2022-05-30, 17:43
Medlem
Melmiums avatar
Ser på nyhetssidor, facebook och andra platser att i princip hela Sverige lurats att det är synd om stackars Ukraina som blivit attackerade av stora elaka Ryssland. Alla ser bilder på människor i krig men ingen tar sig tiden att tänka själva.

Fokus hamnar konstant på de civila men ingen verkar vilja se sanningen, att Ukrainas regim är fruktansvärd. Ukraina är ett korrupt land där presidenten är mer diktator än Putin någonsin varit. Han har lurat Europa så det bara sjunger om det, alla tror han är någon slags modig soldat som bryr sig om folket. Han är skicklig, hans falska propaganda har fungerat. Folkmorden Ukraina gjort mot Ryssar har ingen ens förstått att de hänt, så duktig har den jäveln varit på sin propaganda.

Han offrar nu sitt eget folk, nekar Rysslands sjysta krav och förstör Ukraina för all framtid, medan han själv blir mäktigare och rikare varje dag.

Snart kommer Zelensky att kräva att Ukraina ska få gå med i både EU och NATO, han är ett sånt jävla manipulativt svin så att det inte finns.

Kommer svensken NÅGONSIN förstå att det är Ukraina som är bad guys här och att Rysslands invasion var rättfärdigad? Kommer historien skrivas på fel sätt? Kommer de ens försöka se båda sidor eller är gemene svensk så sjukt hjärntvättad av politiker och media att de inte ens kommer försöka. Jag tror tyvärr det.

Kommer nu få massa svar som "rysstroll" eller "det var ju Ryssland som började" etc, som bevisar min poäng att många inte ens VILL försöka se båda sidor.

Det är tragiskt, inte för att jag bryr mig särskilt mycket om Ryssland, bara att svinet Zelensky kommer komma undan med sina brott och den stora tragedin är att vanliga människor är för lättlurade och går på alla lögner.
Citera
2022-05-30, 17:48
Medlem
Jag håller på Ukraina, utan tvekan.
Citera
2022-05-30, 17:50
Medlem
Pre 1914s avatar
Startar man krig har man hela bevisbördan på sig för att visa att man tillhör den goda sidan. Jag har inte sett något övertygande ännu från dem.
Citera
2022-05-30, 17:52
Medlem
Diamondgrits avatar
Kriget är inte slut än, så vi vet inte vilka som är the good guys än.
Citera
2022-05-30, 17:56
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Kriget är inte slut än, så vi vet inte vilka som är the good guys än.

Och i tiden av historierevisionism och där alla definierar sig själv blir det än lite svårare.
Men Ryssland kommer aldrig bli the good guys eftersom vi valt US.
Citera
2022-05-30, 17:57
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melmium
Ser på nyhetssidor, facebook och andra platser att i princip hela Sverige lurats att det är synd om stackars Ukraina som blivit attackerade av stora elaka Ryssland. Alla ser bilder på människor i krig men ingen tar sig tiden att tänka själva..
De flesta so tänker kommer fram till att Ryssland är ett svin i detta sammanhang,
Frågan som borde ställas är; Kommer du någonsin förstå att Ryssland är the bad guy i detta sammanhang och i en del andra, framförallt inrikespolitiskt.
De flesta ryssar har ju fattat detta i alla fall utom de äldre indoktrinerade från sovjettiden.
Citera
2022-05-30, 18:00
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ser på nyhetssidor, facebook och andra platser att i princip hela Sverige lurats att det är synd om stackars Ukraina som blivit attackerade av stora elaka Ryssland. Alla ser bilder på människor i krig men ingen tar sig tiden att tänka själva.

Fokus hamnar konstant på de civila men ingen verkar vilja se sanningen, att Ukrainas regim är fruktansvärd. Ukraina är ett korrupt land där presidenten är mer diktator än Putin någonsin varit. Han har lurat Europa så det bara sjunger om det, alla tror han är någon slags modig soldat som bryr sig om folket. Han är skicklig, hans falska propaganda har fungerat. Folkmorden Ukraina gjort mot Ryssar har ingen ens förstått att de hänt, så duktig har den jäveln varit på sin propaganda.

Han offrar nu sitt eget folk, nekar Rysslands sjysta krav och förstör Ukraina för all framtid, medan han själv blir mäktigare och rikare varje dag.

Snart kommer Zelensky att kräva att Ukraina ska få gå med i både EU och NATO, han är ett sånt jävla manipulativt svin så att det inte finns.

Kommer svensken NÅGONSIN förstå att det är Ukraina som är bad guys här och att Rysslands invasion var rättfärdigad? Kommer historien skrivas på fel sätt? Kommer de ens försöka se båda sidor eller är gemene svensk så sjukt hjärntvättad av politiker och media att de inte ens kommer försöka. Jag tror tyvärr det.

Kommer nu få massa svar som "rysstroll" eller "det var ju Ryssland som började" etc, som bevisar min poäng att många inte ens VILL försöka se båda sidor.

