2022-06-01, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
nej, Ukraina kommer inte få gå med i EU då landet inte lever upp till rättsäkerhet, korruption osv. Frankrike nämnde nyligen att det ligger decinnier framåt i tiden. ANledningen till varför Ukraina vill gå med i EU är av samma anledning till varför Polen o ungern är med: de vill ha pengar. De vill inte ge något, de vill ha. I denna artikel längst ned framgår tydligt vad de vill:

https://www.dn.se/varlden/ukrainsk-minister-i-stockholm-logiskt-att-vi-blir-eu-medlem/

och här har vi två skitländer till som söker samtidigt: https://www.europaportalen.se/2022/03/uppgifter-ytterligare-tva-lander-soker-eu-medlemskap

enda anledningen stavas pengar- så länder som sverige där patienter dör i vårdköerna skall nu ha ännu fler döda i sina köer skiter de fullständigt i

För att klargöra vad jag egentligen menade med just den delen så menade jag INTE att det inte vore något fel att släppa in Ukraina i dess nuvarande form gällande korruption osv- utan jag menade att man inte kan klandra Ukraina för att dom ansöker. Jag menar, vem skulle inte gjort likadant i deras sits?
Citera
2022-06-01, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av journeyman2k
För att klargöra vad jag egentligen menade med just den delen så menade jag INTE att det inte vore något fel att släppa in Ukraina i dess nuvarande form gällande korruption osv- utan jag menade att man inte kan klandra Ukraina för att dom ansöker. Jag menar, vem skulle inte gjort likadant i deras sits?

Visst är det så, hade varit Ukraina så hade jag ansökt till Nato o EU, sistnämnda är rena jultomten 365 dagar om året för länder som polen, Ungern mfl
Citera
2022-06-01, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melmium
Ser på nyhetssidor, facebook och andra platser att i princip hela Sverige lurats att det är synd om stackars Ukraina som blivit attackerade av stora elaka Ryssland. Alla ser bilder på människor i krig men ingen tar sig tiden att tänka själva.

Fokus hamnar konstant på de civila men ingen verkar vilja se sanningen, att Ukrainas regim är fruktansvärd. Ukraina är ett korrupt land där presidenten är mer diktator än Putin någonsin varit. Han har lurat Europa så det bara sjunger om det, alla tror han är någon slags modig soldat som bryr sig om folket. Han är skicklig, hans falska propaganda har fungerat. Folkmorden Ukraina gjort mot Ryssar har ingen ens förstått att de hänt, så duktig har den jäveln varit på sin propaganda.

Han offrar nu sitt eget folk, nekar Rysslands sjysta krav och förstör Ukraina för all framtid, medan han själv blir mäktigare och rikare varje dag.

Snart kommer Zelensky att kräva att Ukraina ska få gå med i både EU och NATO, han är ett sånt jävla manipulativt svin så att det inte finns.

Kommer svensken NÅGONSIN förstå att det är Ukraina som är bad guys här och att Rysslands invasion var rättfärdigad? Kommer historien skrivas på fel sätt? Kommer de ens försöka se båda sidor eller är gemene svensk så sjukt hjärntvättad av politiker och media att de inte ens kommer försöka. Jag tror tyvärr det.

Kommer nu få massa svar som "rysstroll" eller "det var ju Ryssland som började" etc, som bevisar min poäng att många inte ens VILL försöka se båda sidor.

Det är tragiskt, inte för att jag bryr mig särskilt mycket om Ryssland, bara att svinet Zelensky kommer komma undan med sina brott och den stora tragedin är att vanliga människor är för lättlurade och går på alla lögner.

När du nu anser att alla andra är lurade funderar du inte på om det kanske är du som är lurad?

