2022-06-02, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whateverx111
Varför räknar du med L? Är du betald för att få svenskar att fortsätta hysa förhoppning om ett maktskifte?

Nu har vi trots allt ett läge med fyra partier på ena sidan och fyra på andra sidan och då är det rimligt att ställa upp det så.

Att L är totalt opålitliga och att man kan tycka att det bästa vore om Alternativ för Sverige fick egen riksdagsmajoritet är en helt annan femma.
Citera
2022-06-02, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
MP ligger väldigt nära S och V ideologiskt, så mycket av det MP tycker kan S enkelt godta.
C och V delar enbart sitt hat till SD ingenting politiskt.
MP krav har legat i samma riktning som S vill men kanske lite mer extremt och fått stöd av V.
C ligger ljusår bort i många frågor.

Den viktigaste frågan för C är trots allt fortsatt import av folk som inte vill passa in.
Citera
2022-06-02, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Och andra institut visar helt andra siffror.

Folk måste sluta ta dessa efterblivna mätningar på allvar. Jämför mätningarna inför exempelvis valet 2018 så kan ni själva se hur olikt de är från valresultatet.

Och 53 procents bortfall i den här mätningen. Ge er nu och slappna av tills vi får första Valu 20.00 den 11 september

Tyvärr tror jag det finns en poäng i mätningarna, även om de kan spreta en del. Och detta säger jag ändå som någon form av "högerperson" som definitivt vill se ett maktskifte i Sverige. Tyvärr ser jag det som mer eller mindre omöjligt att någon annan än S skulle bilda regering, även efter höstens val. Varför?
  1. Andelen människor som bär egen inkomst utifrån intäkter från ett vinstdrivande bolag på den fria marknaden blir allt färre. Dvs den grupp som föder dem som inte kan försörja sig själva, samt dem som bär inkomst genom bolag som föds med skattemedel MINSKAR. Dvs fler blir beroende av socialdemokratins bidrag. "Dont bite the hand that feeds you".
  2. Det finns fortsatt en märklig "arbetarklassanda" i Sverige, där gamla fabriksgubbar tror att det enda som hindrar dem från att kedjas fast vid en maskin i en skitig fabrik, för jobb 24/7 utan lön - är socialdemokratin. Bilden är såklart felaktig, men den existerar.
  3. Kopplat till ovanstående finns också en syn på sin klasstillhörighet, dvs "jag är arbetare, jag kan moraliskt sett inte rösta på något annat än socialdemokraterna".
  4. Svensken har stor tilltro till myndigheter och media. Där läser man oftast om svensk förträfflighet. Alla tidningar, TV- och radiokanaler talar samma språk om samma frågor. "Det är fantastiskt med feminism, svensk sjukvård är bäst i världen, invandringen kommer löna sig, svensk välfärd gör oss till en förebild för resten av världen, Sverige är så tryggt", yadi-yada. Svensken köper det här rakt av. Jo, men det är klart man vill rösta S när allt går så himla bra.
  5. Svenska kvinnor arbetar allt oftare inom offentlig verksamhet. Där marineras man i förträffligheten som existerar, enbart p.g.a. socialdemokratins egen förträfflighet. Trots att man tjänar urdåligt och håller på att gå in i väggen p.g.a. all stress så ser man den svenska vårdapparaten (t.ex.) som en moralisk gudagåva från den allsmäktiga socialdemokratin. Genom släkt, vänner och tidigare partners har jag även tjuvlyssnat på vissa seminarier/utbildningar o.s.v. som hållits inom vården - och det är MYCKET politisk propaganda, som direkt smeker socialdemokratin och den politiska vänstern medhårs. Jag märker också, efter samtal med kvinnor inom vården (t.ex) att de ser den offentliga sjukvården och socialdemokratins väg som den enda vägen. Om jag istället talar om privatisering ser de mig som en mördare som vill att patienter ska dö i drivor längs våra gator (vilket såklart INTE är fallet).
  6. Vi har en stor skara bidragsberoende invandrare. Det är solklart att flera partier kuppat in sig genom att flörta med den stora delen släkt och vänner i förorten. Invandrarna vet att socialdemokraterna är beroende av dem och för att få deras röster måste socialdemokratin fortsatt vara den födande handen. Därför lär en hög andel invandrare rösta S i kommande val.

