2022-05-31, 20:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla
Nationalist och fascist är inte samma sak. Just saying. But keep on lying friend.
I svensk kontext är nationalister och fascister oftast samma obildade flock hatare.
Hur kan förövrigt vara nationalist med Sverige som svensk? Vad är det man gillar och är stolt över med Sverige?
Citera
2022-05-31, 21:02
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Att Putin berättar om Ukrainas kaotiska historia som vem som helst kan läsa om på Wikiepedia har inget att göra med att vilja skapa ett Stor-Ryssland.
Som sagt, det är din russofobiska magkänsla som skapar information som inte finns där.
Ingenting i talet eller ens i de delar du valde ut i talet visar på viljan att skapa ett Stor-Ryssland.
Ser du inte det själv?
Ok, vi säger så då. Då är du en av få som tolkar Putins tal på ett helt annat sätt.
Citera
2022-05-31, 21:03
Medlem
franges avatar
Citat:
Kan man inte på något sätt välja sida i konflikten och ge sitt stöd för Ukraina utan att anamma en Ukrainsk-nazistisk livsåskådning?
Om man måste bli nazist för att ge sitt stöd till Ukraina, då tycker jag det visar att vår vän Ryssen gått in i det gamla broderlandet med goda intentioner.

Det är också det som skiljer oss krigsmotståndare mot de nazistiska krigsentusiasterna.
Vi vill bara ha slut på skiten så att fred åter kan råda i Europa, medan de vill sätta igång ett nytt världskrig med ett nytt folkmord.

Har ni ryssrunkare missat Godwins Lag som existerat i över 30 år? Den som anklagar sin motståndare för att vara nazist i brist på bättre argument förlorar automatiskt diskussionen.
Citera
2022-05-31, 21:08
Medlem
Citat:
Jag vill också inget annat mer än kriget tar slut.
Men jag väljer att stå utanför konflikten.
Det är nämligen bästa sättet att agera fredsmäklare.

Helt fel. Många krigshökar stödjer kriget i Ukraina och vill att det blir en långtgående konflikt som drabbar bägge folken istället för en konflikt som lösas snabbt via diplomati och fredssamtal.
Krigsentusiaster finns alltså på bägge sidor. Det är vi fredsälskare som vill ha slut på konflikten.

Vilken är min egen publik? Vad dillar du om?

Det är grov russofobi att påstå att Ryssar är orcher. De är människor som oss andra.

OBS att jag inte jämfört Ukraina med Nazi-Tyskland. Mycket i inlägget är off-topic och får tas i annan tråd. Den här tråden handlar främst om de som stödjer Ukraina och uttrycker radikala åsikter som ligger i fas med de man ser hos neonazister, som nämns i startinlägget.
Det är ett fenomen jag vill få bättre förståelse för.

Vanligen så är det inte ryssar som folk som benämns som orcher, utan specifikt de ryska soldaterna som befinner sig i Ukraina. Denna benämning har de ryska soldaterna fått pga den enorma mängd mord, våldtäkter, plundringar och andra krigsbrott som de har begått.
Har du något belägg för att ryssar som folkslag skulle kallas orcher?

Det som har blivit tydligt sedan invasionen är att nazister och andra på högerextrema kanten tycks aktivt stödja Ryssland.
Kanske är det pga att många i ryska armén är nazister, men det kan även vara för att Ukraina tydligt tagit avstånd från nazism och andra totalitära ideologier och istället kämpar för att närma sig ett friare och liberalare väst.

Att någon önskar sig en långvarig konflikt är en felaktig tolkning.
Tror nog att de allra flesta skulle önska att Ryssland helt drog tillbaka sina trupper från Ukraina, betalde ett krigsskadestånd samt överlämnade sina krigsförbrytare till domstol.
I så fall skulle nog Ukraina acceptera fred och vara villiga att förlåta Ryssland och de proryska rebellerna som de senaste 8 åren mördat över 10 000 Ukrainare i Donbassregionen.
Citera
2022-05-31, 21:11
Bannlyst
Att ryssen är ett monster gjorde sig tydligt i övergreppen i bucha, och det gjorde sig tydligt i den källare där man höll något tiotal ukransika kvinnor fångade i en källare där alla slutade upp gravida och det gjorde sig tydligt när en ryssjävel våldtog och dödade en bäbis och filmade övergreppet. Det gjorde sig tydligt när ryssland öste termobariska missiler över diverse städer. Det gjorde sig tydligt när......

