2022-06-02, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Vem vinner? Varför har USA stått och tittat på i tre månader? Varför ser vi inga amerikanska stridsflygplan med danger zoner musik på marken?

Trodde mer om USA.

Trodde och hoppades mer om Nato, det är dags för Nato att kliva in, först med sjöstridskrafter och säkra en fri zon kring Odessa så att spannmål kan skeppas ut till de 400 miljoner som behöver denna spannmål.
Sedan en zon fri från ryskt flyg över Ukraina.
Efter det så är rySSarna helt körda.
Citera
2022-06-02, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Jag mår skit av det här kriget mellan varven. Vilket är en lyx när man sitter här. Men känner både ukrainare och ryssar i Sverige och de håller fan på att gå under. Och det är bisarrt att läsa tråden som något sagobokskrig så jag undviker det.

Ibland önskar jag att det fanns en tråd som hette "Ukrainare och Ryssar berättar hur det verkligen är". Nu är det väl för tuffa tag på Fb men då skulle man få en insyn på riktigt. De hatar varandra betydligt mindre än vad ni gör i tråden. Alla har kontakt med hemländerna och vill få stop på kriget till varje pris. De skiter högaktningsfullt i både Putin och Zelenskyj.

Jadu, ukrainare i Sverige plågas av att se sitt land bombas sönder och samman medans ryssarna får hatiska blickar, glåpord och ibland stryk av människor som idag hatar rySSen, med all rätta kan jag tycka.
Citera
2022-06-02, 09:38
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av processed
USA har velat starta WWIII sedan länge. Även under Syrienkriget bad USA att Turkiet skulle provocera Ryssland (skjuta ner deras plan) för att få en motreaktion mot Ryssland för att rättvisa ett WWIII.

USAs inflation är genom taket, hemlösheten rekordhög och skulderna i triljoner och triljoner... Börjar bli mer och mer desperata, det enda som kan rädda dem är ett storskaligt krig för att sätta om ekonomin.

Helt fel analys. Att Ryssland vill ta tillbaka sin mark som de har förlorat har inget med att det är USA's fel att göra.

Ryssland är imperialistisk.
Citera
2022-06-02, 09:50
Medlem
Senaste:

Ryssland - USA is adding fuel of the fire (ang roboterna som Ukraina inte får använda i Ryssland),

Ryssland erkänner numera att dom är mordbrännare
Citera
2022-06-02, 09:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Lyudmyla Denisova, Ukrainas talesperson för mänskliga rättigheter, har helt plötsligt blivit avskedad. Hon har gjort sig känd för att anklagat ryska soldater för utbrett sexuellt våld mot ukrainska kvinnor och unga flickor och pojkar. Det verkar som man tyckt att hon dragit iväg alldeles in absurdum och fått Kiev att framstå som idioter. Så här har det låtit: "[a] systemic, coordinated campaign of sexual violence":
/.../Ukraine’s human rights ombudsman, Lyudmyla Denisova said that 25 teenage girls were kept in a basement in Bucha and gang-raped; nine of them are now pregnant. Elderly women spoke on camera about being raped by Russian soldiers. The bodies of children were found naked with their hands tied behind their backs, their genitals mutilated. Those victims included both girls and boys...
Det blev tydligen för mycket för Kiev:
/.../"Ukrainian lawmakers dismissed the country’s ombudsman for human rights, Lyudmyla Denisova, in a no-confidence vote on Tuesday, concluding that she had failed to fulfill obligations including the facilitation of humanitarian corridors and countering the deportation of Ukrainians from occupied territory," The Wall Street Journal reported late in the day.

"Lawmaker Pavlo Frolov said Ms. Denisova was also accused of making insensitive and unverifiable statements about alleged Russian sex crimes and spending too much time in Western Europe during the invasion," the report added.

Frolov said in a Facebook post announcing her dismissal as the country's top human rights investigator:
"The unclear focus of the Ombudsman's media work on the numerous details of ‘sexual crimes committed in an unnatural way’ and ‘rape of children’ in the occupied territories that could not be confirmed by evidence, only harmed Ukraine."
[
Att det var fakenews från Ukraina angående systematiska sexuella sadistiska övergrepp mot kvinnor och barn har nu även bekräftats av flera officiella publikationer i Väst.
Verkligen magstarkt att hitta på detta!
Men propaganda har bitit sig fast hos allmänheten och dementier kommer inte att kablas ut på samma sätt som fakenews. Ukraina har ändå lyckats övertyga världen om att ryssar är värre än nazister (det kanske de är men inte just i Bucha?)
Det viktigaste i krig är just medianarrativet
https://www.newsweek.com/lyudmila-denisova-ukraine-commissioner-human-rights-removed-russian-sexual-assault-claims-1711680

Citat:
[/Sammantaget, jag tror faktiskt att vi kanske får se ett slut på detta tragiska spektaklet snabbare än någon föreställt sig det.

Förhoppningsvis!
Bidenadministrationen kommer inte att vilja stoppa kriget ännu Det skulle betraktas som ett nederlag i klass med uttåget ur Afghanistan. Inte innan mellanårsvalet i höst. Dessutom tjänar vapenindustrin grova pengar på alla leveranserna. Gratisreklam i tid och otid om hur fantastiska vapensystem som levereras "game-changers" etc.
Skattebetalarna i US och EU betalar kalaset.
Ryssarna maler på under tiden och biter sig fast alltmer. Ryska folket betalar ockupationen.

