2022-05-26, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joshuatree
Någon som vet vad man ska välja här när man installer car scanner appen?

https://imgur.com/a/DE8bMNM

Bilen det gäller är en skoda octavia rs tdi -11
Citera
2022-05-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
På dom flesta bilar tillverkade efter 2002-2003 så har det ingen effekt på felkoderna att göra bilen strömlös.
Felkoderna ska nämligen ligga kvar i styrenheterna oavsett om bilen görs strömlös.
Du har säkert rätt - du är ju proffs.
Men på Suzuki Jimny 2006 hjälper det att lägga av minuskabeln från batteriet några minuter, då motorn blivit överhettad som följd av terrängkörning, där hastigheten är så låg att att fartvinden inte förmår bidraga till att kyla motorn.

Men......
Finns felkoden lagrad så att det syns vid bilprovningens analys i OBD-uttaget?
Hade en Defender PUMA 2009 som ofta visade gul lampa och felkod för EGR-ventilen.
Men vid besiktningen lyste ingen gul lampa, och OBD-uttaget skvallrade inte.
Citera
2022-05-29, 19:59
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Du har säkert rätt - du är ju proffs.
Men på Suzuki Jimny 2006 hjälper det att lägga av minuskabeln från batteriet några minuter, då motorn blivit överhettad som följd av terrängkörning, där hastigheten är så låg att att fartvinden inte förmår bidraga till att kyla motorn.

Men......
Finns felkoden lagrad så att det syns vid bilprovningens analys i OBD-uttaget?
Hade en Defender PUMA 2009 som ofta visade gul lampa och felkod för EGR-ventilen.
Men vid besiktningen lyste ingen gul lampa, och OBD-uttaget skvallrade inte.

Proffs... 🤔 Nja... Det vet i fasen.

Ja det finns en del undantag.
Kan man få motorlampan att slockna genom att lyfta batterikabeln så raderas som regel felkoderna samtidigt.

Och det kan även vara så att felkoden kommer och går i samma takt som motorlampan tänds och släcks.
Det finns ju dom som tar tillfället i akt att besikta bilen när lampan är släckt... Sen kanske den tänds på vägen hem eller i värsta fall inne i besiktningshallen.

Det kan också vara så att felkod läggs men att motorlampan inte tänds direkt. Det kan ibland ta många mil innan lampan tänds efter det att felkoden har lagts.

Ja det kan variera en del mellan bilmodeller och årsmodeller.
Citera
2022-05-29, 20:01
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Är det säkert?
Jag tänker att vissa fel sätter en permanent kod som man måste radera med dator, men det är kanske inte så på Skoda.
Du nollar genom att bryta strömmen, finns inga HDD i bilar.

Kan du inte nolla strömmen så bör en obd-läsare med vag-koder funka.

Funkar ingen där är vagcom & vcds nästa steg.
Senast redigerad av psykoshippien 2022-05-29 kl. 20:05.
Citera
2022-05-29, 20:42
Medlem
Jag har aldrig ägt en VW så kan inte uttala mig om just den bilen, men på BMW, Porsche, Ferrari, Lamborghini och Audi går det inte att nolla felkoder eller släcka EML-lampan genom att koppla ur batteriet. På dessa bilar ligger dessutom historiska felkoder kvar i en minnesbank även efter att dom nollats. Det går då att se om en felkod nollats och när.

Dom flesta bilar kräver en service-programvara för att läsa och nolla koder alternativt en scanner som du kan köpa för under tusenlappen.

Det blir värre om något år då i princip samtliga nya bilar från t.ex. BMW och MB kommer kräva uppkoppling mot ett centraliserat servicesystem för att både koda bilen och nolla felkoder.
Senast redigerad av fettveken 2022-05-29 kl. 21:15.
Citera
2022-05-30, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Du nollar genom att bryta strömmen, finns inga HDD i bilar.

Kan du inte nolla strömmen så bör en obd-läsare med vag-koder funka.

Funkar ingen där är vagcom & vcds nästa steg.

Om man generaliserar lite så stämmer det inte, alla bilar har proms (minnen) som kommer ihåg åtminstone vissa felkoder. T.ex SRS-systemrelaterade felkoder (airbags etc.) skall inte kunna raderas så enkelt.

/Dick
Citera
2022-05-30, 14:17
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Om man generaliserar lite så stämmer det inte, alla bilar har proms (minnen) som kommer ihåg åtminstone vissa felkoder. T.ex SRS-systemrelaterade felkoder (airbags etc.) skall inte kunna raderas så enkelt.

/Dick
Man får väl som en vettvillig krypa runt och avmagnetisera dessa minnen då
Intressant kunskap.
Citera
2022-05-30, 17:42
Medlem
Well, lämnade in min bil på besiktning precis. Fick inga fel förrutom att det var lite bromsvätska.. Alltså en felkod som ger röd triangel i bilen. Hon sa att jag kunde släcka den och att det inte var något problem. HUR släcker jag den röda lampan tänker jag? Försökt men fattar inte
Volvo s60 2016
Help somebody
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här