Citat:
Ursprungligen postat av
Mustalainen77
Jag vet inte vad du pratar om som skall ha hänt före 2014. Du får gärna upplysa mig och resten av Världen.
Det som är allmänt känt är att efter statskuppen 2014 då extremisterna (nazister) fick stort inflytande så har de försökt avryssifiera östra provinserna genom diskriminering och våld.
Det är också numera känt att Ukraina planerade storskalig attack mot dessa östra provinser för att lösa problemet en gång för alla, i början av året. Det är därför Biden var så säker på att ryssarna skulle attackera i början av året. Han visste att Ukraina planerade attack och antog att ryssarna inte skulle ha något annat val än att rycka in.
Putin hade innan invasion två val enligt mig. Antingen gå in och skydda de etniska ryssarna inne på ukrainskt territorium eller öppna gränsen och låta de etniska ryssarna fly till Ryssland. Han valde det första. Enligt mig för att samtidigt sätta ner foten mot Nato/USA. Hade han valt att öppna sin gräns så hade det inte stoppat USA:s planer på expansion. Nu finns det i alla fall en chans att USA:s aptit efter världsherravälde minskar något. Så tror jag ryssarna resonerade. Framtiden får utvisa.
Vad som hände före upprättandet av de s.k. folkrepublikerna år 2014 är just det jag undrar också.
Att annekteringen av Krim och upprättandet av separatistrepublikerna ledde till våld och dödsfall är givet. Inget land accepterar sådant, du kan ju själv se hur Ryssland agerade när Tjetjenien försökte frigöra sig. Annekteringen och upprättandet av de s.k. folkrepublikerna föranledde det våld skett efter de händelserna. Så grunden till allt som hänt är en följd av det. Därför är skälet till annekteringen av Krim och upprättandet av de s.k. folkrepublikerna viktig att förstå. Det är den anledningen jag undrar över. Kan du förklara den? Jag nöjer mig inte med ett påstående att man var missnöjd med "statskuppen" i Kiev. Jag vill ha en utförligare och tydligare förklaring. Kan du ge mig den?
I en demokrati, där man väljer sina ledare, kan alla inte få som de vill. Det är majoriteten som avgör och så måste det vara. Alla missnöjda minoriteter kan inte utropa separatistiska egna stater vid minsta missnöje. Så kan du förklara för mig vad negativt som drabbade de rysktalande i Donbass före utropandet av "folkrepublikerna". Kan du ge mig något mer insiktsfullt svar än "statskuppen i Kiev"?