Jämna ryssland med marken och plantera solrosor där . De kan spara chassit till ett av deras kärnvapen och köra upp i pruttlers röv innan han dör av sni cancer.
Senast redigerad av pruttler 2022-05-31 kl. 21:14.
Citera
2022-05-31, 21:13
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ryssland har som bekant pekat ut Ukraina som ett nazifäste. På grund av detta pågår i nuläget en speciell operation (invasion/krig) i Ukraina för att skydda den ryskukrainska lokalbefolkningen mot nazisternas folkmord.
Om operationen kan man ha olika åsikter, vänligen notera att det är off-topic för denna tråd.

Denna tråd handlar istället om den nazistiska attityden och värderingarna som många Ukraina-supporters uppvisar.
Många använder nämligen precis samma jargong som Ukrainska nazister.

De kallar t ex Ryssar för üntermensch (och liknande), säger att de inte har rätt till sin egen kultur/land (och påtalar hur underlägsna de är som folk), de vill att Ryssar ska hamna i dödsläger (koncentrationsläger, och liknande), och pekar fientligt ut alla meningsmotståndare som homosexuella (underförstått - gaymänniskor som är sämre värda än heterosexuella).
Just kopplingen mellan russofobi och homofobi är något som i alla tider varit unikt för nazister av den gamla skolan och som jag inte sett på bred front förrän nu under Ukrainakonflikten. Varför har det nu kommit tillbaka?

Min uppfattning är att många av de människor som skriver dessa inlägg tidigare inte varit öppna med sina neonazistiska sympatier i Sverige. Jag kan inte veta säkert, men det bör alltså handla om människor som har en nazistisk livsåskådning men som först nu triggats att offentliggöra den.
Varför?

Sen vill jag även lyfta fram ironin i det hela:
Det här människorna hävdar att vår vän Ryssen hittat på att Ukraina är ett nazifäste, samtidigt som de med sina egna kommentarer visar att de som stödjer Ukraina i konflikten har en uppenbart nazistisk livsåskådning.
Istället för att använda yttrandefriheten till att visa på hur fel Ryssland har i invasionen (som vi krigsmotståndare gör) visar de istället att Ryssen har 100% ideologiskt rätt och att hotet från neonazisterna måste tas på största allvar.

Så... Vad är det här för politiskt självmål?
Eller är det rysstroll som sprider russofobin och homofobin i Sverige i syfte för att Ryssland ska kunna peka ut Sverige som framtida mål där nazismen måste bekämpas?

Tack för en genialisk TS, döär du lyckats att verkligen lyfta fram det ryska narrativets paradox.
Din TS är exakt liks förrvirrad som det ryska narrativet, först tänkte jag att du måste vara ett ” rysstroll” men sen insåg jag att det du gör är att belysa den ryska ”syntax error” på ett lysande sätt.

Alla som läst om andra världskriget i åk 4 vet ju att för att vara nazist måste man vara en arier.
Att skrika Sieg Heil när man heter Jackie Arklöv gör dig inte till nazist.

Är man inte en Arier kan man alltså inte vara nazist, Det är som att vara blind från födseln och jobba i en måleributik.

Det blir ännu roligare när NMR tar parti för den Nazistiske ärkefienden Bolsjeviken mot Ukrainarna.
Det visar ytterligare på totalt hjärnsläpp och att man äter ur sin ärkefiendes hand.

Sen har vi Azov. De gillar nazistisk symbolik, men återigen de gör dem inte till nazister utan till provokatörer. Men de lyder under en jude..
Putin kallar dem nazister och sätter in sitt specialförband Wagnergruppen, uppkallade efter Hitlers favorit kompositör. Ironin är total.

