2022-06-01, 20:25
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Ryssarna har sagt hela tiden att dom är villiga att sätta sig ned och diskutera fram en lösning.

Men Tiggaren i Kiev mördade sin förhandlare och sedan avbröts samtalen.

Det blir eld upphör kvickt om ryssarna tar sitt pick och pack och drar sig tillbaka till de internationellt erkända gränser som gällde innan 2014. De kan ta med sig sina lego nazister och separatister på flaken tillbaka till sitt "kongo" med kärnvapen.

Men homodvärgen med mindervärdeskomplex ville inte det...
Citera
2022-06-01, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen77
Jag vet inte vad du pratar om som skall ha hänt före 2014. Du får gärna upplysa mig och resten av Världen.

Det som är allmänt känt är att efter statskuppen 2014 då extremisterna (nazister) fick stort inflytande så har de försökt avryssifiera östra provinserna genom diskriminering och våld.

Det är också numera känt att Ukraina planerade storskalig attack mot dessa östra provinser för att lösa problemet en gång för alla, i början av året. Det är därför Biden var så säker på att ryssarna skulle attackera i början av året. Han visste att Ukraina planerade attack och antog att ryssarna inte skulle ha något annat val än att rycka in.

Putin hade innan invasion två val enligt mig. Antingen gå in och skydda de etniska ryssarna inne på ukrainskt territorium eller öppna gränsen och låta de etniska ryssarna fly till Ryssland. Han valde det första. Enligt mig för att samtidigt sätta ner foten mot Nato/USA. Hade han valt att öppna sin gräns så hade det inte stoppat USA:s planer på expansion. Nu finns det i alla fall en chans att USA:s aptit efter världsherravälde minskar något. Så tror jag ryssarna resonerade. Framtiden får utvisa.

Vad som hände före upprättandet av de s.k. folkrepublikerna år 2014 är just det jag undrar också.

Att annekteringen av Krim och upprättandet av separatistrepublikerna ledde till våld och dödsfall är givet. Inget land accepterar sådant, du kan ju själv se hur Ryssland agerade när Tjetjenien försökte frigöra sig. Annekteringen och upprättandet av de s.k. folkrepublikerna föranledde det våld skett efter de händelserna. Så grunden till allt som hänt är en följd av det. Därför är skälet till annekteringen av Krim och upprättandet av de s.k. folkrepublikerna viktig att förstå. Det är den anledningen jag undrar över. Kan du förklara den? Jag nöjer mig inte med ett påstående att man var missnöjd med "statskuppen" i Kiev. Jag vill ha en utförligare och tydligare förklaring. Kan du ge mig den?

I en demokrati, där man väljer sina ledare, kan alla inte få som de vill. Det är majoriteten som avgör och så måste det vara. Alla missnöjda minoriteter kan inte utropa separatistiska egna stater vid minsta missnöje. Så kan du förklara för mig vad negativt som drabbade de rysktalande i Donbass före utropandet av "folkrepublikerna". Kan du ge mig något mer insiktsfullt svar än "statskuppen i Kiev"?
Citera
2022-06-01, 20:28
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inningboxer
Det behövs väl inte? Jag trodde Ukraina höll på att vinna.

Nu är juden Zelenskyy tillbaka med gnällretorik igen, ber om att få hjälp hela tiden, nog världens mest värdelösa president.

Han gör ett bra jobb, han försöker att skapa bättre förutsättningar för sitt lands försvar.
Citera
2022-06-01, 20:29
Medlem
Naofumis avatar
Mycket intressant video som analyserar varför Ryssland vinner så lätt över nazisterna i Donbas och hur detta kriget påverkar modern krigsföring. Videon är på ryska så man behöver aktivera automatiskt översättning
https://www.youtube.com/watch?v=YLy7gUtlP5w

Google översättning översättning nedan från Strelkov

https://www.youtube.com/watch?v=YLy7gUtlP5w - another very strong video by Dmitry Evgenievich. I will not retell, there he explains why we are winning with new tactics. I will only note that back in 2014-2015, many realized that it was too early to bury tanks, incl. I wrote in LiveJournal. But I underestimated the drones, they seemed to me just a bonus to accuracy, and this is the key thing for such tactics. The consequences of the new military reality are extremely interesting:

1. Attacking at this stage of evolution is again more profitable than sitting on the defensive. Moreover, the advantage of those who maneuver over those who are sitting in the dugout is really great.
2. Hence offensive wars are again beneficial. Do you understand? Now politicians who study the Ukrainian conflict very carefully have so many interesting ideas in their heads! 😄
3. Although the infantry may not have been so effective before, armored vehicles are on horseback. All of this has a scalable effect that seems unstoppable at this stage. Hence, mass armies rule again.
4. The most important consequence of paragraph 3 - and people are NEEDED AGAIN as in the 20th century 🥰. Oops! Yes, no longer a crowd with Kalash, but trained personnel capable of operating armored vehicles, but with the current coverage of education and computer games, this is the level of the crowd. Of course, people are needed not in such quantities as in WWII, but clearly an order of magnitude more than the US and NATO implied in their smart war paradigm.
5. The abolition of modernity is cancelled. Postmodern states of the West hello 😎

Mdaaa. On February 21, when the President gave a live lecture on the history of Ukraine, I felt that the world had changed dramatically. But I had no idea how much he had changed.

https://t-me.translate.goog/s/igorstrelkov?_x_tr_sl=ru&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_ x_tr_pto=wapp
Citera
2022-06-01, 20:31
Medlem
Sextiopluss avatar
Mystiskt försvinnande!

