Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Rysslands plan var följande (som jag skrev igår):
Att det bara skulle ha varit en skenmanöver är en ren efterhandskonstruktion och faller på sin egen orimlighet. Ryssland hade ju kommit mycket längre om de satt in en större styrka i öst i ett snabbt blixtkrig och lämnat kvar reserver norr om Kiev, vid gränsen mot Ukraina. Det hade räckt för att binda ukrainska trupper i Kiev-området utan att få egna förluster.
Att Ryssland drog sig tillbaka från Kiev och Kharkiv beror på att de totala förlusterna blivit för stora för Ryssland. De hade ingen kraft kvar till att dels hålla dessa områden och dels göra offensiver i andra delar av Ukraina. Så de bytte strategi från grunden. Nu koncentrerar de sina kvarvarande trupper till mindre områden, där de sätter in en stor eldkraft och stora truppkoncentrationer. Och det verkar gå bättre.
Naturligtvis skulle de gjort så här direkt från början. Men det är inte ovanligt att man får byta strategi och taktiker mitt under pågående krig. Det är ganska ofta som ett krig initialt inte alls utvecklar sig som man vill. Då måste man förstås tänka om. Och kanske även byta ut folk inom ledningen.
Nu är du ute och fabulerar. Kreml har aldrig offentliggjort några planer mer än att det är en SMO med syfte att avnazifiera och demilitarisera Ukraina. Man har således inte kommit med några efterhandskonstruktioner heller.
Det scenario du återger hade varit fullt möjligt med distans- och precisionsvapen. Men att slå ut ledningen för ett land får sina konsekvenser nämligen att landet blir instabilt och att man får svårt att förutse händelseförlopp Zelensky är viktig för ryssarna för att ge legitimitet till den kommande kapitulation.
Det ovan är alltså mina spekulationer och inget annat. Men samma gäller t.ex. telekommunikation. Slår man ut det så riskerar man att samhället faller samman med de konsekvenser det blir.