2022-04-16, 07:15
Medlem
dummy1s avatar
Stagflation. Punkt. Slut. Spelet är över.
Citera
2022-04-18, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dummy1
Stagflation. Punkt. Slut. Spelet är över.

Sverige har rekordlåg arbetslöshet…
Citera
2022-04-18, 09:56
Medlem
SilverSqueezes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021

Kan det ha att göra med sättet vi mäter den på?

Citat:
Personer som utfört minst en timmes arbete under en mätvecka, antingen som anställd, företagare eller medhjälpare i ett familjeföretag, räknas som sysselsatta.

Personer som inte är sysselsatta men som kan börja jobba inom 14 dagar och aktivt sökt jobb de senaste fyra veckorna eller väntar på att påbörja ett nytt jobb inom tre månader räknas som arbetslösa

Räknar vi bara bort el, drivmedel, bostäder och matpriser så har vi även rekordlåg inflation.

För att inte tala om Sveriges glädjande resultat i Pisa-studien.
Senast redigerad av SilverSqueeze 2022-04-18 kl. 10:24.
Citera
2022-04-18, 10:14
Medlem
biljons avatar
Citat:
Vet inte om du är ironisk eller inte men vår arbetslöshet har fastnat på en för oss väldigt hög nivå de senaste 20-25 åren.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet/

Observera att 90-talskrisen kastade ca 400 000 personer ut i arbetslöshet, det kommer att ske igen om räntan höjs men denna gång runt 600-700 000 personer
Senast redigerad av biljon 2022-04-18 kl. 10:17.
Citera
2022-04-18, 10:15
Medlem
De som påstår att vi inte har hög inflation ljuger. Jag har en nästintill autistisk tendens att memorera priset på matvaror jag brukar köpa regelbundet och under den senaste månaderna har jag märkt att flera av matvarorna jag brukar handla har stigit i pris med flera kronor.
Senast redigerad av haricot.verts 2022-04-18 kl. 10:19.
Citera
2022-04-18, 17:50
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Vet inte om du är ironisk eller inte men vår arbetslöshet har fastnat på en för oss väldigt hög nivå de senaste 20-25 åren.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet/

Observera att 90-talskrisen kastade ca 400 000 personer ut i arbetslöshet, det kommer att ske igen om räntan höjs men denna gång runt 600-700 000 personer
Frågan är ju om hur många som egentligen är arbetslösa. Uttrycket, fake it untill U make it, tror jag passar in här.
Citera
2022-04-18, 18:00
Bannlyst
Citat:

Den är väl på 10%? Det är ju åt helvete.
Citera
2022-04-27, 11:46
Medlem
DVikings avatar
Pizzan snart uppe i 150 spänn! Nu vaknar svensson kanske

https://www.dagensps.se/foretag/pizza-kostar-snart-150-kronor-ingen-billig-snabbmat-langre/

Hur många pizzor kostar en kvm i Stockholms innerstad?
Citera
2022-04-28, 10:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Pizzan snart uppe i 150 spänn! Nu vaknar svensson kanske

https://www.dagensps.se/foretag/pizza-kostar-snart-150-kronor-ingen-billig-snabbmat-langre/

Hur många pizzor kostar en kvm i Stockholms innerstad?

ingves verkar ha vaknat?

"Riksbanken höjer räntan – första gången sedan 2014 med plusränta"

"Riksbanken lyfter samtidigt ränteprognosen kraftigt. Riksbankens prognos är att räntan höjs gradvis framöver och att den ligger något under 2 procent om tre år."

https://www.dn.se/ekonomi/riksbanken-hojer-rantan-forsta-gangen-sedan-2014-med-plusranta/
Citera
2022-05-31, 08:16
Medlem
jag själv har varit undrade om inflation länge, och begärde därför ut SCB beräkingsunderlag, vilket jag inte fick, däremot kunde jag få ut viss mikrodata.

