2022-06-01, 03:12
Bannlyst
Varför är människan rädd för små eller stora spindlar? Vi är 10000 gånger större och kraftigare, men ändå så skrämmer spindeln snittmänniskan.

Varför är det så? Det finns väl inga större eller gifta spindlar i Sverige?

Vilka djur äter spindlar? Ormar? Katter?

Vad skulle hända om en spindel kryper in i ditt öra när du sover eller liknande?

Vad skulle hända om jag ser en spindel, tar fram en bild på min mobil på en större spindel och visar den?

Hur kommer kryp in i ditt hem/lägenhet? Borde man inte kunna konstruera hem och lägenheter till att göra det omöjligt för ens de minsta av varelser att kunna komma in i huset/lägenheten?

Om jag trampar på en giftig spindel barfota, kommer jag att bli ”stucken” och få gift i mig?

Vad har spindlar för roll i ekosystemet? Skulle man kunna utrota spindlar och fortfarande ha kvar ekosystemet normalt?

Vad äter spindlar?

Vad ska man göra om man ser en stor spindel i huset? Hur ska man döda den på effektivaste sätt?

Hur ska man förhindra att spindlar och andra kryp lägger ägg och förökar sig i huset? Bakom lister, hörn osv. Anticimex rensning en gång i månaden?

Vilka är djuren som skrämmer spindlar? Är katter rädda för spindlar? Om jag ser en stor spindel någonstans i villan, kan jag skicka min katt på den? Eller kommer katten att fega ur? Jag tänker ju inte tvinga på katten, absolut inte. Men tänker om katten vill (den jagar ju fåglar, möss och annat skit).

Hur undviker ni att komma i kontakt med spindlar och mindre kryp?

Skulle en hund vara motiverad till att döda en stor spindel? Skulle den klara av jobbet och fullständigt döda spindeln? Skulle den bli ”stycken” och få gift i sig?

Finns det några tama djur (är ormar husdjur?) som älskar att döda spindlar, stora och små?

Finns det större andel kryp nere i skåne och i mitten av Sverige, än uppe i kalla Norrland vid typ Luleå och Kiruna, Kalix osv?

På vintern brukar det ju inte finnas kryp eftersom de dör av den kalla kylan.

Om en spindel ”sticker” dig, kommer den vilja ”avsluta” arbetet och fortsätta attackera dig, eller kommer den dra sig undan och retirera direkt?

Är spindlar rädda för människor?

Vilka är de största anledningar till varför man har kryp och spindlar i villan/lägenheten? Är det för att det är extremt smutsigt?

Om jag städar och dammsuger varje lilla hörn varje dag, och storstädar minst en gång i veckan, Anticimex besök för helgenomgång av villan en gång i månaden, kommer jag inte få några kryp eller spindlar där då?

Vilka djur är rädda för spindlar (främst stora)? Hundar? Katter?

Ormar käkar väl upp världens största och giftigaste spindel med ett leende på läpparna?

Finns det några tama ormar som älskar att käka ormar stora och små med ett leende på läpparna, men samtidigt inte kommer skada mig?

Om jag häller vatten på en spindel, dör den då? Om jag häller vatten på stora spindlar, dör de då?
Citera
2022-06-01, 03:31
Medlem
LeCastles avatar
Svårt att svara på frågan. Det väcker starkt obehag!
Försökt att ha en positiv relation.
Jag jobbar hemma och härom veckan så passerade en stor spindel i vardagsrummet. Den här gången tänkte jag: Du får väl vara en gäst, men rör du mig åker du ut med huvudet före.

Citat:
Ursprungligen postat av inningboxer
Istället för att skriva ett schizoid-inlägg som tog säkert en halvtimme så kunde du ha googlat fram svaret på ett par sekunder.

Typ.
Citera
2022-06-01, 04:02
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Därför att de likt ormar associeras med fara då de är giftiga. När vi sprang runt på Afrikas slätter så kunde absolut spindlar och ormar döda. Det är evolutionärt för oss att vara rädda för vissa djur då det hjälper oss överleva. Så man inte börjar hålla på och kela med en brasiliansk vandrarspindel blir biten, får stånd sen dör man.
Citera
2022-06-01, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Därför att de likt ormar associeras med fara då de är giftiga. När vi sprang runt på Afrikas slätter så kunde absolut spindlar och ormar döda. Det är evolutionärt för oss att vara rädda för vissa djur då det hjälper oss överleva. Så man inte börjar hålla på och kela med en brasiliansk vandrarspindel blir biten, får stånd sen dör man.

