2022-05-30, 21:18
Medlem
Någon som sett något uttalande från Leffe GW om detta fall senaste tiden ?
Citera
2022-05-30, 21:20
Medlem
6.A.M.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mi6htymik3
Jag skulle nog även gissa på att kroppen har flyttats till fyndplatsen vid ett senare tillfälle. Tänker på den här kompisen som senare tog livet av sig. Han kan ju ha hjälpt till att flytta kroppen och senare inte kunnat leva med det. Jag vet att det har varit uppe i tråden tidigare, men inte riktigt fått fäste. Vet inte varför dock.

Nåja, det känns som att vi kommer att få svar på många av dessa frågor inom kort. Efter att ha burit på denna hemlighet så länge så måste det ju nånstans finnas en vilja att få lasta av sig, oavsett hur sjuk i huvudet man är.

Det är inte omöjligt men man får också utgå ifrån att personer i hans umgänge var udda precis som han själv och udda personer lider ofta av isolering/psykiskt ohälsa. Så att det finns personer i hans umgängeskrets som begått suicid är egentligen inte oväntat.
Citera
2022-05-30, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Någon som sett något uttalande från Leffe GW om detta fall senaste tiden ?
Lär duka upp på tv4 på onsdag morgon..
"Höööööhö,den snubben har varit GM sedan dag ett"
" kommer dömas som ett brev på posten"...
Citera
2022-05-30, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SituationStockholm
Nej Sykes har en support på Samsung m.m och kunderna ringer dit från hela Norden.

Hur vet du vilket jobb han har där? Kan vara säljare.
https://www.sykes.com/sweden/tjanster/
"Vår smarta säljapproach kombinerar kund- och agenterfarenhet för att öka försäljningen genom prestationsanalyser. Detta möjliggör att vi kontinuerligt kan optimera vår säljmodell, vilket i sin tur ger ditt företag ett konkurrenskraftigt försprång."

Du kan ha blivit uppringd av Olof!

Citat:
Ursprungligen postat av wetske
Bild på djuret?

Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Det finns inga bilder på Olof förutom skolkatalogsbilderna, se tex min avatar. Kanske det existerar typ som i att hans mamma har en hel vägg av dem och så, men online finns inget mer.

Han har ingen närvaro med bilder på sociala medier, vill inte synas på bilder I tex jobbsammanhang vilket har bekräftats av andra, dolde sig sig till/från rättegångarna senast. Han vill absolut inte bli igenkänd och lyckas bra.

Härnäst i ärendet blir en häktesförhandling i HR i Sundsvall. Jag kommer gå dit, sen om jag kan fånga honom på bild är en annan sak men kan ska sannerligen försöka. Sedan tror jag att media kan vara behjälpliga, men det är tveksamt om de publicerar bild på någon som är misstänkt då de brukar blurra bilderna tills personer döms i rätten innan de publicerar dem.
Kan finnas bild på deras sidor
https://www.sykes.com/sweden/tjanster/#
Senast redigerad av ehehhas 2022-05-30 kl. 21:26.
Citera
2022-05-30, 21:29
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Antingen har du missuppfattat eller så har Nyheterna varit lite virriga och missuppfattat.

Hans DNA fanns för 25 år sedan, det tog Polisen när han häktades. DNA i form av sperma på Malins byxor fanns för 25 år sedan, men var så mikroskopiskt litet så att det inte gick att testa med dåtida teknik.

Eftersom Olof friades så förstörs normalt hans DNA-profil, det sparas inte.

DNA-profil kunde med ny teknik utvinnas ur sperman slutet av 2020. För ca 1 år sedan fick man avslag från HD angående kroppsbesiktning (ta DNA från Olof) för det finns inte stöd I svensk lag att göra det på en friad person. (Jag vet, det är idiotiskt)

Kalla fall-gruppen hittade då sparade gamla prover från Olof som inte alls hade förstörts som de borde, och därför kunde man testa och det och se att det var en matchning med sperman.

