2022-05-28, 19:39
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Gång på gång rapporteras att kvinnor ”utnyttjar” vården mer än män. 20% till och med.

Ja, detta har vi redan konstaterat. Du skrev själv att män inte söker vård för att det anses som svaghet bland män.

Citat:
Bara om man inte betalar eller kappt betalar inkomstskatt, tycker man ”dessutom betalar vi 30% i skatt” är ett svepskäl.

Oavsett är det inte ett giltigt skäl att gå till vården för minsta krämpa. För det är tyvärr vad det handlar om.
”Vårdbesök 300 spänn, jag går och kollar min prick på armen.”
”Har varit där 6 gånger i år och får gå gratis pga högkostnadsskyddet. Grymt, då kan jag gå dit närsomhelst för vadsomhelst.”

Den billiga vårdkostnaden och högkostnadsskyddet kom till för de mindre bemedlade och för de kroniskt sjuka.

Inte för de som gogglat upp åkommor som de nojar över.

Så nej, gå inte till vårdcentralen förrän du är sjuk.

Belasta inte sjukvården och skattebetalarna mer än absolut nödvändigt!

Har du underlag på ovanstående? Eller är det din egna tolkning?
Citera
2022-05-28, 19:49
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Har du underlag på ovanstående? Eller är det din egna tolkning?
Kan du vara mera specifik? Vad skulle jag behöva styrka?

Ärligt var jag mer orolig för ”kvinnors utnyttjar vård är 20% mer än mäns”. Så detta kollade jag upp innan.

Men det högg du inte på. Så, ärligt, vet jag inte vad du syftar på.

Återkom med citerad mening så får jag försöka styrka det eller backa och ta på mig papperspåsen över huvudet.
Citera
2022-05-28, 19:54
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Kan du vara mera specifik? Vad skulle jag behöva styrka?

Ärligt var jag mer orolig för ”kvinnors utnyttjar vård är 20% mer än mäns”. Så detta kollade jag upp innan.

Men det högg du inte på. Så, ärligt, vet jag inte vad du syftar på.

Återkom med citerad mening så får jag försöka styrka det eller backa och ta på mig papperspåsen över huvudet.

Men att kvinnor vänder sig till vården/söker hjälp i större utsträckning än män har vi redan konstaterat.

Sen verkar du tolka det som att kvinnor "springer till vården för minsta lilla krämpa". Hur vet du det? Har du något underlag på det påståendet eller är det vad du själv tror?
Citera
2022-05-28, 20:02
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Men att kvinnor vänder sig till vården/söker hjälp i större utsträckning än män har vi redan konstaterat.

Sen verkar du tolka det som att kvinnor "springer till vården för minsta lilla krämpa". Hur vet du det? Har du något underlag på det påståendet eller är det vad du själv tror?
Okej, då är jag med.

Det är sånt jag läst. Att gamlingar och de med kroniska sjukdomar besöker vården av giltiga skäl.

Men när frikortet kickat in så blir en del flitiga ”kunder” som inte har med deras underliggande behov att göra.

Gamlingar söker vård mest för att få prata med nån bara, att få minsklig kontakt.

Den med nån kronisk sjukdom som behöver träffa läkare eller ta prover når högkostnadsskyddet snabbt och kommer till vårdcentralen för saker som inte rör sjukdomen.
Citera
2022-05-28, 21:43
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Okej, då är jag med.

Det är sånt jag läst. Att gamlingar och de med kroniska sjukdomar besöker vården av giltiga skäl.

Men när frikortet kickat in så blir en del flitiga ”kunder” som inte har med deras underliggande behov att göra.

Gamlingar söker vård mest för att få prata med nån bara, att få minsklig kontakt.