Dvornikov, Syriens slaktare har varit osynlig ett tag. Hans nytänkande krigföring där han bl.a. bombade ukrainska städer 200 gånger i timmen är väl kända.

https://www.dagensps.se/bors-finans/makro/rysk-befalhavare-forsvunnen/
Citera
2022-06-01, 20:33
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inningboxer
Det behövs väl inte? Jag trodde Ukraina höll på att vinna.

Nu är juden Zelenskyy tillbaka med gnällretorik igen, ber om att få hjälp hela tiden, nog världens mest värdelösa president.
Ännu en ryss som är bitter över att Zelensky inte lägger sig platt och låter Ryssland få krossa Ukraina.
Jag förstår att ni inte gillar honom då han med sin stora pondus och patos har inspirerat ukrainarna till en heroisk kamp som fullkomligt förnedrat och gjort bort den så "mäktige" ryssen.

Till din tröst så tror jag att ukrainarna skulle kämpa på ändå även om Zelensky skulle bli en knähund till Putin. Men det måste vara frustrerande för ryssen att den rika och mäktiga världen så ovillkorligt öser kapital och vapen i hans händer. Lite skillnad mot den bespottade och föraktade ryske tsaren som man kommer att skrämma barn med i framtiden.
Citera
2022-06-01, 20:38
Medlem
Reimers avatar
I Kherson går det hyfsat, Ukraina har lyckats befria ett 20-tal byar.

Citat:
In the Kherson region from the direction of Dnipropetrovsk region, the Armed Forces have already liberated more than 20 settlements - the head of the Kherson Regional State Administration Gennady Laguta

https://liveuamap.com/en/2022/1-june-in-the-kherson-region-from-the-direction-of-dnipropetrovsk
Citera
2022-06-01, 20:39
Medlem
Termos99s avatar
Hur Rysslands krig påverkar människor.

Mer än tre månader har gått sedan Ryssland invaderade Ukraina. Och i stora delar av landet är förödelsen omfattande efter de intensiva striderna.

Här berättar några av invånarna själva om den nya verkligheten i landet och ett liv som har förändrats totalt.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/invanare-sa-ar-livet-i-ukraina-sedan-kriget-brot-ut
Citera
2022-06-01, 20:40
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAnswerIs42
Det är inte aftonbladet eller massmedia som gör att folk inte diskuterar varken med dig eller mot dig. Som du säkert märkt i större delen av ditt liv så får folk plötsligt något viktigt att göra när de stöter på dig, till och med din egen familj. Det är inte för att de läser allers veckotidning eller kollar på BBC, utan för att de helt enkelt inte står ut med dig. Du ser, folk är bara vänliga mot dig genom att le och nicka 30 sekunder innan de 'måste dra vidare'...det är så vi bemöter idioter på ett civiliserat sätt. Sedan att den poletten inte trillat ner hos dig är inget någon är förvånad över längre. Du ser, allt kommer till sin gräns när folk helt enkelt bara ger upp och skakar på huvudet bakom ryggen på en sådan som dig. Men, Ingen sorg min vän, bara att ta sig i kragen och ge sig ut på en upptäcksfärd i världen så kanske du kommer närmre din sanning du söker

Nej, dom börjar ändra uppfattning och ifrågasätter kriget, Ukraina osv.

Du sitter där och gör massa antaganden för du har ingen aning.

Jag har varit i polen, Ungern dom sista månaderna. Och dom flesta där har samma uppfattning.. dock tror alla av dom att det är inbördeskrig i Sverige 😅 inklusive ukrainarna jag samtala med
Citera
2022-06-01, 20:41
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jo, vi håller med dig, det är fördjävligt att ryssarna har stoppat leveranserna av spannmål.

Pga, sanktionerna som vi har satt upp.,........
Citera
2022-06-01, 20:43
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Nej, dom börjar ändra uppfattning och ifrågasätter kriget, Ukraina osv.

Du sitter där och gör massa antaganden för du har ingen aning.

Jag har varit i polen, Ungern dom sista månaderna. Och dom flesta där har samma uppfattning.. dock tror alla av dom att det är inbördeskrig i Sverige 😅 inklusive ukrainarna jag samtala med
Mycket mycket underliga platser i Polen du varit i då . Sedan var det inte antaganden nej, utan bara det som ingen annan säger....varsågod
Citera
2022-06-01, 20:46
Medlem
Svenska vapen hittade av ryssarna, denna gång i staden Liman.
https://t.me/intelslava/30487
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in