Dystopiskt så det heter duga. Någon gång framåt lär det smälla, speciellt när de få som fortfarande betalar skatt och bär sin egen inkomst börjat ledsna, vill fly landet och/eller göra sig av med bidragsberoende lowlifes och det stora transferiatet. Men... det tar vi där och då!
Citera
2022-06-02, 11:28
Avslutad
Citat:
Enda slutsatsen jag kan dra av dessa mätningar är att SD hålls tillbaka för att fler invandrare blivit röstberättigade och röstar. Det enda man kan hoppas på är att dessa invandrare inte masar sig till vallokalerna. Opinionsinstituten kan mycket väl ha intervjuat en alldeles för stor skara av dessa invandrare som sedan ändå inte kommer rösta.

S har lösningar på detta, s k "ballot harvesting", S talade oblygt på Svt i morse om hur de skall öka andelen röstande i alla de områden (de med extrem överrepresentation av invandrare och S-röster) där röstdeltagandet är lågt.

S vet onekligen hur man gör:
1: Man fattar ett riksdagsbeslut om att Sverige skall bli "mångkulturellt"
2: Man skickar enorma mängder skattepengar till länder där det finns rel outbildad befolkning och politiska/religiösa konflikter, men primärt till den "vänstra" sidan i dessa för att skapa lojalitet till Sverige (S) redan på distans.
3: Man erbjuder sedan dessa grupper, med vänster- och eller bidragslojalitet, att flytta till Sverige och erhålla enorma mängder skattepengar genom bidrag och förmåner, de får även obehindrat skicka hem dessa till sina familjer i ursprungsländerna om de vill.
4: Man ger sedan dessa svenskt medborgarskap så de inte bara får rösta i kommunal- och regionval utan även i riksdagsval.
5: Man lovar samma grupper fortsatta bidrag och förmåner för en stor mängd skattepengar för att köpa deras lojalitet inför kommande val.
6: Man hjälper dem, rent praktiskt, även att rösta så det bli gjort och "återbetalningen" därmed kan ske.
7: S sitter kvar säkert vid makten, trots att allt färre svenskar röstar på dem.
Citera
2022-06-02, 11:29
Medlem
ronaldo77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Gjorde som du sa och jämförde SCBs siffror från Maj 2018 med resultatet samma år.
SCB Resultat
S: 28,3 28,26
Rödgröna: 40,0 40,68

Valde just dem för att de kändes mest relevanta just nu. Känns ju inte helt extremt fel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2018
Ja, SCB maj 2018 och valresultatet 2018 stämde rätt väl överens. Men samtidigt så fick KD bara 2,9% i SCB men 6,3% i valet.

Och om man jämför SCB maj 2014 med valresultatet 2014 så hade de ganska rejält fel på många partier
Citera
2022-06-02, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronaldo77
Ja, SCB maj 2018 och valresultatet 2018 stämde rätt väl överens. Men samtidigt så fick KD bara 2,9% i SCB men 6,3% i valet.

Och om man jämför SCB maj 2014 med valresultatet 2014 så hade de ganska rejält fel på många partier
Absolut, men nu svarade jag på en kommentar som påstod att det var väldigt fel 2018.
Undersökningar är bara just undersökningar, men precis som med all annan teknik/forskning etc. blir det rimligtvis bättre med tiden.
Citera
2022-06-02, 11:39
Medlem
Citat:
Det fungerar inte så. Hur förklarar du att MP fått sån inflytande trots 4 procent?

Ja hur förklarar man det? Jo sossarna är beredda att ta till vilket rävtrick som helst för att behålla makten. Hur det går med Sverige det skiter man högaktningsfullt i.
Sossarna har nästan tagit bort straffen för brott och gjort fängelserna till exklusiva vilohem, allt för att vinna de kriminellas röster.
Man har tecknat antidemokratiska avtal med islamister i utbyte mot deras röster.
För att köpa centerns stöd för regeringen har sossarna utan att blinka gått emot sin egen politik.
Miljöpartiets stöd köptes genom en för landet fruktansvärt skadlig energipolitik.