Det är tragiskt, inte för att jag bryr mig särskilt mycket om Ryssland, bara att svinet Zelensky kommer komma undan med sina brott och den stora tragedin är att vanliga människor är för lättlurade och går på alla lögner.
Du får ju gärna underbygga dina fantasifulla påståenden om Ukrainas president och landet som sådant med någon form av fakta...

Fakta är att Ryssland garanterat att aldrig angripa Ukraina, aldrig lägga sig i deras inre angelägenheter och att i stället komma till deras försvar om de skulle utsättas för angrepp utifrån. Detta lovade man och skrev avtal om 1994. I utbyte fick Ryssland över 2000 kärnvapen som Ukraina hade.

Sedan Ukraina blev en självständig stat som visat att de ville närma sig väst och få ett drägligt liv, i stället för att leva under det allt tyngre ryska oket, har Ryssland medvetet fört påverkanskampanjer mot Ukraina, lagt sig i Ukrainas politik och slutligen, 2014, invaderade man Donbas och Krim. Sedan dess har det rått krigstillstånd. Inget av detta initierades av Ukraina, det var enkom Ryssland.

Dina fria fantasier om att man terroriserat ryssar i Ukraina motsägs av att det hårda motstånd Ryssland möter till stora delar görs av just etniska ryssar som för allt i världen INTE vill bli en del av Ryssland.

Du verkar ha fastnat i någon rolig och fantasifull tråd på valfritt ryskt forum, baserat på vad du skriver om Ukraina. Jag tror inte du någonsin varit i vare sig Ukraina eller Ryssland, men ta det från en som pratar ryska och som varit i båda länderna många gånger - det är värre i Ryssland när det gäller alla former av statligt förtryck och ryssar i allmänhet i Ukraina vill absolut inte bli en del av Ryssland. De så kallade folkomröstningarna på Krim och i Donbas nu nyligen har inte speglat folkets vilja, de har varit helt iscensatta av dels den ryska säkerhetstjänsten och ett mindre antal ryska "separatister".

Jag tycker att svensk media mer speglar den ryska sidan av saken och får det att verka som om Ryssland har någon form av rätt att agera mot Ukraina, vilket de givetvis inte har.

Nu väntar jag ivrigt på ett uttömmande svar, gärna med trovärdiga källor, som styrker dina fantasifulla uttalanden om Ukraina.
Citera
2022-05-30, 18:00
Medlem
Melmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
De flesta so tänker kommer fram till att Ryssland är ett svin i detta sammanhang,
Frågan som borde ställas är; Kommer du någonsin förstå att Ryssland är the bad guy i detta sammanhang och i en del andra, framförallt inrikespolitiskt.
De flesta ryssar har ju fattat detta i alla fall utom de äldre indoktrinerade från sovjettiden.

De vill försvara sig mot en korrupt nation som begår folkmord på deras folk, är det svinigt? Att vara för Ukrainas regering är att vara för folkmord.
Citera
2022-05-30, 18:01
Medlem
AktuellaAmnens avatar
I mina ögon bottnar det hela i en grov russofobi, i vissa fall med uppenbara inslag av homofobi.
Vår vän Ryssen kan helt enkelt inte göra rätt i deras ögon, eftersom de dömts ut på förhand.

De svenskar som ser konflikten ensidigt är desamma som saknar intresse av att förstå omvärlden och hellre tar propaganda för sanning, bara för att det kommer "från rätt håll".

Det är uppenbart för den som känner till konflikten sen innan och haft kontakt med vår vän Ryssen i öst att vår gamle handelspartner inte skulle attackera Ukraina utan anledning. Hela tanken om att Putin startat detta krig för att återskapa Sovjet är lika löjeväckande som de som påstod att Trump skulle starta ett tredje världskrig så fort han kom in i vita huset (trots att han gick till val på att avsluta alla krig).

Det yttersta exemplet på hur skrupelfria dessa svenskar är visas i att de flesta inte ens är emot krig, utan att det återigen handlar om vem som krigar. De har t ex inget emot när USA invaderar andra länder och mördar hundratusentals.
Jag är principfast emot krig, och vet att vår vän Ryssen inte skulle genomfört den här invasionen om det inte vore absolut nödvändigt.
Citera
2022-05-30, 18:04
Medlem
Cykelbarnens avatar
Zelensky är kanske en diktator, men Ukrainas folk har i alla fall valt honom.
Citera
2022-05-30, 18:04
Medlem
rrpipers avatar
Citat:

Tycker du själv att det är balanserat att påstå att Zelensky som valdes för några få år sedan är "mer diktator" än Putin som styrt Ryssland och mördat politiska motståndare i mer än 20 år? Baserat på vad? Att Ukraina som land är korrupt och att det påstås pågå ett folkmord i Donbass som endast hävdats från ryskt håll. Absurt påstående levererat med svaga argument.
Citera
2022-05-30, 18:07
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:

Kommer svensken NÅGONSIN förstå att det är Ukraina som är bad guys här och att Rysslands invasion var rättfärdigad?

Har du övervägt tesen att Ukraina är the bad guys, och Ryssland är också the bad guys? Samt även USA. Den intellektuella fällan är att tro att ett land är lika med dess befolkning, och att vi måste hålla på ett land i konflikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in