Ryssland har förövrigt krigat i stort sett non stop sedan tidernas begynnelse, 13 krig efter sovjet föll.
Finns inget som säger att de kommer sluta nu om ingen sätter stop för dem.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_Russia
Citera
2022-06-01, 16:41
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Kan man endast starta krig genom att militärt gå in i ett annat land?
Det beror på vad du menar med ”gå in”. Japan startade krig mot USA genom att bomba deras flottbas. De var sedan i krig i fem år utan att någon japan satte foten på amerikansk mark.
Citera
2022-06-01, 17:19
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melmium
Ser på nyhetssidor, facebook och andra platser att i princip hela Sverige lurats att det är synd om stackars Ukraina som blivit attackerade av stora elaka Ryssland. Alla ser bilder på människor i krig men ingen tar sig tiden att tänka själva.
Fokus hamnar konstant på de civila men ingen verkar vilja se sanningen, att Ukrainas regim är fruktansvärd. Ukraina är ett korrupt land där presidenten är mer diktator än Putin någonsin varit. Han har lurat Europa så det bara sjunger om det, alla tror han är någon slags modig soldat som bryr sig om folket. Han är skicklig, hans falska propaganda har fungerat. Folkmorden Ukraina gjort mot Ryssar har ingen ens förstått att de hänt, så duktig har den jäveln varit på sin propaganda.
Han offrar nu sitt eget folk, nekar Rysslands sjysta krav och förstör Ukraina för all framtid, medan han själv blir mäktigare och rikare varje dag. Snart kommer Zelensky att kräva att Ukraina ska få gå med i både EU och NATO, han är ett sånt jävla manipulativt svin så att det inte finns.
Kommer svensken NÅGONSIN förstå att det är Ukraina som är bad guys här och att Rysslands invasion var rättfärdigad? Kommer historien skrivas på fel sätt? Kommer de ens försöka se båda sidor eller är gemene svensk så sjukt hjärntvättad av politiker och media att de inte ens kommer försöka. Jag tror tyvärr det.Kommer nu få massa svar som "rysstroll" eller "det var ju Ryssland som började" etc, som bevisar min poäng att många inte ens VILL försöka se båda sidor.
Det är tragiskt, inte för att jag bryr mig särskilt mycket om Ryssland, bara att svinet Zelensky kommer komma undan med sina brott och den stora tragedin är att vanliga människor är för lättlurade och går på alla lögner.

Hotar man andra länder med atomvapen i parti och minut då är man ingen good guy utan en elak jävla översittare. Dessutom är det korkat.
Citera
2022-06-01, 18:01
Medlem
Fyllefyllots avatar
Jag kan vara ärlig att säga att jag är dåligt insatt i det vi kallar kriget. Jag har i princip uteslutande tagit del av propagandan som vi själva går ut med för att sätta mig in i det här, vilket jag ju per definition inte då har gjort.

Vinnaren skriver historien, det kommer att bli Ryssland (om man bor i Ryssland) så länge som inte konflikten eskalerar. Om den skulle resultera i ett större krig (vilket uppenbarligen inte skulle ske på rysslands initiativ) så skriver den vinnaren historien.

Tyvärr blir ju det här parentes i historien, vem som har rätt, vem som.har fel, vem vet, jag vet inte, vet du?

Krig är propaganda, propaganda är krig. Det är helt omöjligt att veta något. Vi vet att Ryssland har gått in i Ukraina och att större delen av "väst" har infört sanktioner mot Ryssland, i övrigt vet vi faktiskt inte ett jävla skit.
Citera
2022-06-01, 18:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
I Ukraina så har azov bataljonen minskat i betydelse allt mer, de är ett stort problem för Ukraina inte minst nu då sådana som du hela tiden använder dem som exempel på att Ukraina skulle vara nazistiskt vilket det inte är.
Ukraina som helhet är inte nazister.
Azovbataljonen var det men nu har de tillfångatagits av ryssarna
Ca 2000 man som höll till i stålverket i Mariupol.
Det var därför ryssen väntade ut dem så länge. Hade de dödats hade de blivit martyrer.
Hade varit intressant om Sverige tog emot som flyktingar som man hade gjort med IS resenärer! Tänk bara vilka intermezzo på flyktingboenden!?
Å andra sidan behöver högerallisnsen i Sverige fler valboskap och de vore givna.
Senast redigerad av Mary99 2022-06-01 kl. 18:11.
Citera
2022-06-01, 18:15
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Jag kan vara ärlig att säga att jag är dåligt insatt i det vi kallar kriget. Jag har i princip uteslutande tagit del av propagandan som vi själva går ut med för att sätta mig in i det här, vilket jag ju per definition inte då har gjort.

Vinnaren skriver historien, det kommer att bli Ryssland (om man bor i Ryssland) så länge som inte konflikten eskalerar. Om den skulle resultera i ett större krig (vilket uppenbarligen inte skulle ske på rysslands initiativ) så skriver den vinnaren historien.

Tyvärr blir ju det här parentes i historien, vem som har rätt, vem som.har fel, vem vet, jag vet inte, vet du?

Krig är propaganda, propaganda är krig. Det är helt omöjligt att veta något. Vi vet att Ryssland har gått in i Ukraina och att större delen av "väst" har infört sanktioner mot Ryssland, i övrigt vet vi faktiskt inte ett jävla skit.

