• 1
  • 2
2020-06-02, 21:01
Medlem
Finns något lätt trim för den mopeden för att få den att gå fortare?

Är så jävla less på att köra i 45km/h på 50 vägar
Citera
2020-06-03, 12:11
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Finns något lätt trim för den mopeden för att få den att gå fortare?

Är så jävla less på att köra i 45km/h på 50 vägar

Googla på den moppen och det är ju en fyrtaktare. De är ju betydligt slöare än motsvarande tvåtaktare, men antagligen är den elektroniskt strypt. Här säljer de en ostrypt ECU: https://www.twostroke.se/dellorto-ecu-ostrypt-1
Citera
2020-06-19, 16:40
Medlem
Tjena. Gubbe här som själv köpt en Drax Raw. Ville leka lite ungdom. 😊

Dock så går den exakt 46 km/h uppåt och neråt. Så de har lyckats bra med strypningen.

Har inga behov av att den ska gå som min Suzuki 1991, 80km/h men det skulle vara trevligt med bara 5-10 till....😅

Är för gammal att tjafsa med polis om nåt sånt men vill leva on the edge. Så varför inte? 😅Vet att den har v-ring men även elektronisk förgasarstrypning. Inte som gamla Baotian.

Nån jäkel som har samma modell som mixtrat med en. Då jäkla mycket kablar så jag vet inte vad jag ska göra.

Som gubbe så säger jag: Det var bättre förr!! 😭😅😅
Citera
2020-06-19, 16:42
Medlem
Den enda kabeln som fanns 1990 var från tändstiftet och två från nyckellåset. Kickstart!
Citera
2020-07-08, 13:44
Medlem
Ingen som vet?
Citera
2020-07-09, 18:42
Medlem
Själv har jag en Drax Stealth, en elmoppe, men som jag har förstått så är det nästan omöjligt att trimma en elmoppe. Verkar inte finnas någon som har gjort det i alla fall vad jag googlat mig till.

Det är en klass 1 moppe 45 km/h, men går enligt mätaren upp till 52 km/h om det inte blåser i motvind.
Jag har inte mätt med GPS, men hastigheten verkar stämma hyffsat bra då man ligger bra i synk med bilister på 50-väg (ja de som inte kör för fort då)
Citera
2020-09-24, 15:02
Medlem
Fixade nakuruvariator och slipade ner pinnen som sitter där v-ringen ska vara. Gjordes på mopedverkstad.

Gör ca 60.

Men då detta är en 2020 modell med "ECU" som styr bränsle och luft så borde jag antagligen byta till en ostrypt ecu. Den går inte bra och kan inte varva riktig över 55. Låter lite skumt. Gissar på att det har med ecu'n att göra som inte matar rätt då den är för 45km/h.

Håller jag mig till max 55km/h så går den "rätt".

Nån som fått fart på sin Drax?
Citera
2021-01-11, 18:37
Medlem
Finns det inte en endaste fjunläpp i landet som trimmat sin drax?

Slipat ner variator begränsningen på verkstad då drax raw inte har en v ring.
Stoppat i en ostrypt ecu.
Efter mkt om och men förstått att man ska strypa solenoiderna som matar in luft till bränsleblandningen.

Pluggas lättas med nån skruv eller tex en soft airgun Kula I vardera slang till förgasaren. Gör ca 60-65

Dock så varvar den lite för mycket tycker jag. Känns som om nåt är knas med växlingen. Kan det vara jag behöver lite längre rem så den driver högre upp på variatorn?
Kommer jag upp i 60 så känns och låter motorn ansträngd.

Oversize variator kanske?

Kan den ha strypning i växellådan?

Nån i hela Sverige måste ju ha pillat med detta?

Euro4 helvete med elektronisk förgasare och ECU....
Citera
2021-06-10, 23:39
Medlem
Jadu jag vetetusan har inte hittat något enkelt sätt...

Vill bara få bort spärren så man kommer upp i säker hastighet på 50 vägarna... Att ligga i 45 är livsfarligt, alla kör om helt utan förstånd
Citera
2022-05-01, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopedo
Finns det inte en endaste fjunläpp i landet som trimmat sin drax?

Slipat ner variator begränsningen på verkstad då drax raw inte har en v ring.
Hur i helvete fick du in den nya variatorhylsan? Jag har beställt hem en ostrypt, men problemet är ju att variatorkåpan sitter fast som bara den. Inte nog med att kineserna har satt dit några specialskruvar som bara är till för att det ska vara svårt att meka med, men även när alla skruvar är borta från variatorkåpan så lossar den inte alls, rör sig inte ens ur fläcken - den måste typ vara fastlimmad. Hur fan kommer jag runt det utan att riskera att förstöra något? Jag, precis som er andra, är så jävla trött på att köra 45km/h på 50 vägar.

Jag är fullt medveten om att man kan köpa ostrypt ECU, men jag är inte villig att spendera så mycket pengar på att trimma kinamoppen - då köper jag hellre en ny. Mitt syfte är att lätt, billigt kunna trimma upp den bara några kilometer. Hur fan kommer jag in i variatorn???
Citera
2022-05-28, 22:20
Medlem
Banka med gummiklubba. Dock gjorde dom det på verkstad.
Senast redigerad av Mopedo 2022-05-28 kl. 22:24.
Citera
2022-05-28, 22:23
Medlem
Min drax raw dog igår. Vet inte vad det ör. Kanske skit på tändstift er bara.Nåt med el eller nån överansträngning. Hade precis tankarna på att sätta tillbaka allt till original. Den vill inte trimmas. Har ostrypt ecu och täppt till luftflöderna till förgasaren samt ostrypt variator. Det låter som den ska dö.

Men så igår så dog den helt.

Köper en pgo original istället och skiter i denna.

Köp äldre mopeder innan 2018 för att vara på säkra sidan. Samt ej mopeder med EFI.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in