2022-05-31, 13:53
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
I ett historiskt sammanhang var Nazityskland ingen speciellt betydelsefull händelse.

Det är alldeles för tidigt att säga. Det är som att Pontus Pilatus skulle kallat Jesus en nolla när han precis dödat honom.
Hitler visade vad ett land med stark nationalism som enande ideologi kan åstadkomma på mycket kort tid, och alla framtida stater med samma/liknande ideologi kommer betrakta honom som en gud. Eller som Jesus snarare.
Citera
2022-05-31, 14:05
Avslutad
Adolf Hitler.
Citera
2022-05-31, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
STEFAN LÖFVÉN!!!!!

Största jävla arselskalle som fötts på svensk mark!
Möjligen Olof Palme, det satans aset, undantagen.

Själv tänker jag Steve Jobs och Bill Gates.
Störst nytta eller skada kan diskuteras.

Han kommer från verkligheten och har själv svetsat och vet hur det är på verkstadsgolvet. Började nosa på politiken genom sitt fackliga engagemang. Där finns en djup lojalitet till arbetarna då han själv är en av dom . Det tycker jag ska lyftas fram. Finge han bara chansen skulle han räta upp sverige igen .
Citera
2022-05-31, 15:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Hitler visade vad ett land med stark nationalism som enande ideologi kan åstadkomma på mycket kort tid, och alla framtida stater med samma/liknande ideologi kommer betrakta honom som en gud. Eller som Jesus snarare.
Det enda han duger som är avskräckande exempel. Bara en sån sak som att Hitler tyckte tyskarna skulle få resa billigt så han sänkte tågpriserna. Fler reste, man fick sätta in alla tåg man hade, underhållet vart därmed eftersatt men man byggde inte nytt. Detta just innan man startade krig där järnvägen var totalt nödvändig för alla transporter

Nazityskland drevs av önsketänkande och plundring, men man kan inte långsiktigt leva på att plundra omgivande länder.
Citera
2022-05-31, 15:15
Medlem
Aristoteles
Isaac Newton
Charles Darwin
Albert Einstein

Någon av dem.
Citera
2022-05-31, 15:21
Medlem
rotviksbro-ronnys avatar
Gavrilo Princip. Moderna historieskrivningens Mark Chapman
Citera
2022-05-31, 15:35
Medlem
Jag lägger min röst på Tesla. Omöjligt att utse den viktigaste, men utan Tesla och hans idéer hade vi inte haft en utveckling av elektriska system så tidigt och i värsta fall kanske varit fast i Edisons likströmstankar.
Citera
2022-05-31, 15:40
Medlem
Hax.Pains avatar
I boken sapiens så kommer väl författaren fram till att det var någon sjöfarare som hittade på någon meducin mot någon sjukdom människor fick på båtarna, vilket i sin tur gjorde att man kunde vara till sjös längre och erövra mer. Jag har för mig att han framställde det här som viktigt. Tyvärr så har jag inte fotografiskt minne och kastat boken, men om någon känner igen det här så kan ni väl fylla på lite mer info om det.
Jag kan ju ha fel också.... känns som att 1700talet och james cook finns med kring det här.
Citera
2022-05-31, 15:52
Medlem
machiavelli rexkl religiösa
Citera
2022-05-31, 16:24
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det enda han duger som är avskräckande exempel. Bara en sån sak som att Hitler tyckte tyskarna skulle få resa billigt så han sänkte tågpriserna. Fler reste, man fick sätta in alla tåg man hade, underhållet vart därmed eftersatt men man byggde inte nytt. Detta just innan man startade krig där järnvägen var totalt nödvändig för alla transporter

Nazityskland drevs av önsketänkande och plundring, men man kan inte långsiktigt leva på att plundra omgivande länder.

Jaha, och? Sovjetunionen och andra länder begick också hur många taktiska misstag som helst. Det ändrar inte det faktum att Hitler på rekordtid drog upp Tyskland från depressionen till att både bli världens starkaste land, och ett av de länder med absolut högst levnadsstandard.
Citera
2022-05-31, 16:37
Medlem
politiker.ljugers avatar
George Washington, som först presidenten i en demokrati byggd på en maktfördelningsprincip påverkade borgarna i Frankrike att se en chans till förändring av det orättvisa systemet och med det starta den franska revolutionen vars konsekvenser vi fortfarande ser idag.
Citera
2022-05-31, 16:58
Medlem
StandardGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotviksbro-ronny
Gavrilo Princip. Moderna historieskrivningens Mark Chapman

Håller med. Den historiska utvecklingen från en enskild person/händelse är svårslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in