Den med nån kronisk sjukdom som behöver träffa läkare eller ta prover når högkostnadsskyddet snabbt och kommer till vårdcentralen för saker som inte rör sjukdomen.
Många män söker vård för sent, följden blir att de kommer behöva mer vård än om de masat sig till läkaren i tid, och det kanske redan är för sent. Detta är väl extra tydligt vad gäller psykisk ohälsa.
Citera
2022-05-28, 22:14
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Många män söker vård för sent, följden blir att de kommer behöva mer vård än om de masat sig till läkaren i tid, och det kanske redan är för sent. Detta är väl extra tydligt vad gäller psykisk ohälsa.
Om du läst mitt ursprungliga inlägg till Jenny så gav jag siffrorna. 20% högre vårdkostnad för kvinnor jämfört med män.

Vilket låter i underkant efter som de uppbär som många fler sjukdagar då kvinnor väl är på jobbet.

Vilket är ännu märkligare, eftersom de inte arbetar tillnärmelsevis likamycket som män.

1-kvinnor är mer sjukfrånvarande än män
2-kvinnor deltidsarbetar mer än män
3-kvinnor går i pension tidigare än män
4-kvinnor utnyttjar vården mer än män
5-män dör tidigare än kvinnor

Hmm, när jag tog upp det på tal om feminismen brydde sig om kvinnor OCH män fick jag till svar”män får driva sina egna frågor”.

Det var länge sedan. Minns du Merapi?

Nu är vi här igen. Var står feminismen. För alla, eller bara för kvinnor. Oavsett vem som ”behövs lyftas från sitt underläge”.

Ska vi satsa lite på män? De dör tidigare! Är det en naturlag?

Eller är det för att vården inte satsat på män på grund av alla skrönor om att kvinnor inte får vård.

MÄN DÖR TIDIGARE ÄN KVINNOR!!!

Hur kan nån få det till att kvinnor förfördelas i vården?
Citera
2022-05-29, 12:37
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Om du läst mitt ursprungliga inlägg till Jenny så gav jag siffrorna. 20% högre vårdkostnad för kvinnor jämfört med män.

Vilket låter i underkant efter som de uppbär som många fler sjukdagar då kvinnor väl är på jobbet.

Vilket är ännu märkligare, eftersom de inte arbetar tillnärmelsevis likamycket som män.

1-kvinnor är mer sjukfrånvarande än män
2-kvinnor deltidsarbetar mer än män
3-kvinnor går i pension tidigare än män
4-kvinnor utnyttjar vården mer än män
5-män dör tidigare än kvinnor

Hmm, när jag tog upp det på tal om feminismen brydde sig om kvinnor OCH män fick jag till svar”män får driva sina egna frågor”.

Det var länge sedan. Minns du Merapi?

Nu är vi här igen. Var står feminismen. För alla, eller bara för kvinnor. Oavsett vem som ”behövs lyftas från sitt underläge”.

Ska vi satsa lite på män? De dör tidigare! Är det en naturlag?

Eller är det för att vården inte satsat på män på grund av alla skrönor om att kvinnor inte får vård.

MÄN DÖR TIDIGARE ÄN KVINNOR!!!

Hur kan nån få det till att kvinnor förfördelas i vården?
Att män dör tidigare har i huvudsak med biologi och levnadsvanor att göra. Män har i snitt sämre skydd för vissa sjukdomar genetiskt (det föds tex fler pojkar än flickor, vilket verkar vara naturens sätt att kompensera för att pojkar har sämre biologisk överlevnad de flesta levnadsåren). Män har även i snitt sämre levnadsvanor, mer missbruk och dåliga matvanor tex.

Den biten börjar bli bättre, och går ju att göra något åt. Vad gäller suicid så tycker jag mig se att det visst är något som adresseras av feminister. Att män inte berättar om sitt dåliga mående ökar risken och det härrör från normer om att män ska vara stoiska och inte prata känslor. Att ingå i sociala sammanhang övar livskvalitet och faktisk levnadsmönster.
Citera
2022-05-29, 13:42
Avstängd
Citat:

male-female health-survival paradox eller morbidity-mortality paradox.

Dvs. kvinnor söker och får mer vård än män som grupp eftersom de är sjukare, villket bör leda till högre dödlighet/kortare liv , men det gör de inte....

