2022-05-31, 10:19
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du är uppenbart inte läskunnig. Oljepriset steg eftersom EU slutar köpa rysk olja. Således kan Ryssland inte sälja till detta pris. Borde inte vara svårt att förstå med dubbla examina.

Intressant att när ryZZland dumpar oljepriset till Kina/Indien så drabbar det Iran hårt. Priset på "sanktionerad olja" faller ju när ryZZens export till väst minskar. Vid årsskiftet när EU stängt av det mesta lär ryZZka oljan bli rejält billig.

https://www.aljazeera.com/news/2022/5/19/more-russian-oil-going-east-squeezes-iranian-crude-sales-to-china
Citera
2022-05-31, 10:22
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Troligen inom 6-18 månader om jag inte minns fel. Stod om detta i norska ekonominyheter för ett tag sedan. Gas-sektorn var mera utsatt, för det blir problem att "återstarta" gasfält på något vis.

Beror på vilka oljefält man talar om. Mer avancerad teknik från väst behövs ju svårtillgängligare oljan är. Men klart att deras produktionskapacitet kommer drabbas hårt.
Citera
2022-05-31, 10:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
En snabb googling visar att de har pipelines till Kina via Kazakstan och en som håller på att byggas som går direkt från Ryssland.
https://www.researchgate.net/figure/Russia-China-Oil-Pipelines_fig10_319332873
Jo, det är klart att Ryssland kan och kommer att bygga ledningar både till Kina och Stilla Havet. Men det är bara första steget i en lika lönsam oljeexport: det krävs tankbåtar och köpare också, och bortfallet av världens två största marknader är givetvis dåligt.

Sedan är huvudskälet för EU och USAs oljesanktioner som jag ser det inte att skada Ryssland utan att frigöra oss från beroende av en uppenbart labil regim som bedriver anfallskrig mot grannländer. Hade dessa sanktioner införts 2014 hade vi högst sannolikt sluppit detta krig. Men få trodde att Putin var kapabel till ett fullskaligt krig med bombardemang av städer, skolor och sjukhus. Nu vet vi bättre.
Citera
2022-05-31, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
CSN ar din van

Som akademiker med kallkritisk kompetens koper jag inte vad juden i Kiev ljuger, o vad den sk fria median bara upprepar, o de pro-Ukraina nasse fannens citerar. Inget sjalvstandigt tankande/analyser har icke.

Kan du skriva om det där så det blir begripligt. Om du inte kan svenska är det ok att använda engelska på det här forumet.
Citera
2022-05-31, 10:27
Medlem
donald12s avatar
Citat:
En snabb googling visar att de har pipelines till Kina via Kazakstan och en som håller på att byggas som går direkt från Ryssland.
https://www.researchgate.net/figure/Russia-China-Oil-Pipelines_fig10_319332873

Att ryZZland bygger pipeline utanför Kazakstan är en förberedelse för att anfalla Kazakstan.

Kazakstan har uppvisat önskan att närma sig väst och EU så Putler kommer vilja starta en speciell operation där också.

Dock kommer Putlers kleptokrati sönderfalla innan dess
Citera
2022-05-31, 10:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det var ett himla tjat om tredagarskriget. Ingen tror på det andra än de största rysshatarna.

Skyll inte på mig, skyll på de ryska idioterna som la upp segerkrönikan i förväg, operationen skulle ju varit snabb och klinisk enligt den.
Citera
2022-05-31, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Skyll inte på mig, skyll på de ryska idioterna som la upp segerkrönikan i förväg, operationen skulle ju varit snabb och klinisk enligt den.

Nu är det inget tredagarskrig eller ens specialoperation längre. Enligt rysk tv är det tredje världskriget och en förestående demilitarisering av hela västvärlden.
Citera
2022-05-31, 10:34
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Nu är det inget tredagarskrig eller ens specialoperation längre. Enligt rysk tv är det tredje världskriget och en förestående demilitarisering av hela västvärlden.

Aha, en uppgradering alltså

Bra att ryssarna börjar bli lite mer realistiska, de har börjat fatta att de har skitit i det blå skåpet.
Citera
2022-05-31, 10:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det var ett himla tjat om tredagarskriget. Ingen tror på det andra än de största rysshatarna.

Putin trodde på det.
Citera
2022-05-31, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
CSN ar din van

Som akademiker med kallkritisk kompetens koper jag inte vad juden i Kiev ljuger, o vad den sk fria median bara upprepar, o de pro-Ukraina nasse fannens citerar. Inget sjalvstandigt tankande/analyser har icke.

Som skattebetalare blir jag ju såklart ledsen för att inte skattemedel medfört den nytta de borde ha gjort. Men, men; du hänger ju i alla fall här på fb så då kanske, med tiden, insikter från inlägg som kloka tråddeltagare gör kan kompensera för bristerna i din utbildning? Fingers crossed.

Oavsett vad du tycker om Zelenskyj så har Ryssland anfallit sitt grannland och orsakat att tusentals oskyldiga civila dött samt att städer ödelagts. Det är inte en åsiktsfråga utan ett faktum.
Citera
2022-05-31, 10:38
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jo, det är klart att Ryssland kan och kommer att bygga ledningar både till Kina och Stilla Havet. Men det är bara första steget i en lika lönsam oljeexport: det krävs tankbåtar och köpare också, och bortfallet av världens två största marknader är givetvis dåligt.

Sedan är huvudskälet för EU och USAs oljesanktioner som jag ser det inte att skada Ryssland utan att frigöra oss från beroende av en uppenbart labil regim som bedriver anfallskrig mot grannländer. Hade dessa sanktioner införts 2014 hade vi högst sannolikt sluppit detta krig. Men få trodde att Putin var kapabel till ett fullskaligt krig med bombardemang av städer, skolor och sjukhus. Nu vet vi bättre.
Ungern, Tjeckien och Slovakien får fortsätta att importera olja via en pipe från Sovjettiden och man får väl hoppas oljan stannar där.
Håller med om att nästan ingen i alla fall skulle tro att Putin skulle starta ett krig och mig inkluderat. Så här i efterhand när jag satt mig in i det lite mera så har både USA, Ukraina, NATO och EU dock agerat som dom heller aldrig kunde tro att Putin skulle starta ett krig. Jag vidhållar att främsta orsaken till det här kriget är "kriget" i Donetsk och Luhansk sedan 2014.
Citera
2022-05-31, 10:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja

Ja det är inte krig i Ukraina men det är krig mot hela NATO, USA, EU och västvärlden. Specialoperationen går dåligt men Ryssland kan samtidigt besegra hela västvärlden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in