Om någon undrar så är det fullt godkänd bevisföring även fast hans DNA borde ha förstörs för längesen enligt lagen om fri bevisföring vilket även HD påpekar i sitt beslut)
Men frågan är ju fortsatt om det inte bara hade funkat att ta typ nån hårstrå när han klipper håret hos nån barberare eller ta hans kaffemugg på jobbet? Förutsatt då att polisen inte hade hittat dom där DNA-proverna från källaren? För hade inte dom där kvarglömda proverna funnits kvar så hade rättsväsendet suttit i skiten.
Citera
2022-05-30, 21:30
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
Jag tippar på att han får 7 års fängelse om han döms. Vilket blir 4 år och 8 månader effektiv tid med tanke på att han släpps efter 2/3. Straffvärdet blir 8 års fängelse men han kommer troligen få 1 års avdrag med tanke på att så lång tid förflutit. Hade han varit över 21 år vid tillfället så lär straffet ha blivit livstid.
Du får göra avdrag på tiden han tidigare suttit i häkte.
Citera
2022-05-30, 21:34
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Men frågan är ju fortsatt om det inte bara hade funkat att ta typ nån hårstrå när han klipper håret hos nån barberare eller ta hans kaffemugg på jobbet? Förutsatt då att polisen inte hade hittat dom där DNA-proverna från källaren? För hade inte dom där kvarglömda proverna funnits kvar så hade rättsväsendet suttit i skiten.

Har ingen aning om svensk polis arbetar så. Vet inte om det verkligen går att bevisa i rätten att det är just hans DNA som tagits om man arbetar på det viset.
Citera
2022-05-30, 21:37
Medlem
Tremendouslys avatar
Fick precis reda på att jag bott på samma gata som honom i Sveg i några år...Att jag inte vetat detta tidigare. Hade ju lätt steppat en bra ansiktsbild till Flashback...Blir han släppt igen så garanterar jag en 100%ig ansiktsbild.
Citera
Medlem
KrimiMillas avatar
Hade väntat mig att en rättegång kan dröja men enligt överåklagare Mats Svensson så kommer det gå undan ändå. Har väl vant mig vid att exakt allt ska ta lång tid jag bara för att det är ett resningsärende som tagit lång tid 😆

Citat:
En formell*häktningsförhandling kommer att hållas så snart det är möjligt.

- Sedan innebär reglerna att hovrätten ska inleda rättegången inom fyra veckor när någon är häktad, säger Mats Svensson och förklarar att det då blir en åklagare i Sundsvall som ansvarar för den fortsatta processen

https://www.dn.se/sverige/hd-beviljar-resning-i-malinfallet-ny-rattegang-vantas/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Ja, någon hade kunnat tillförskaffa sig hans DNA. Sker det på laglig väg (det går) riskerar man inget men polisen får ett bevis - som kan användas då vi har fri bevisföring eller vad det heter..

Var bor han, någon som vet - stad alltså?
Citera
2022-05-30, 21:41
Medlem
Citat:
Det finns inga bilder på Olof förutom skolkatalogsbilderna, se tex min avatar. Kanske det existerar typ som i att hans mamma har en hel vägg av dem och så, men online finns inget mer.

Han har ingen närvaro med bilder på sociala medier, vill inte synas på bilder I tex jobbsammanhang vilket har bekräftats av andra, dolde sig sig till/från rättegångarna senast. Han vill absolut inte bli igenkänd och lyckas bra.

Härnäst i ärendet blir en häktesförhandling i HR i Sundsvall. Jag kommer gå dit, sen om jag kan fånga honom på bild är en annan sak men kan ska sannerligen försöka. Sedan tror jag att media kan vara behjälpliga, men det är tveksamt om de publicerar bild på någon som är misstänkt då de brukar blurra bilderna tills personer döms i rätten innan de publicerar dem.
Vad bra med folk på plats! Rapportera gärna allt. Ser fram emot en fällande dom mot ännu en vidrig människa som hållit sig undan rättvisan så länge.
Härligt när det rullas upp fall som detta, Billdal etc.
Citera
2022-05-30, 21:45
Medlem
Spitilinkkons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Olof Wiberg
Tidigare Hörning

Halvt OT..
Hörning? Det finns idag 29 personer i Sverige med det efternamnet. Bland annat en D Hörning som bl a driver Seriemördarpodden, Olösta mord, Massmördarpodden och Mördarpodden.
Finns det nån form av gemensam nämnare där? Kanske något för Olösta mord att ta upp och flytta prata om i Mördarpodden sedan?
Måste erkänna att jag inte står ut med att lyssna på de poddarna pga dåligt manus och sättet att prata.

Lite mer OnT.. när bytte han namn till Wiberg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in