2022-05-31, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Så att åkare vill lämna de svenska landslaget beror på att de svenska åkarna är mer egoistiska än åkarna i de andra länderna?

Var väl en historia med en åkare för några år sedan som kastades ut ur laget för att hon pratade FaceTime med sina barn istället för att leka lekar med de andra.

Ska man vara med i ett lag måste man nog anpassa sig lite och veta när det är läge för något och inte gäller nog alla lag inte bara skidor..

vad var det dom lekte? du har säkert bra koll på det som du verkar ha på Ferrys brudar
Citera
2022-05-31, 22:38
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Så att åkare vill lämna de svenska landslaget beror på att de svenska åkarna är mer egoistiska än åkarna i de andra länderna?

Hur egoistiska åkarna är i andra nationer vet jag inte men det är ju ganska få fall där man gjort en egen satsning som har blivit framgångsrik. Tönseth har haft ett eget team då han stått utanför norska landslaget (av andra skäl dock) och trots att hans satsning är ett av få exempel som varit framgångsrik så valde han efter viss betänketid att tacka ja till en landslagsplats inför kommande säsong.

Jag tycker att de svenska landslagsåkarna skall vara lojala mot den svenska landslagsmodellen och det tycker jag inte Frida och Maja har varit och jag tycker inte heller Ebba visar upp det i intervjun där hon berättar att hon också har funderat på att lämna landslaget. På det sättet är de egoistiska och tänker för kortsiktigt och jag tror det kommer bita dem själva i ändan.
Citera
2022-05-31, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Ska man vara med i ett lag måste man nog anpassa sig lite och veta när det är läge för något och inte gäller nog alla lag inte bara skidor..

vad var det dom lekte? du har säkert bra koll på det som du verkar ha på Ferrys brudar
Ferry har ju skrivit om det i sin bok så är väl inget hemligt han har ju en tendens att skriva utan filter.

Sättet som han uttryckte sig om kvinnor i allmänhet och tjejerna i laget i synnerhet sade mer om honom än om dem. Han har uppenbart svårt att läsa av vissa sociala situationer.
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hur egoistiska åkarna är i andra nationer vet jag inte men det är ju ganska få fall där man gjort en egen satsning som har blivit framgångsrik. Tönseth har haft ett eget team då han stått utanför norska landslaget (av andra skäl dock) och trots att hans satsning är ett av få exempel som varit framgångsrik så valde han efter viss betänketid att tacka ja till en landslagsplats inför kommande säsong.

Jag tycker att de svenska landslagsåkarna skall vara lojala mot den svenska landslagsmodellen och det tycker jag inte Frida och Maja har varit och jag tycker inte heller Ebba visar upp det i intervjun där hon berättar att hon också har funderat på att lämna landslaget. På det sättet är de egoistiska och tänker för kortsiktigt och jag tror det kommer bita dem själva i ändan.
Min tolkning är att åkarna skulle vilja vara med i landslaget men att förbundet totalt misslyckats med att få ihop ett bra upplägg därför att höjdarna har sina egna idéer.

Jag tycker det var väldigt bra av Ebba att uttala sig om hon gjorde i intervjun, dels står hon för sin egen åsikt och dels var det ett väldigt fint sätt att stå upp för sina kompisar, jag är säker på att både Frida och Maja uppskattar Ebbas uttalande efter förbundets fruktansvärda pressmeddelande igår.
Citera
2022-05-31, 23:02
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa

Ja och trivs man inte alternativt vill testa sina vingar eller vill få "inspiration" som utvecklar så finns det andra lag. Det bör väl vara en mänsklig rättighet.

Citat:
Min tolkning är att åkarna skulle vilja vara med i landslaget men att förbundet totalt misslyckats med att få ihop ett bra upplägg därför att höjdarna har sina egna idéer.

Jag tycker det var väldigt bra av Ebba att uttala sig om hon gjorde i intervjun, dels står hon för sin egen åsikt och dels var det ett väldigt fint sätt att stå upp för sina kompisar, jag är säker på att både Frida och Maja uppskattar Ebbas uttalande efter förbundets fruktansvärda pressmeddelande igår.

Letar febrilt efter likeknappen.
Citera
2022-05-31, 23:02
Medlem
En alternativ teori är att Frida och Maja har ställt krav som de visste inte skulle godkännas i syfte att kunna lämna landslaget av ekomiska skäl, men det låter sämre att säga att det är ekonomiska aspekter som ligger bakom så därför gjorde de som att det ser ut att det handlar om läger och träningsfilosofin. Jag tror inte att så är fallet men utesluter det inte heller.

Det viktigaste är att vi i alla fall har absolut världsklass åkare i alla distanser kvar i landslaget i form av Jonna på sprint och Ebba på distans. Det gör att yngre åkare fortfarande kan dra lärdom av den absoluta eliten, hade varit mycket värre om även dessa två hade kört eget.
Senast redigerad av abbe446 2022-05-31 kl. 23:16.
Citera
2022-05-31, 23:10
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
En alternativ teori är att Frida och Maja har ställt krav som de visste inte skulle godkännas i syfte att kunna lämna landslaget av ekomiska skäl, men det låter sämre att säga att det är ekonomiska aspekter som ligger bakom så därför gjorde de som att det ser ut att det handlar om läger och träningsfilosofin. Jag tror inte att så är fallet men utesluter det inte heller.

Det viktigaste är att vi i alla fall har absolut världsklass åkare i alla distanser kvar i landslaget i form av Jonna på sprint och Ebba på distans. Det gör att yngre åkare fortfarande kan dra lärdom av den absoluta eliten, hade varit mycket värre om även dessa två hade kört eget.

Hänt i Veckan-redaktionen spekulerar hejvilt. Ebba kunde också lämnat enligt henne själv. Det är hög tid att se över landslagsverksamheten i stort men det är ju redan på gång enligt Öberg och Byström.
Citera
2022-06-01, 04:04
Moderator
Hjv9s avatar
MDFK, Mycket Drama Flams & Knas.

Samtidens GOSF. Utan grisar.
Citera
2022-06-01, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9

Bra skrivet!
Citera
2022-06-01, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Maja vann fyra världscupsprintar under förra säsongen, tog silver på OS och vann sprintcupen överlägset.
Frida vann två distanslopp, där hon besegrade Johaug, och slutade tvåa i distanscupen bakom norskan.

Om landslagsledningen nästa säsong får för sig att de inte längre tillhör topp-6 i Sverige i respektive kategori kommer jag bli den förste att håna dom här på forumet.

Resultaten från förra året är historia nu. Det är kanske inte deras kapacitet som skidåkare som avgör om dom blir uttagna i laget igen. Finns något som heter form också och inte minst hur ledningen anser att dom påverkar gruppen.
Citera
2022-06-01, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9

Många Distanser, Fritt och Klassiskt.
Citera
2022-06-01, 06:47
Medlem
Jessie Pop? (-lawsk)
Citera
2022-06-01, 07:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Men vad hade varit ett bra upplägg då? Att Frida och Maja helt sluppit vara med i på alla läger och fortfarande fått träningsbidraget? Att man borde ha sparkat Thomson? Att man anställt Per Nilsson och Johan Granath som landslagstränare för att blidka Frida och Maja? Att man borde byta ut både Öberg och Byström?

Själv tycker jag det är bra att landslagsledningen försökte kompromissa men i slutändan stod upp för den svenska landslagsmodellen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in