Varför skulle man vara rädd för spindlar. Det är bara osmarta människor som är det.
Citera
2022-06-01, 04:08
Medlem
CookieClickers avatar
Att bli biten av en spindel är att jämföra med att bli stucken av en humla för mig. Nog fan känns det. För mig är rädslan mest att se ett gigantiskt kryp med stor käft och med hår över hela benen.
Citera
2022-06-01, 04:12
Medlem
KlappMungons avatar
Antagligen för att det finns en del giftiga spindlar även om de flesta är ofarliga. Vi människor styrs inte av någon avancerad optimering när det gäller instinkter. Vi lever efter enkla heuristiska* regler som "undvik alla spindlar och ormar". Dessa uppstod när en eller ett par stammedlemmar gjort dåliga erfarenheter av något.

Det hade ett överlevnadsvärde att utveckla dessa enkla regler. Det fanns inte en chans att med erfarenheter för den enskilde eller ens en stam att klarlägga exakt vilka ormar och spindlar som egentligen var farliga så de som inte följde de enkla reglerna dog ut.

Sen kan vi förstås modifiera våra instinkter genom träning när vi väl vet mer tack vare informationsutbyte mellan stora mängder människor. Vi är inte längre beroende av bara våra egna och stammens erfarenheter.

*)
Citat:
Heuristik är en metod, enkel procedur eller tumregel baserad på en kombination av empiriska observationer och obeprövade teorier som kan ge ofullständiga men för situationen tillräckliga och användbara svar på olika frågor eller kunskapsunderlag inför beslut.[1] De svar som nås är ofta generella och någorlunda korrekta, men behöver andra medel och metoder för att faktiskt kunna bevisas.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Heuristik
Citera
2022-06-01, 04:19
Medlem
C0ws avatar
Man har väl hört att de är giftiga och farliga när man var liten så det svetsades fast i huvudet på en och så har det bara fortsatt vara så.

Minns när jag gick i lågstadiet, vi brukade plocka spindlar med våra bara händer och kasta dem på tjejerna eller fylla deras ryggsäckar eller pennskrin med dem. Skulle aldrig falla mig i tanken att plocka upp en spindel idag

För nåt år sen när jag var utomlands och låg och halvsov så kände jag hur det kliade som fan på benet. En gång, 2 gånger, 3 gånger... det slutar fan inte. Så jag böjer mig upp, lyfter lakanet och ser att en spindel kryper på benet varpå jag skriker ut som en liten fitta. Usch haha.

Samma med gräshoppor. De är helt ofarliga och som små brukade vi fånga dem också med bara händer för att skrämma tjejerna. Om jag idag ser stora gräshoppor vid porten så tar jag fan en annan väg in. Fy fan.
Citera
2022-06-01, 05:34
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
Många är rädda för spindlar även om de vet att de är ofarliga och inte har något gift.
Läste någonstans att människor är rädda för spindlar eftersom man inte direkt ser var som är fram eller bak på spindeln. Den har ju sina åtta ben runt hela kroppen i princip vilket gör att man inte vet åt vilket håll spindeln springer. Det är nedärvt att vi vill veta hur ett djur/kryp beter sig så man vet om de ska attackera eller inte, och då vill vi veta åt vilket håll den rör sig mot. Det är samma med ormar, vi ser inte direkt vad som är bak eller fram, och många människor är ju livrädda för vanliga fredliga ormar.
Citera
2022-06-01, 05:42
Avslutad
Jag vet inte om människan är räddare för spindlar än vad som är motiverat att vara utifrån dödlighet, men troligen eftersom spindelbett sällan är dödliga, inte ens jättefarliga.

Det har nog att göra med att spindlar är små och kan vara annat giftigt. Summan av allt smått som kan bitas och döda har avspeglat sig i skräcken för spindlar,
även om det i grund och botten säkert är tudelat mellan just spindelskräck och generell rädsla för kryp.
Citera
2022-06-01, 06:20
Medlem
Orm- och spindelskräck sitter tydligen nedärvt i vårt DNA. Det ska också vara det enda som gör det.
Citera
2022-06-01, 06:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av benjilover
Varför skulle man vara rädd för spindlar. Det är bara osmarta människor som är det.

Hm, det hör väl till människans natur att vara observant/akta sig för eventuella faror.
Citera
2022-06-01, 07:07
Medlem
Trollmias avatar
Här kommer ett svar från en dam med spindelfobi men har en fascination för dessa åttabenade individer..

Citat:
Ursprungligen postat av Stepmom
Varför är människan rädd för små eller stora spindlar? Vi är 10000 gånger större och kraftigare, men ändå så skrämmer spindeln snittmänniskan.