Stackars stackars Ukrainas folk
Citera
2022-06-02, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
Jadu, ukrainare i Sverige plågas av att se sitt land bombas sönder och samman medans ryssarna får hatiska blickar, glåpord och ibland stryk av människor som idag hatar rySSen, med all rätta kan jag tycka.

Du vet om de hjälper varandra på plats. Trots att det är livsfarligt eftersom det är förbjudet. Att unga ukrainska pojkar smugglas ut med hjälp av rysk civilbefolkning för att slippa strida och kan fly till Europa. Det händer så mycket i det kriget som ni inte har en aning om. De flesta skiter i sina satans ledare som satt dem i det här ett helvetet. Tjetjenierna som ni tjafsar om är ju Kadyrovs arme. Har inte ett smack med vanliga tjetjenier att göra. De hatar Ryssland efter krigen. Ingen tysk general vågar tvinga in dem in Ukraina för de fullständigt illojala mot Ryssland. En hel bunt strider redan på Ukrainas sida. Likadant från andra regioner.

Men skit i fakta. Ni lär nog få reda på vad som hände en vacker dag. Under tiden kan ni ju leka krig här och tro att det är verkligheten. Ska undvika den här tråden.

Jo varför finns det inte en enda förbaskad tråd på hela flashback som handlar om freden? Vad som ska hända efteråt? Hur de här människorna ska kunna leva som grannar efteråt (de är släktingar bokstavligt talat)?
Senast redigerad av Nonvero 2022-06-02 kl. 09:59. Anledning: tillägg
Citera
2022-06-02, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Vem pratar du med?

Du borde ta en ordentlig titt i en kartbok så att du förstår hur stort Ukraina är.

Intagna områden i jämförelse med andra länder så här långt:

https://twitter.com/mdfzeh/status/1532026806068461572?s=20&t=ivbnkPrsPvqiIIsLXBgv3g

Haha häftigt gubben! Varför är det så att ni knappt rör på er dock? Eller har ni flyttat målstolparna nu?
Citera
2022-06-02, 10:05
Medlem
En ukrainsk youtuber påstår att offensiven nära Kherson bestod av tre anfallskilar och det är rätt att en av offensiverna inte lyckades. Där tvingades man dra sig tillbaka till samma ställningar som tidigare men man har vunnit mark och "byar" vid dom två andra anfallkilarna.

Kritiken som framförs är desinformation för att försvaga kampviljan. Lita aldrig på Ryssland. Ukraina är beredda på ett långt krig och lär sig mer och mer.

Viktigast är alltid att inte dra på sig för stora förluster. Det är Ryssland som skall ha förlusterna och ringas in, ockupanterna skall köras ut.
Citera
2022-06-02, 10:08
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Jag mår skit av det här kriget mellan varven. Vilket är en lyx när man sitter här. Men känner både ukrainare och ryssar i Sverige och de håller fan på att gå under. Och det är bisarrt att läsa tråden som något sagobokskrig så jag undviker det.

Ibland önskar jag att det fanns en tråd som hette "Ukrainare och Ryssar berättar hur det verkligen är". Nu är det väl för tuffa tag på Fb men då skulle man få en insyn på riktigt. De hatar varandra betydligt mindre än vad ni gör i tråden. Alla har kontakt med hemländerna och vill få stop på kriget till varje pris. De skiter högaktningsfullt i både Putin och Zelenskyj.
Jag känner också flera stycken och jag sitter hellre tillsammans med en ryss och en ukrainare och pratar om kriget och vad som ligger bakom än någon svensk som slaviskt följer MSM och går på propaganda. Fattar inte folk att om Aftonbladet skriver 3000 negativa saker om Ryssland samtidigt som de bara skriver positiva saker om Ukraina så ligger det en agenda bakom.
Ryssar och ukrainare är normalt sett ett broderfolk tills mörka krafter utifrån började blanda för sådär 20 år sedan.
Citera
2022-06-02, 10:10
Medlem
Såvitt jag kan se så utrustas HIMARS med ammunition som inte kan nå 50 mil. Jag har inte riktigt förstått det här, måsta jag tillstå.

Men 7,7 mil är inte så illa.

Jag tror att Ukraina också behöver mycket mer drönare och borde sätta lite fart och använda Switchblade.

Jag menar har man fått 1000 sådana har man råd att offra dessa även mot kolonner. Att störa spetsen av kolonnen är ett bra sätt att sänka stridsmoralen.

Det gäller också att finna baslägren och slå ut. Stora förluster på motståndaren är det enda som biter.
Citera
2022-06-02, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag känner också flera stycken och jag sitter hellre tillsammans med en ryss och en ukrainare och pratar om kriget och vad som ligger bakom än någon svensk som slaviskt följer MSM och går på propaganda. Fattar inte folk att om Aftonbladet skriver 3000 negativa saker om Ryssland samtidigt som de bara skriver positiva saker om Ukraina så ligger det en agenda bakom.
Ryssar och ukrainare är normalt sett ett broderfolk tills mörka krafter utifrån började blanda för sådär 20 år sedan.

Dom mörka krafterna är Ryssland som tyvärr inte kan tillåta en fri press. Istället full propaganda i TV-kanalerna där man vill utplåna Ukraina som nation.
Citera
2022-06-02, 10:23
Medlem
QuietExits avatar
Gray Eagle Drones till Ukraina? https://twitter.com/Osinttechnical/status/1532093447439523840?s=20&t=jgDzy3MdrJOUIzMp7nT6qQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in