2022-05-31, 09:09
Medlem
Vem är personen som har haft störst påverkan på hela världen någonsin? Positiv eller negativ påverkan spelar mindre roll.
Senast redigerad av LordHeskey 2022-05-31 kl. 09:22.
Citera
2022-05-31, 09:12
Medlem
Buddha, Jesus eller Mohammed.

Alltså min tanke är att det är världsreligionerna som haft störst påverkan genom världshistorien och det har varit på djupet och påverkat nästan precis allt annat.

Både gott och ont. I viss mån mycket mer ont än gott. Djävulskt ont i vissa fall.
Citera
2022-05-31, 09:15
Medlem
seranoskinkans avatar
ska vi omvandla frågeställningen till "från och med 1100 talet" då religionshittepå inte ska tas med i disskussionen. Jesus buddha blablabla men gissar att det inte var det du syftade på, då dom mer eller mindre är fiktiva
Citera
2022-05-31, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seranoskinkan
ska vi omvandla frågeställningen till "från och med 1100 talet" då religionshittepå inte ska tas med i disskussionen. Jesus buddha blablabla men gissar att det inte var det du syftade på, då dom mer eller mindre är fiktiva

Redigerade titeln, antagligen är nog Jesus eller Muhammad det riktiga svaret men var inte det jag var intresserad av
Senast redigerad av LordHeskey 2022-05-31 kl. 09:23.
Citera
2022-05-31, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Buddha, Jesus eller Mohammed.
I alla fall traditionen kring dem. Vi är inte helt säkra på att Buddha eller Jesus ens är verkliga personer.
Citera
2022-05-31, 09:25
Medlem
seranoskinkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordHeskey
Redigerade titeln, antagligen är nog Jesus eller Muhammed det riktiga svaret men var inte det jag var intresserad av
då skulle jag nästan våga påstå att Djingis khan kan vara en stark faktor. Enade tusentals stammar som än idag står enade som nationer (kazakstan,mongoliet osvosv) dessa länder har dessutom god gemenskap med varandra än idag. Sen utvecklade han handelsvägarna mellan europa och asien, så att intresset för asiatisk handel ökade, och fick upptäcktsresande på språng, och däremed utvecklingen av för första gången riktiga skepp. Som skulle tåla långa resor.
Citera
2022-05-31, 09:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Den lilla busen Hitler är väl en som bör vara med på listan iallafall. Nu är det också en person som varit aktiv för inte så länge sen som många av de andra stora krigarna.
Citera
2022-05-31, 09:28
Medlem
TheKhurgans avatar
Alexander den store?

Eller Christofer Columbus kanske?
Citera
2022-05-31, 09:28
Avslutad
Citat:
Vem är personen som har haft störst påverkan på hela världen någonsin? Positiv eller negativ påverkan spelar mindre roll.
Föreslår Thomas Alva Edison.
Citera
2022-05-31, 09:32
Medlem
Googlade lite snabbt:

https://www.uu.se/nyheter/artikel/?id=3518&typ=artikel

Carl Von Linné ligger visst bra till.

Min spontana gissning är någon från de stora religionerna eller en politisk person som Hitler eller Stalin, Marx, Lenin osv.
Citera
2022-05-31, 09:33
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Väst eller öst. Desto längre bak i historien de finns, desto större påverkan.
Så i väst säger jag Platon, i öst Konfucius. Då är ändå filosofi något som handlar om moral och världssyn, liksom religion. Så tankar verkar alltid vara mer påverkande än gärningar.

Samma sak med vetenskapsmän som påverkat vår världssyn genom sina upptäckter i senare tid.
Citera
2022-05-31, 09:35
Medlem
Finns många men, grundarna av arbetarrörelsen . Stefan Löfve'n är värd att nämnas . Hårt arbetande representant av folket som tog sej upp till statsministerposten. Beundransvärt och en omöjlighet i många länder. Tänkvärt tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in