Just att sätta ”- fobi” efter allt är också billigt och lätt att genomskåda
Citera
2022-05-31, 21:16
Medlem
Citat:
Jag vill också inget annat mer än kriget tar slut.
Men jag väljer att stå utanför konflikten.
Det är nämligen bästa sättet att agera fredsmäklare.
.

Att vilja ha slut på kriget innebär att man vill att Ryssland lämnar Ukraina.
Citera
2022-05-31, 21:28
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melmium
Kommer svensken NÅGONSIN förstå att det är Ukraina som är bad guys här och att Rysslands invasion var rättfärdigad? Kommer historien skrivas på fel sätt? Kommer de ens försöka se båda sidor eller är gemene svensk så sjukt hjärntvättad av politiker och media att de inte ens kommer försöka. Jag tror tyvärr det.

Tror alla är medveten om att krigsbrott sker på båda sidor, sen finns det i europeisk press ingen anledning att skriva förmildrande historier eller skrämma upp sina medborgare i onödan när de behöver ett enat europa för ukrainas hjälp.
Lika lite som ryska stadsmakten skulle skriva objektivt om ukraina, finns inget värde eller intresse.

I slutändan är det vilket land som kan fortsätta pumpa ut en likvärdig historia, det som sedemera skrivs ner i historieböckerna, värdens minne är kort, vilket ryssarna vet om.

När/om Ukraina faller så börjar man prata om occupation, sedan om delrepublik för att sen kalla det ryssland.
Tjetjenien konflikten 1994-96 har gått över till att bli en delrepublik och är i dagligt tal del av ryssland, på samma sätt som övriga occuperade områden. grafik
Citera
2022-05-31, 21:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ryssland har som bekant pekat ut Ukraina som ett nazifäste. På grund av detta pågår i nuläget en speciell operation (invasion/krig) i Ukraina för att skydda den ryskukrainska lokalbefolkningen mot nazisternas folkmord.
Om operationen kan man ha olika åsikter, vänligen notera att det är off-topic för denna tråd.

Denna tråd handlar istället om den nazistiska attityden och värderingarna som många Ukraina-supporters uppvisar.
Många använder nämligen precis samma jargong som Ukrainska nazister.

De kallar t ex Ryssar för üntermensch (och liknande), säger att de inte har rätt till sin egen kultur/land (och påtalar hur underlägsna de är som folk), de vill att Ryssar ska hamna i dödsläger (koncentrationsläger, och liknande), och pekar fientligt ut alla meningsmotståndare som homosexuella (underförstått - gaymänniskor som är sämre värda än heterosexuella).
Just kopplingen mellan russofobi och homofobi är något som i alla tider varit unikt för nazister av den gamla skolan och som jag inte sett på bred front förrän nu under Ukrainakonflikten. Varför har det nu kommit tillbaka?

Min uppfattning är att många av de människor som skriver dessa inlägg tidigare inte varit öppna med sina neonazistiska sympatier i Sverige. Jag kan inte veta säkert, men det bör alltså handla om människor som har en nazistisk livsåskådning men som först nu triggats att offentliggöra den.
Varför?

Sen vill jag även lyfta fram ironin i det hela:
Det här människorna hävdar att vår vän Ryssen hittat på att Ukraina är ett nazifäste, samtidigt som de med sina egna kommentarer visar att de som stödjer Ukraina i konflikten har en uppenbart nazistisk livsåskådning.
Istället för att använda yttrandefriheten till att visa på hur fel Ryssland har i invasionen (som vi krigsmotståndare gör) visar de istället att Ryssen har 100% ideologiskt rätt och att hotet från neonazisterna måste tas på största allvar.

Så... Vad är det här för politiskt självmål?
Eller är det rysstroll som sprider russofobin och homofobin i Sverige i syfte för att Ryssland ska kunna peka ut Sverige som framtida mål där nazismen måste bekämpas?

