. Sanningen är den att kvinnor begår ca 10% av brotten. Vilken genre det än handlar om. Ditt snack om att en misstänkt kvinna blir frigiven, även om hon är skyldig, finns bara i ditt huvud.

Jag kommenterade den där dokumentären. Tror du missförstod det...
Citera
2022-05-17, 12:47
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Hon är orättvist dömd ur en synvinkel. Ur brottsoffrens synvinkel. Hon borde inte ha friats för mordet på exmaken. Hon borde även fråntas rätten att ärva sin mor. Johanna Möller borde ha hängts.

Kärringen Möller kommer aldrig ärva morsan sin.

Vid mord bryts arvskedjan.
Citera
2022-05-17, 15:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen

Hon har inte mördat sin mamma och därför finns arvsrätten kvar. Däremot får hon inte ärva sin pappa.

1 § Den som genom brott uppsåtligen har dödat någon får inte ta arv eller testamente efter denne. Är den dödade arvinge eller testamentstagare efter någon annan, får gärningsmannen inte bättre rätt till arv eller testamente efter denne än om den dödade hade levat. [...]

Försöksbrott är inte skäl för att undanröja arvsrätt.
Citera
2022-05-17, 16:11
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hon har inte mördat sin mamma och därför finns arvsrätten kvar. Däremot får hon inte ärva sin pappa.

1 § Den som genom brott uppsåtligen har dödat någon får inte ta arv eller testamente efter denne. Är den dödade arvinge eller testamentstagare efter någon annan, får gärningsmannen inte bättre rätt till arv eller testamente efter denne än om den dödade hade levat. [...]

Försöksbrott är inte skäl för att undanröja arvsrätt.

Tack för info… läskigt, då har hon nog ärvt sin x-man, Paso.

Men hon har väl något/några syskon som oxå vill ha sin del av kakan efter morsan - när den dagen kommer.
Citera
2022-05-17, 16:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Men hon har väl något/några syskon som oxå vill ha sin del av kakan efter morsan - när den dagen kommer.
Jag vet inte om hon fick ärva honom - han hade ju barn och de är bröstarvingar samt särkullsbarn vilket borde inneburit att arvet direktfördelades på dem.

Livförsäkringen från AFA fick hon behålla, men den stora försäkringen på IF betalades aldrig ut och kommer inte att betalas ut.

https://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/beskedet-om-mollers-pengar-efter-domen-sm4504773.aspx

Edit
Hon har en syster.
Citera
2022-05-17, 18:50
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:

Mamman är inte mördad. Inte än, är det väl bäst att tillägga. Så i nuläget, om mamman dör, får Möller ärva trots mordförsök.

Även om mamman testamenterar bort eventuell kvarlåtenskap så har JH sin laglott som bröstarvinge. Och det är såna lagar som borde kunna ändras.
Citera
2022-05-31, 06:26
Medlem
Sockss avatar
Citat:

Man kan ju hoppas att modern har sinnesnärvaro nog att skänka bort allt före sin död till systern och/eller barnbarnen. Det går ju att se till så att hon har tillgång till tex ett konto i systerns namn under sin livstid så att hon kan leva bra under resten av sitt liv utan att drabbas av att tvingas ge JM något.
Citera
2022-05-31, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Men Bodström tycker annorlunda, säkert Van der Kwast också
Har Bodström uttalat sig i frågan?
Citera
2022-05-31, 06:38
Medlem
Sockss avatar
Jag försöker se dokumentären, men jag blir så irriterad på den där advokaten som håller på att tjata om att hon är dömd på felaktiga grunder och att han är nästan säker på att hon inte satt i bilen pga div omständigheter och då ska hon inte kunna dömas för mord. (Har dock för mig att det finns andra kriterier, men har dem inte i huvudet) Det han opponerar sig mot är just att domstolen anser att hon satt i bilen och dömdes för just det och får han det bevisat att hon inte gjorde det är hon dömd på felaktiga grunder och ska därför släppas fri.

En att Mohammad ändrat sin historia så många ggr, men det har ju JM också gjort. Har för mig att hon har lämnat nio olika versioner om kvällen och han tolv, en marginell skillnad.

Han menar också att sonen säger att hon var hemma, men det finns flera olika saker som sagts som gör att jag är övertygad om att hon fick sonen att ljuga om det.

Advokaten säger också att eftersom hon kontrollerade bilen i egenskap av delägare till företaget så bestämmer hon vad som ska ske med den. (Underförstått att hon ju isf så klart skulle ha gjort sig av med den) Ja, hon frågade ju vilket försäkringsbolag de hade för den vilket för mig tyder på att hon planerade att göra sig av med den på något vis, men sen hann hon inte.

Det fanns inga spår av henne i bilen, däremot efter andra som använt den. Tja, det går nog att inte lämna spår om man vill. Uppsatt hår plus mössa, handskar på hela tiden osv. Det är förstås min uppfattning, jag har inga belägg för att det verkligen går, men det vore intressant att testa.
Citera
2022-05-31, 06:50
Medlem
Klarar inte ens att se trailern! Hörde en livstidsdömd på ngt fängelse säga -"Här inne är alla oskyldiga" (säger de själva). Ligger i sakens natur. Vill INTE att mördar-Möller ska få mer fokus.
Citera
2022-06-02, 18:46
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Har Bodström uttalat sig i frågan?

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/fragan-hade-kunnat-fa-johanna-moller-fri-/

Ska väl sägas att han/de inte uttryckligen säger att hon är oskyldig utan att hon skulle kunna frikännas.
Senast redigerad av johkv637 2022-06-02 kl. 18:49.
Citera
2022-06-02, 18:53
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Stämmer inte alls med verkligheten. Sanningen är den att kvinnor begår ca 10% av brotten. Vilken genre det än handlar om. Ditt snack om att en misstänkt kvinna blir frigiven, även om hon är skyldig, finns bara i ditt huvud.

Det finns väl en ganska allmänt känd straffrabatt för kvinnor, eller är du av en annan uppfattning? Däremot att de skulle bli friade i högre utsträckning vet jag inget om, men påföljden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in