Listan kan göras hur lång som helst.
Citera
2022-06-02, 11:58
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
MP ligger väldigt nära S och V ideologiskt, så mycket av det MP tycker kan S enkelt godta.
C och V delar enbart sitt hat till SD ingenting politiskt.
MP krav har legat i samma riktning som S vill men kanske lite mer extremt och fått stöd av V.
C ligger ljusår bort i många frågor.
Fast återigen, det fungerar inte så. Om C mandat krävs för att de ska släppa fram en S-regering så kommer S förhandla bort vad fan som helst enbart för att sitta vid makten. Men det förutsätter om C verkligen vill det. Problemet med C är att det verkar som att de är beredda att ge bort makten helt gratis bara SD inte kommer till makten.
Citera
2022-06-02, 12:01
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Gjorde som du sa och jämförde SCBs siffror från Maj 2018 med resultatet samma år.
SCB Resultat
S: 28,3 28,26
Rödgröna: 40,0 40,68

Valde just dem för att de kändes mest relevanta just nu. Känns ju inte helt extremt fel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2018
Ja men samtidigt hade de fel på alliansen med 2 procent. De hade fel på KD med över 3 procent. De hade fel på Liberalerna med 1 procent.

Min känsla är att SD i det här valet kommer vara lika underskattade som vid valen 2010 och 2014. Det är som sagt tillfälligheter som avgör. Helt plötsligt kan SD chocka med 21-22 procent. De har trots allt haft de siffrorna (till och med 24-25). Att alla dessa bara skulle ha flytt till S pga kriser har jag svårt att finna mig i.
Citera
2022-06-02, 12:04
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
För det första så importeras fyra procentenheter väljare varje mandatperiod. Detta ger vänstern en ständigt ökande väljarbas. "De borgerliga" är uppenbarligen helt nöjda med detta, då de inte stoppade detta, utan tvärtom ökat på invandringen så fort de fått tillfälle (hög invandring har även fördelar för nyliberaler och deras uppdragsgivare).

För det andra kan inte SD växa över 20%. Detta är det absoluta taket för SD, och den siffran baserar sig på de undersökningar som säger hur många som absolut inte kan tänka sig att rösta SD, no matter what: och den siffran är 80%. De människor som säger så styrs inte alls av politiska hänsyn eller sakfrågor, utan den siffran är moraliskt grundad: 80% anser antingen att SD är "onda", eller anser att det är helt socialt omöjligt att rösta SD. Ska du komma över dessa 20% så måste antingen den moraliska makt som medierna utövar brytas, eller så måste du göra det socialt acceptabelt att vara "omoralisk". Det första är extremt svårt, det andra är omöjligt i ett samhälle som det svenska. Ett tredje alternativ är att starta ett nytt parti som kan anses vara "mer moraliskt"; problemet här är bara att minskad invandring anses vara de facto nazism av stora grupper inom media, så det nya partiet skulle först komma att ignoreras och inte få mediautrymme, och sedan utmålas som nazistiskt. Det är bara att se på Medborgerlig Samling, som får noll mediautrymme, trots att det på alla sätt innehåller vettigare människor än "de borgerliga".
Jävla fantasier.

Visst att SD är det mest föraktade partiet, men att precis 80 procent är permanenta SD hatare är bara skitsnack. Den siffran kan lika gärna vara 77-78 och då får SD 22-23 som valresultat.
Citera
2022-06-02, 12:04
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Fast återigen, det fungerar inte så. Om C mandat krävs för att de ska släppa fram en S-regering så kommer S förhandla bort vad fan som helst enbart för att sitta vid makten. Men det förutsätter om C verkligen vill det. Problemet med C är att det verkar som att de är beredda att ge bort makten helt gratis bara SD inte kommer till makten.

Jag fattar vad du menar. Jag gör skillnad på MP och C vid en regeringsbildning där det krävs ett aktivt samarbete mellan C och V för att möjliggöra det som inte behövs pga JÖKen.
MP och V kan samarbeta bra för dom ligger varandra nära till skillnad från V o C.
Jag förväntar mig inget annat än stt S behåller makten till vilket pris som helst och som du säger C ger bort det gratis för att hålla SD borta.
Citera
2022-06-02, 12:05
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Min känsla är att SD i det här valet kommer vara lika underskattade som vid valen 2010 och 2014. Det är som sagt tillfälligheter som avgör. Helt plötsligt kan SD chocka med 21-22 procent. De har trots allt haft de siffrorna (till och med 24-25). Att alla dessa bara skulle ha flytt till S pga kriser har jag svårt att finna mig i.

Det känns mycket långt bort. Slår SD förra valets siffror blir jag mycket överaskad. Gissar att siffrorna kommer fortsätta sjunka fram till valet och landa på kanske 16.

Åkesson har det inte i sig längre. Han var stark fram till 2015 då han gick in i väggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in