även om det kanske är lite förenklat att anta att de springer till vården för minsta lilla. objektivt så är de ju sjukare än män som grupp. (eller ja, psykiskt sjuka då)
Citera
2022-05-29, 13:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Att män dör tidigare har i huvudsak med biologi och levnadsvanor att göra. Män har i snitt sämre skydd för vissa sjukdomar genetiskt (det föds tex fler pojkar än flickor, vilket verkar vara naturens sätt att kompensera för att pojkar har sämre biologisk överlevnad de flesta levnadsåren). Män har även i snitt sämre levnadsvanor, mer missbruk och dåliga matvanor tex.

Det rimliga är ju dock att man blir sjukare av dåliga levnadsvanor, innan man dör, och så ser inte paradoxen ut

Citat:
Den biten börjar bli bättre, och går ju att göra något åt. Vad gäller suicid så tycker jag mig se att det visst är något som adresseras av feminister. Att män inte berättar om sitt dåliga mående ökar risken och det härrör från normer om att män ska vara stoiska och inte prata känslor. Att ingå i sociala sammanhang övar livskvalitet och faktisk levnadsmönster.

Det där är dumheter. att män är mer våldsamma, och därmed även våldsammare självmördare än kvinnor är anledningen till att "genomförda självmord" är högre hos män än hos kvinnor, som står för majoriteten av självmordsförsöken är för att de är mindre våldsamma.

Det framgår även om du försöker förklara nedgången bland lyckade självmord i sverige de senaste 30 åren (där undtaget är bland barn/unga vuxna, där ingen ändring har skett)

minskningen kommer från effektiva läkemedel för behandling av allvarliga fall av depression. inte femenistiskt psudo trams.
Citera
2022-05-29, 14:03
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
male-female health-survival paradox eller morbidity-mortality paradox.

Dvs. kvinnor söker och får mer vård än män som grupp eftersom de är sjukare, villket bör leda till högre dödlighet/kortare liv , men det gör de inte....

även om det kanske är lite förenklat att anta att de springer till vården för minsta lilla. objektivt så är de ju sjukare än män som grupp. (eller ja, psykiskt sjuka då)

Kvinnor åldras långsammare än män. Så den lilla skillnaden som återstår kan förklaras med det. Det är ju inte som att kvinnor blir mycket äldre än män, den skillnanden har krympt.
Citera
2022-05-29, 14:06
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det rimliga är ju dock att man blir sjukare av dåliga levnadsvanor, innan man dör, och så ser inte paradoxen ut

Det där är dumheter. att män är mer våldsamma, och därmed även våldsammare självmördare än kvinnor är anledningen till att "genomförda självmord" är högre hos män än hos kvinnor, som står för majoriteten av självmordsförsöken är för att de är mindre våldsamma.

Det framgår även om du försöker förklara nedgången bland lyckade självmord i sverige de senaste 30 åren (där undtaget är bland barn/unga vuxna, där ingen ändring har skett)

minskningen kommer från effektiva läkemedel för behandling av allvarliga fall av depression. inte femenistiskt psudo trams.
Ja män tar till våldsammare metoder för suicid, och har generellt haft större nära tillgång till tex jaktvapen. Män äÄR mer ensamma än kvinnor, något som i allra högsta grad påverkar livet, äldre ensamma män mår sämre. Att ens våga erkänna att man behöver hjälp krävs innan man söker hjälp och kan börja medicinera. Har man hjälp med samtal kommer den medicinska behandlingen ha bättre effekt.
Citera
2022-05-29, 14:08
Avstängd
Citat:
Kvinnor åldras långsammare än män.
Så den lilla skillnaden som återstår kan förklaras med det.
Nej. paradoxen är sjukare men lever längre.

Sjukare grupper lever kortare, inte längre än friska grupper. därav paradox.

Citat:
Det är ju inte som att kvinnor blir mycket äldre än män, den skillnanden har krympt.

ja, men inte att kvinnor är sjukare, den skillnaden har ökat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in