Det som sades till mig var att bilden var komplex, men efter ändå läst igenom det jag fick ut så ser jag direkt vissa saker som kan skapa vilka effekter som helst, bla använder SCB "Kvalitetsjusteringar" dvs att när något ökar i pris så menar de att en viss del av prisökningen beror på en kvalitetsförbättring vilket justeras (sänker inflationen). Hur stor denna post är gick inte att få fram, men de använder en antal olika metoder för detta. Vad som kan verka som en kvalitetsförbättring teoretiskt behöver egentligen inte vara det enligt mitt tycke. Tex idag ses en livslängd på kyl och frys som 7 år, varvid de kan gå söner utan det anses konstigt, för 30 år sedan höll kyl o frys i 20+ år.

Vissa saker i SCB sätt att beräkna inflation är helt hårresande och detta kan bara leda till felaktiga antaganden: jag citerar här SCB själva:

"För fältintervjuinsamlade priser bedömer intervjuaren själv värdet på den
eventuella kvalitetsskillnaden mellan den nya och den gamla produkten.
Bedömningen ska göras utifrån ett konsumentperspektiv. Intervjuaren anger
ett värde (positivt eller negativt) vilket utgör en skattning av
kvalitetsskillnaden mellan tidigare och nuvarande variant
Citera
2022-05-31, 08:41
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
jag själv har varit undrade om inflation länge, och begärde därför ut SCB beräkingsunderlag, vilket jag inte fick, däremot kunde jag få ut viss mikrodata.

Det som sades till mig var att bilden var komplex, men efter ändå läst igenom det jag fick ut så ser jag direkt vissa saker som kan skapa vilka effekter som helst, bla använder SCB "Kvalitetsjusteringar" dvs att när något ökar i pris så menar de att en viss del av prisökningen beror på en kvalitetsförbättring vilket justeras (sänker inflationen). Hur stor denna post är gick inte att få fram, men de använder en antal olika metoder för detta. Vad som kan verka som en kvalitetsförbättring teoretiskt behöver egentligen inte vara det enligt mitt tycke. Tex idag ses en livslängd på kyl och frys som 7 år, varvid de kan gå söner utan det anses konstigt, för 30 år sedan höll kyl o frys i 20+ år.

Vissa saker i SCB sätt att beräkna inflation är helt hårresande och detta kan bara leda till felaktiga antaganden: jag citerar här SCB själva:

"För fältintervjuinsamlade priser bedömer intervjuaren själv värdet på den
eventuella kvalitetsskillnaden mellan den nya och den gamla produkten.
Bedömningen ska göras utifrån ett konsumentperspektiv. Intervjuaren anger
ett värde (positivt eller negativt) vilket utgör en skattning av
kvalitetsskillnaden mellan tidigare och nuvarande variant

Något som jag alltid tyckt är konstigt, som är till viss del relaterat till kvalitetsjusteringen och dess godtycklighet, är att man jämför inflationen (och då i konsumentprisindex) mellan olika länder och ner till tiondelar av procent... det måste ju vara helt ojämförbara siffror eftersom alla länder räknar ut sina respektive KPI på väldigt olika sätt.

Möjligtvis om man gjorde jämförelserna med väldigt grova intervall av flera procentenheter, så skulle de kunna säga något om en trend över tid. Men nu blir det bara löjligt. Vi kan alltså egentligen inte veta om vi har högre eller lägre inflation än t ex USA, som många tar upp som ett skräckexempel för tillfället.
Citera
2022-05-31, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Vissa saker i SCB sätt att beräkna inflation är helt hårresande
En av många anledningar till att inflationsmåttet är meningslöst. Kolla på ökningen av nominell BNP i stället. Den ökade 1.5% K1 i år (säsongsrensad), vilket blir ca 6.1% på årsbasis, vilket är ca 50% högre än genomsnittet sedan 1991 (om jag lyckats räkna rätt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in