Först och främst måste du och alla andra idioter lära er följande:
Fobi är en obefogad skräck, som inte har med verklighetens faror att göra. Ungefär som agorafobi (torgskräck) eller liknande.

TYVÄRR är det som så att ryssen inte är helt "harmlös". Ryssen bombar och skapar kaos bland fredliga länder.

Så att behandla ryssen som en elakartad cancersvulst på samhällskroppen, är inte att anse som "fobi".
Lika lite är det att anse att skitgubbar i turban ska bestämma här. Är heller ingen fobi.

Observera jävligt noga att Putin är gammal KGB, eller som vi gärna säger "KGBÖG".
-Hade Tyskland efter WWII fått ta en Bundeskanzler som var före detta SS?
Tror inte det. Dock är det okej att Putin är KGB och gammal kommunist!

FY FAN SÄGER JAG BARA!
Citera
2022-05-31, 21:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Tack för en genialisk TS, döär du lyckats att verkligen lyfta fram det ryska narrativets paradox.
Din TS är exakt liks förrvirrad som det ryska narrativet, först tänkte jag att du måste vara ett ” rysstroll” men sen insåg jag att det du gör är att belysa den ryska ”syntax error” på ett lysande sätt.

Alla som läst om andra världskriget i åk 4 vet ju att för att vara nazist måste man vara en arier.
Att skrika Sieg Heil när man heter Jackie Arklöv gör dig inte till nazist.

Är man inte en Arier kan man alltså inte vara nazist, Det är som att vara blind från födseln och jobba i en måleributik.

Det blir ännu roligare när NMR tar parti för den Nazistiske ärkefienden Bolsjeviken mot Ukrainarna.
Det visar ytterligare på totalt hjärnsläpp och att man äter ur sin ärkefiendes hand.

Sen har vi Azov. De gillar nazistisk symbolik, men återigen de gör dem inte till nazister utan till provokatörer. Men de lyder under en jude..
Putin kallar dem nazister och sätter in sitt specialförband Wagnergruppen, uppkallade efter Hitlers favorit kompositör. Ironin är total.

Just att sätta ”- fobi” efter allt är också billigt och lätt att genomskåda

Jag satt som åhörare en gång i tiden i Texas, när jag bodde där.
Det var en rättegång där den dömde för mord skulle få sitt straff fastställt.

Där tog man upp om den skyldige fortfarande hade "rätt att leva" enligt Texas lagar.
Väldigt, väldigt intressanta diskussioner! Tyvärr så fick skiten livstids fängelse, men var intressant ändå. Alltså att vara med på när eventuellt dödsstraff kan (och enligt mig bör) utmätas.

Kommer Putin få dödsstraff?
-Hans "kompis" i Rumänien fick ju det.. Vad fan nu den skiten hette..
Citera
2022-05-31, 21:40
Medlem
bithaxs avatar
Dethär kriget handlar inte om nazister eller Nato eller några av de svepskäl som Ryssland har fört fram.

Det handlar om att Ukraina skrivit avtal med Royal Dutch Shell och Chevron om utvinning av olja och gas i bland annat Donbass regionen.

Dessutom går Rysslands två viktigaste pipelines genom Ukraina.

Tror ni verkligen att Ryssland bryr sig om några nazister i Mariopol?

https://m.youtube.com/watch?v=Eo6w5R6Uo8Y
Citera
2022-05-31, 21:41
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag satt som åhörare en gång i tiden i Texas, när jag bodde där.
Det var en rättegång där den dömde för mord skulle få sitt straff fastställt.

Där tog man upp om den skyldige fortfarande hade "rätt att leva" enligt Texas lagar.
Väldigt, väldigt intressanta diskussioner! Tyvärr så fick skiten livstids fängelse, men var intressant ändå. Alltså att vara med på när eventuellt dödsstraff kan (och enligt mig bör) utmätas.

Kommer Putin få dödsstraff?
-Hans "kompis" i Rumänien fick ju det.. Vad fan nu den skiten hette..
Ja va fan hette han… Ceausesco eller nåt sånt, han och kärring fick smaka bly
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in