Varför är det så? Det finns väl inga större eller gifta spindlar i Sverige?

Nej, i Sverige har vi inga giftiga spindlar, men det finns de som får utslag om de blivit bitna av t.ex. korsspindlar (alla spindlar tror jag bär gift... men korsspindlar är de som folk minns som giftiga..)

Vilka djur äter spindlar? Ormar? Katter? Innekatter kan säkert äta spindlar... men annars så finns inga husdjur som äter spindlar.... möjligen nån form av ödla.

Vad skulle hända om en spindel kryper in i ditt öra när du sover eller liknande? Inte ett dugg... De kryper ut igen och önskar att de aldrig varit med om saken, dina snuskiga öron får du hålla för dig själv säger spindeln!!

Vad skulle hända om jag ser en spindel, tar fram en bild på min mobil på en större spindel och visar den? Beror på - är det av samma sort? Är det hane eller hona?

Hur kommer kryp in i ditt hem/lägenhet? Borde man inte kunna konstruera hem och lägenheter till att göra det omöjligt för ens de minsta av varelser att kunna komma in i huset/lägenheten? Har du spindlar i din lägenhet så ska du vara glad - de tar hand om alla andra små kryp som finns.

Om jag trampar på en giftig spindel barfota, kommer jag att bli ”stucken” och få gift i mig? Inte i Sverige, bor du här så behöver du inte oroa dig.

Vad har spindlar för roll i ekosystemet? Skulle man kunna utrota spindlar och fortfarande ha kvar ekosystemet normalt?De har stor roll, precis som bin och getingar....

Vad äter spindlar? Insekter... massor av insekter...

Vad ska man göra om man ser en stor spindel i huset? Hur ska man döda den på effektivaste sätt? Jag skäms nästan för att säga detta men - Fönsterputs!!

Hur ska man förhindra att spindlar och andra kryp lägger ägg och förökar sig i huset? Bakom lister, hörn osv. Anticimex rensning en gång i månaden? - Spindlar är dina vänner... de tar hand om de andra creepy crawlies i lägenheten...

Vilka är djuren som skrämmer spindlar? Är katter rädda för spindlar? Om jag ser en stor spindel någonstans i villan, kan jag skicka min katt på den? Eller kommer katten att fega ur? Jag tänker ju inte tvinga på katten, absolut inte. Men tänker om katten vill (den jagar ju fåglar, möss och annat skit). Om du kan få din katt att lyda till att jaga småkry... lycka till

Hur undviker ni att komma i kontakt med spindlar och mindre kryp? Jag har accepterat att ha mindre spindlar i min närvaro (och, nu bör du inte googla) och ha större husspindlar i mitt förråd. Men små knackningar så försvinner de fort från där du befinner dig...

Skulle en hund vara motiverad till att döda en stor spindel? Skulle den klara av jobbet och fullständigt döda spindeln? Skulle den bli ”stycken” och få gift i sig?

Finns det några tama djur (är ormar husdjur?) som älskar att döda spindlar, stora och små? Ödlor av vissa sorter gillar flugor/spindlar.

På vintern brukar det ju inte finnas kryp eftersom de dör av den kalla kylan. (då sover ödlorna också)

Om en spindel ”sticker” dig, kommer den vilja ”avsluta” arbetet och fortsätta attackera dig, eller kommer den dra sig undan och retirera direkt? Den springer iväg och hoppas på at du försvinner...

Är spindlar rädda för människor? JA!!

Vilka är de största anledningar till varför man har kryp och spindlar i villan/lägenheten? Är det för att det är extremt smutsigt? Nej, för att det är torrt men lite dammigt i hörnen..

Om jag städar och dammsuger varje lilla hörn varje dag, och storstädar minst en gång i veckan, Anticimex besök för helgenomgång av villan en gång i månaden, kommer jag inte få några kryp eller spindlar där då? Jo det kommer du att få... även om du inte ser spindlarna..

Vilka djur är rädda för spindlar (främst stora)? Hundar? Katter?

Ormar käkar väl upp världens största och giftigaste spindel med ett leende på läpparna?

Finns det några tama ormar som älskar att käka ormar stora och små med ett leende på läpparna, men samtidigt inte kommer skada mig? Det är ödla/geckoödla du är ute efter....

Om jag häller vatten på en spindel, dör den då? Om jag häller vatten på stora spindlar, dör de då?
Nej!

Det var massor av amatörmässiga svar... men jag tror inte helt fel... Mer akademiskt utbildad människa får gärna peka finger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in