2022-05-29, 15:36
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Ryssland har redan ett problem. Nej. Krig med NATO. NATO är beredd att slåss till Ukrainas sista man. Hur klarar ditt samvete och självbild av att hurra på NATO medan de skickar fler och fler unga friska män i döden?

Jag är varken krigsivrare eller ett stort fan av Putin. Men jag accepterar verkligheten att det är USA och NATO som vil ha krig och har pushat igång det här kriget sedan länge.

Vem som vinner får vi se.

Jag vet vem som inte vinner kriget iallafall och det är ditt älskade ryssland.

Det jag inte förstår att du har så svårt att förstå är att Ukrainas försvarsvilja är så hög. Men med vad tanke på hur ni behandlar människor i ockuperade områden är det inte svårt att förstå.
Hellre död än under ryskt styre. Jag förstår dem. Jag skulle handlat likadant. Hellre död än se mongolerna våldta min fru och dotter.
Hur skulle dubresonerat?
Citera
2022-05-29, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Nej, FNs säkerhetsråd har inte alls fördömt Rysslands agerande i Ukraina, eller Putin m.m.

Håll dig till fakta.
Röstresultat
FN-resolution om Ukraina den 2 mars 2022:
För: 141

Mot: 5

Avstod: 35

Deltog ej: 12

*Ur resolutionen

Fördömer Rysslands ”särskilda militära operation” i UkrainaUnderstryker att inget territorium som tas genom våld eller hot om våld ska erkännasUttrycker stor oro för rapporter om attacker mot civila personer och byggnaderFördömer Rysslands beslut att öka beredskapen för sina kärnvapenKräver att Ryssland omedelbart slutar använda våld mot Ukraina och drar tillbaka sina styrkor från landetKräver att Ryssland drar tilllbaka sitt erkännande av de ukrainska regionerna Luhansk och Donetsk.

Källa: FN:s Generalförsamling
Citera
2022-05-29, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Inget av det du skriver ger Ryssland rätten att invadera Ukraina.

Det är ingen invasion, det är en befrielse – också kallad för operation för att avnazifiera och avmilitarisera Ukraina. Det kan mycket väl hända att denna operation kräver att staten Ukraina måste förintas då en ukrainsk stat kan bedömas utgöra ett permanent hot mot Ryssland, alltså måste Kiev i så fall bli en regional stad i den Ryska Federationen.

Om så blir fallet är det Rysslands rätt att göra så.
Citera
2022-05-29, 15:38
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast Putin ljög och diktade ihop något ej verklighetsbaserat, när han hänvisade till FN-stadgan. Det finns inget stöd i någon FN-stadga för invasionen av Ukraina. Tvärtom så är hans invasion olaglig.

Han har aldrig påstått att en FN stadga skulle ge stöd för invasion av Ukraina. Du har nog liksom Clayton missförstått vad det hela går ut på.
Citera
2022-05-29, 15:38
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Källa.

Samtliga dessa påståenden är lätta att hitta källor för. Säg till om där är en specifik du inte hittar så kan jag kanske hjälpa dig.

Varför måste man jämföra om ukrainska källor är mer trovärdiga än ryska? Jag tycker de är meningslöst att rangordna på det viset. I bägge fallen bör man pröva att verifiera.
Citera
2022-05-29, 15:39
Medlem
Undrar om Storbritanien genomför en FON-operation i Svarta Havet?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xqk7Go/planerar-att-skicka-krigsfartyg-for-att-bryta-putins-svaltblockad

Om så händer ökar risken för att det hettar till. Men jag förstår dem. Den ryska blockaden är olaglig. Då de inte för ett krig emot Ukraina.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
I ukrainas årliga tal till parlamentet i November 2021 meddelade Zelensky landets ambition att återta kontrollen över Krim. Detta samtidigt som man, precis som du är inne på, börjat förflytta stridande trupper mot gränsen till Donbas, ansågs av Ryssland som ett hot mot deras nation. Det ger Ryssland rätt att ta till militära medel mot Ukraina.

Eftersom både Donbas och Krim är illegalt annekterade delar av Ukrainskt territorium så gäller såklart inte rätten till självförsvar.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ukraina står vid Rysslands gräns och stod vid Rysslands gräns även i februari och den ukrainska krigsmakt hade rustats upp med hjälp av Rysslands fiender och var beredd att anfalla och denna upprustning tilltog alltmer.

Ukraina rustade upp och var beredd att anfalla Ryssland - i februari?
Citera
2022-05-29, 15:40
Medlem
Sqrbankens avatar
Förstår mig på syftet med offensiva defensiver men undrar om Ukraina inte gör bäst i att lägga krutet på att främst hålla sina ställningar medan man låter strida strömmar av moderna leksaker från väst (inte minst state of the art artilleri) mala ner hönsknullardiktaturens fältstyrkor bit för bit. Utsikterna för Europas sista vasallstat att lyckas med sin mord -och (av inte minst barn) våldtäkts-turné medelst utnötningskrig är rätt blygsamma på sikt.

Lätt misstänka att Putin inte ännu fimpats efter hans militära fiasko (hittills, även om de absolut brutalaste av motgångar tycks dugga alltmer sällan numera?) eftersom riskerna med förfarandet inte gör mödan värt i en situation där naturen - om cancer-uppgifterna är sanna - av egen maskin sköter den biten åt de interna krafter som bejakar en utveckling dithän. Är sjukdomen tillräckligt aggressiv så kanske saken till och med är biff inom en inte allt för avlägsen framtid.

Att något mindre dekadent skulle skitas ut från Kreml efter nuvarande Tsars hypotetiska frånfälle bedömer jag förvisso knappast som troligt men krafter som kan blåsa av invasionen och skylla allt på sin/sina företrädare utan att förlora ansiktet är tragiskt nog en väg framåt för denna statiska pissnation, och därmed omvärlden.
Citera
2022-05-29, 15:41
Avslutad
Citat:
Det är ingen invasion, det är en befrielse – också kallad för operation för att avnazifiera och avmilitarisera Ukraina. Det kan mycket väl hända att denna operation kräver att staten Ukraina måste förintas då en ukrainsk stat kan bedömas utgöra ett permanent hot mot Ryssland, alltså måste Kiev i så fall bli en regional stad i den Ryska Federationen.

Om så blir fallet är det Rysslands rätt att göra så.

bara en fåne tror på det du skriver. England diskuterar nu om det är läge att skicka Royal Navy in genom Bosporen för att driva iväg de ryska ockupanterna från Ukrainas hamnar. Ser fram emot att de försupna ryssarna ska möta motstånd med mer muskler.
Citera
2022-05-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nja. Det är en regel FN’s säkerhetsråd har gett sig självt.

Faktum kvarstår att det blir meningslöst att peka på säkerhetsrådet i frågor där någon av de ständiga medlemmarna har riskerat kritik.

FN är i stort sett en produkt av ww2. Segermakterna dikterade dess utseende och detta är dagens ram för internationell rätt. Veto-rätten blev helt central, utan denna hade FN inte kunnat fungera. Detta gör också att Ryssland har rätten på sin sida i ukrainakonflikten.
Citera
2022-05-29, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Förstår att du ogenerat repeterar Kremlpropaganda men det är just bara desinformation och propaganda.

Det är knappast ett uttryck för Kreml-propaganda hur den internationella rätten är uppbyggd. Att denna skyddar Ryssland är ett faktum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in