Citat:
Men UA skulle inte gåt med i NATO på flera år i såna fall. Ryssland har ju flera länder i gränsen som redan är med i NATO. Självklart vill Ryssland inte ha flera med i NATO det fattar jag, men det handlar ju inte bara om försvar från Moskvas sida .Dom vill kunna medla och ha intressen i sina grannländer. Nu kommer ju faktiskt Finland och Sverige gå med i NATO. Jag håller med dig att USA hade mycket att göra med kuppen och att dom vill ha den är konflikten men jag köper inte att Moskva bara jobbar defensivt hela tiden. Dom är en stormakt som har power projection utanför sina gränser som varje stormakt som helst, sedan om FN-stadgan har jag ingen aning men tycker hur ett geopolitiskt perspektiv så var detta Putin största misstag som han gjort under hela hans tid.
Sverige och Finland i NATO kommer att dröja om det alls händer. Ukraina blev ett existentiellt hot mot Ryssland eftersom upprustningen tilltog och Kiev saboterade Minsk-avtalen. Ukraina var på väg in i NATO, vad spelar det för roll om det skulle ha dröjt ett par år, under den tiden hade militariseringen av landet bara blivit än mer hotfull mot Moskva.
Vad gäller andra grannländer, som t ex Finland så skjuter inte Finnarna mot en rysk befolkning inom den egna gränsen, så som de ukrainska fascisterna under 8 år gjorde i Donbas, inte heller uppträder Finland speciellt hotfullt mot Ryssland, men NATO-inträdet kommer – om det blir av – att definitivt sätta de finska nerverna på prov, för man hotar inte en stormakt och man upplåter inte sitt territorium som angreppspunkt mot en stormakt utan att vara beredd på konsekvenserna av det. Det var ju därför VSB-avtalet mellan Finland och USSR kom till, men minnet är tydligen väldigt kort hos vissa.
Putin gör inget misstag genom att neutralisera Ukraina. Misstaget hade varit att tillåta hotet att bli än större.
Bättre får du försöka.