Säg inte det , med tanke på den senaste uttalandena från Ryssland så kan det tyda på att de vill eskalera och gå i krig mot NATO. Man pratar nu om att man vill demilitarisera NATO, detta kan ju förstås endast göras genom ett hot som är så pass stort att parterna känner sig tvingade att minska militären. För att det ska ske idag så krävs det ett krig mot NATO. Nu ska man vara tydlig här med att man INTE ska göra egna antaganden, men eftersom detta är ett forum för spekulation så kan vi alltid gissa. På nåt sätt så måste man väl vara öppen för alla möjliga utgångar. Jag är ju fortfarande av uppfattningen att Ryssland inte kommer att gå i konflikt med NATO, men NATO måste förstås vara beredd på ett sånt utfall.
Citera
2022-06-01, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot

Det är precis detta som är målet med desinformationen från Ryssland genom att hela tiden gå ut med lögner, missinformationen, påstående som inte kan styrkas så vill de skapa en bild av att man inte kan veta vad som är sant, ett det är två propaganda narrativ som står emot varandra.

Så är det inte, vi vet i själva verket väldigt mycket. Pressen i väst har många brister men också stora styrkor. Just nu rapporteras det om Ukrainas förluster på slagfältet och på hur deras soldater saknar utrustning och är slutkörda.

Precis som pressen rapporterade om Rysslands förluster och om deras krigsbrott tidigare i kriget. Det är också tydligt när de rapporterar om förluster att dessa inte går att lita på då båda sidor inte går ut med hela sanningen.

Låt dig inte luras av desinformations kampanjerna utan lita på faktan.
Citera
2022-06-01, 18:26
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Säg inte det , med tanke på den senaste uttalandena från Ryssland så kan det tyda på att de vill eskalera och gå i krig mot NATO. Man pratar nu om att man vill demilitarisera NATO, detta kan ju förstås endast göras genom ett hot som är så pass stort att parterna känner sig tvingade att minska militären. För att det ska ske idag så krävs det ett krig mot NATO. Nu ska man vara tydlig här med att man INTE ska göra egna antaganden, men eftersom detta är ett forum för spekulation så kan vi alltid gissa. På nåt sätt så måste man väl vara öppen för alla möjliga utgångar. Jag är ju fortfarande av uppfattningen att Ryssland inte kommer att gå i konflikt med NATO, men NATO måste förstås vara beredd på ett sånt utfall.
Varför skulle Ryssland vara intresserade av att starta eller vara en del av ett krig de naturligtvis vet att de kommer att förlora? Skillnad på att mucka offentligt och intern och att faktiskt göra något.

Det vore ju helt absurt korkat att dra igång någon större krig som läget är idag vilket ju vilket normalintelligent människa som helst bör inse. Jag kände att det finns en risk att Ryssland skulle attackera Finland/och få Sverige på köpet om man ville gå med i nato men det här har inte hänt än såldes kommer det inte att hända som läget är idag. Bra dock att vi har deklarerat fiendskap mot Ryssland, briljant verkligen med tanke på turkiets reaktion om vi inte får vara med, Finland ryker men vi klarar oss om vi hinner, kanske.
Citera
2022-06-01, 18:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Ukraina som helhet är inte nazister.
Azovbataljonen var det men nu har de tillfångatagits av ryssarna
Ca 2000 man som höll till i stålverket i Mariupol.
Nu är det väl inte riktigt så att hela Azov blev instängda i Mariupol även om Ryssland vill att världen ska tro det.

Det finns andra delar av Azov som fortfarande opererar i andra delar av landet. Ett exempel är "the Kraken unit", en del av Azov som ser ut att verka uppe i området kring Kharkiv.

https://mil.in.ua/en/news/the-kraken-unit-showed-the-liberation-of-the-village-of-pytomnyk-in-the-kharkiv-region/
Citera
2022-06-01, 18:29
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Det är precis detta som är målet med desinformationen från Ryssland genom att hela tiden gå ut med lögner, missinformationen, påstående som inte kan styrkas så vill de skapa en bild av att man inte kan veta vad som är sant, ett det är två propaganda narrativ som står emot varandra.

Så är det inte, vi vet i själva verket väldigt mycket. Pressen i väst har många brister men också stora styrkor. Just nu rapporteras det om Ukrainas förluster på slagfältet och på hur deras soldater saknar utrustning och är slutkörda.

Precis som pressen rapporterade om Rysslands förluster och om deras krigsbrott tidigare i kriget. Det är också tydligt när de rapporterar om förluster att dessa inte går att lita på då båda sidor inte går ut med hela sanningen.

Låt dig inte luras av desinformations kampanjerna utan lita på faktan.

Då det bästa är att alltid lita på.det statlig media offentliggör? Det alltid sanningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in