2022-05-29, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Takk. Vet du eller Lorentsen hvem som skrev om det som jeg nevnte (fetad) i mitt svar til Lorentsen?

"I følge VGs kilder startet det hele med en båttur sommeren 2017 da RU fortalte sønnen til TH om sin store lidenskap for kryptovaluta.
Det har vært opp flere ganger i tråden, men husker ikke av hvem og vet ikke om det bare er et påfunn ?

TEH skal først selv ha forsøkt å få TH til å investere i krypto, når det ikke gikk, sendte han RU til TH. Tilslutt tvang kidnappingen TH, å investere i krypto, dvs. kjøpe Monero for titalls millioner kroner.
Citera
2022-05-29, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Det har vært opp flere ganger i tråden, men husker ikke av hvem og vet ikke om det bare er et påfunn ?

TEH skal først selv ha forsøkt å få TH til å investere i krypto, når det ikke gikk, sendte han RU til TH. Tilslutt tvang kidnappingen TH, å investere i krypto, dvs. kjøpe Monero for titalls millioner kroner.
Takk! first.spring skrev noe om det her. Men jeg har ikke lest om det i noen avisartikkel el.l.
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Det har vel vært diskutert i tråden her tidligere. Det jeg vet er at bandkollegaene til TEH har forklart i politiavhør at de har hatt en forståelse at det var TEH som først tok kontakt med sin far om å investere i kryptovaluta, men at han ble kontant avvist. Derfor tok RU over jobben med å overbevise TH. Ideen og motivasjonen til TEH og RU om å få TH til å investere var nok svært reell. Hvor det bristet og hvem som lyver til politiet håper jeg snart kommer frem.
Citera
2022-05-29, 12:27
Medlem
Noen her poengterte at i noe av det som RU skrev (av bl.a. meldinger) så skrev han ikke navnet til TH da han omtalte "hval" m.m.

Men selv om RU ikke skrev THs navn, så hadde de som leste dette (og de som eventuelt fikk kjennskap til det på andre måter) en eventuell mulighet til å finne ut hvem denne "hvalen" var dersom de kommuniserte med andre som visste navnet på RUs "hval".
Eller de kunne ha gjettet hvem "hvalen" var, ettersom RU nevnte noe om strømselskap, og de kunne ha gransket RUs Facebook og funnet ut at han var i kontakt med THs sønn og dermed kan de ha forstått at TH var "hvalen" som RU skrev om.

Jeg tenker at løsningen på denne saken kommer til å vise bl.a. at noen fikk lyst på mye penger og bestemte seg for å utføre forbrytelsen etter å ha fått vite om RUs møter med "hvalen", og at RU og TH er uskyldige.

Eksempel på melding der THs navn ikke ble nevnt:
6. juli 2018. Bortføringssiktet:
...For hvis det skulle blir en kontrakt med han, så blir dette veldig stort. Han er tross alt eier av en av Norges største strømselskap
https://www.nrk.no/norge/slik-fortalte-bortforingssiktet-i-hagen-saken-om-forretningssamarbeidet-1.15013836
Fra samme artikkel:
"I private samtaler med andre kryptointeresserte, snakket den nå bortføringssiktede mannen i 30-årene om hvordan han ville samarbeide med eieren av et norsk strømselskap."

"Den siktede mannen i 30-årene kom i kontakt med kryptoekspertene via debattforum og grupper på internett".
Var noen av de kryptoekspertene anonyme for RU? Og har politiet i det hele tatt gjort nok etterforskning i forbindelse med RUs kommunikasjon med kryptoeksperter (der noen av de eventuelt kanskje kan ha vært anonyme for RU) på bl.a. debattforum?

"Da NRK først var i kontakt med de to kryptoekspertene i forrige uke, hadde ingen av dem blitt kontaktet eller vært i avhør hos politiet om saken." skrev Nrk (Publisert 12. mai 2020. Oppdatert 26. okt. 2020).

Det skal ha skjedd relativt ofte at det kom ukjente mennesker til Hagens kontor i Futurum-bygget, for å diskutere planer de ønsket å få med milliardæren på.
Det har på mange måter vært en åpen dør for folk som vil snakke. Hagen er åpen og nysgjerrig, og vil gjerne ha nye impulser, sier vedkommende til NRK.
Kilden anslår at den nå siktede mannen har vært innom kontoret syv-åtte ganger, men at Hagen ikke nødvendigvis hadde tid til å møte ham hver gang.
Det skal ha vært helt tydelig at Hagen aldri kom til å investere flere millioner i en bitcoinfabrikk.
– Han snakker med folk som kommer når han har tid. Men når det er sagt: Det er noe helt annet å være åpen og nysgjerrig enn å investere penger i noe. Det er sjelden det blir business av det.
Jeg synes ikke at det høres merkelig eller mistenkelig ut at TH tok seg tid til å ha noen møter med RU.
Senast redigerad av z-z-z 2022-05-29 kl. 13:15.
Citera
2022-05-29, 12:36
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Takk! first.spring skrev noe om det her. Men jeg har ikke lest om det i noen avisartikkel el.l.

Det hele fremstår veldig vagt, og det virker merkelig at TEH - dersom det stemmer at han
ble kontant avvist - skulle ha noe håp om å få napp ved hjelp av utenforstående.
Attpåtil en han hadde kun perifert kjennskap til i utgangspunktet.

Verd å merke seg at brukeren first.spring refererer til noe han angivelig har blitt fortalt
av en kompis som skal ha overhørt samtaler mellom to bandkompiser av TEH. Som da
altså skal ha diskutert hva de hadde sagt i avhør.

Så vi snakker altså om informasjon som har passert muntlig gjennom flere ledd.
Store sjanser for at noe "blir borte" på veien. Eller at ting blir lagt til. "Hearsay".
Citera
2022-05-29, 12:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det hele fremstår veldig vagt, og det virker merkelig at TEH - dersom det stemmer at han
ble kontant avvist - skulle ha noe håp om å få napp ved hjelp av utenforstående.
Attpåtil en han hadde kun perifert kjennskap til i utgangspunktet.

Verd å merke seg at brukeren first.spring refererer til noe han angivelig har blitt fortalt
av en kompis som skal ha overhørt samtaler mellom to bandkompiser av TEH. Som da
altså skal ha diskutert hva de hadde sagt i avhør.

Så vi snakker altså om informasjon som har passert muntlig gjennom flere ledd.
Store sjanser for at noe "blir borte" på veien. Eller at ting blir lagt til. "Hearsay".
Citat:
Store sjanser for at noe "blir borte" på veien. Eller at ting blir lagt til.
Ja, det ligger i ryktets natur.
Citera
2022-05-29, 13:12
Medlem
Har TEH tatt noen utdannelse? Evt hva, hvor og når?
Citera
2022-05-29, 13:18
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Politiet mener at siste livstegn var samtalen med sønnen kl 09:14 den 31 10 18.

Foreløpig virker det som at politiet utelukker "drap om natten".

Når var sist at de sa det?
Citera
2022-05-29, 13:25
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen

Han har studert til skuespiller på NISS. Hatt en eller to mindre roller i film.
Pluss grunnskole (regner jeg med) og videregående.
Citera
2022-05-29, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Jeg så et innlegg i går om det, men jeg husker ikke så mye av det (noen teknisk utdannelse?). Det var noe om at TEH, RU + enda en person som var nevnt med initialer hadde gått på samme skole/gikk ut samme år el.l.
Senast redigerad av z-z-z 2022-05-29 kl. 13:30.
Citera
2022-05-29, 13:33
Medlem
Citat:
Noen her poengterte at i noe av det som RU skrev (av bl.a. meldinger) så skrev han ikke navnet til TH da han omtalte "hval" m.m.

Men selv om RU ikke skrev THs navn, så hadde de som leste dette (og de som eventuelt fikk kjennskap til det på andre måter) en eventuell mulighet til å finne ut hvem denne "hvalen" var dersom de kommuniserte med andre som visste navnet på RUs "hval".
Eller de kunne ha gjettet hvem "hvalen" var, ettersom RU nevnte noe om strømselskap, og de kunne ha gransket RUs Facebook og funnet ut at han var i kontakt med THs sønn og dermed kan de ha forstått at TH var "hvalen" som RU skrev om.

Jeg tenker at løsningen på denne saken kommer til å vise bl.a. at noen fikk lyst på mye penger og bestemte seg for å utføre forbrytelsen etter å ha fått vite om RUs møter med "hvalen", og at RU og TH er uskyldige.

Eksempel på melding der THs navn ikke ble nevnt:
6. juli 2018. Bortføringssiktet:
...For hvis det skulle blir en kontrakt med han, så blir dette veldig stort. Han er tross alt eier av en av Norges største strømselskap
https://www.nrk.no/norge/slik-fortalte-bortforingssiktet-i-hagen-saken-om-forretningssamarbeidet-1.15013836
Fra samme artikkel:
"I private samtaler med andre kryptointeresserte, snakket den nå bortføringssiktede mannen i 30-årene om hvordan han ville samarbeide med eieren av et norsk strømselskap."

"Den siktede mannen i 30-årene kom i kontakt med kryptoekspertene via debattforum og grupper på internett".
En veldig nærliggende forklaring og løsning, politiet av en eller annen grunn ikke fattet noen interesse for. De to i artikkelen var et og halvt år etter forsvinningen ikke kontaktet av politiet. Og hvor mange slike kontaktet RU med sin info om Hvalen ?
Citera
2022-05-29, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Han har studert til skuespiller på NISS. Hatt en eller to mindre roller i film.
Pluss grunnskole (regner jeg med) og videregående.

Takk! Vet du årstall for når han studerte på NISS?
Citera
2022-05-29, 13:41
Medlem
Citat:
Jeg så et innlegg i går om det, men jeg husker ikke så mye av det (noen teknisk utdannelse?). Det var noe om at TEH, RU + enda en person som var nevnt med initialer hadde gått på samme skole/gikk ut samme år el.l.

Du tenker nok på OHG, som studerte i Oslo på samme tid som RU og MPU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in