2022-05-28, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Men UA skulle inte gåt med i NATO på flera år i såna fall. Ryssland har ju flera länder i gränsen som redan är med i NATO. Självklart vill Ryssland inte ha flera med i NATO det fattar jag, men det handlar ju inte bara om försvar från Moskvas sida .Dom vill kunna medla och ha intressen i sina grannländer. Nu kommer ju faktiskt Finland och Sverige gå med i NATO. Jag håller med dig att USA hade mycket att göra med kuppen och att dom vill ha den är konflikten men jag köper inte att Moskva bara jobbar defensivt hela tiden. Dom är en stormakt som har power projection utanför sina gränser som varje stormakt som helst, sedan om FN-stadgan har jag ingen aning men tycker hur ett geopolitiskt perspektiv så var detta Putin största misstag som han gjort under hela hans tid.

Sverige och Finland i NATO kommer att dröja om det alls händer. Ukraina blev ett existentiellt hot mot Ryssland eftersom upprustningen tilltog och Kiev saboterade Minsk-avtalen. Ukraina var på väg in i NATO, vad spelar det för roll om det skulle ha dröjt ett par år, under den tiden hade militariseringen av landet bara blivit än mer hotfull mot Moskva.

Vad gäller andra grannländer, som t ex Finland så skjuter inte Finnarna mot en rysk befolkning inom den egna gränsen, så som de ukrainska fascisterna under 8 år gjorde i Donbas, inte heller uppträder Finland speciellt hotfullt mot Ryssland, men NATO-inträdet kommer – om det blir av – att definitivt sätta de finska nerverna på prov, för man hotar inte en stormakt och man upplåter inte sitt territorium som angreppspunkt mot en stormakt utan att vara beredd på konsekvenserna av det. Det var ju därför VSB-avtalet mellan Finland och USSR kom till, men minnet är tydligen väldigt kort hos vissa.

Putin gör inget misstag genom att neutralisera Ukraina. Misstaget hade varit att tillåta hotet att bli än större.
Citera
2022-05-28, 20:31
Medlem
baggebo1s avatar
Förra offensiven för Ukraina i Kherson-regionen gick sådär... 100 KIA för ett par dagar sen i Davidov Brod.

https://t.me/Slavyangrad/1180
https://twitter.com/AZmilitary1/status/1530499300345749504
https://twitter.com/baronichitas/status/1530492417178316800

Får se om de lyckas bättre den här gången.
Senast redigerad av baggebo1 2022-05-28 kl. 20:37.
Citera
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Jag uppfattat sannolikheten som väldigt låg att ukrainarna ska klara av att göra några större framsteg med tanke på deras låga moral, deserterande trupper och brist på tyngre vapen.
Det är snarare att ni har usel moral, disciplin och uselt ledarskap. Ni har inga ersättare till era förluster. Ni djur från Uralbergen har flyttat allt ni kan till Donetsk, för att vladolf ska få en liten seger....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Skrattretande trollsida med bilder som inte laddar. Bättre får du försöka.

Påstår du att det inte finns nazister i Ryssland?
Citera
2022-05-28, 20:33
Medlem
barkies avatar
Tänk att folk fortfarande sväljer väst propagandan rakt ner i halsen. Ni slår världsrekord snart.

Är ju svårt att släppa sitt narrativ. Även om Ukraina skulle bli sönderbombat av kärnvapen skulle de ju vinna ändå. Makalöst. Psykos.
Citera
2022-05-28, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
Du ljuger! FN stadgan ger INTE Ryssland rätt att invadera någon som helst suverän stat. Det är nämligen bara en stadga. Det KRÄVS ett beslut i FN om för det. Kam Du inte presentera det så lägg ner DIN propaganda.

Stadgan styr FN och är det viktigaste dokumentet rörande internationell rätt.

Nej, det behövs inget beslut i FN för att militört ingripa mot ett hot. Det behövs dock beslut i FNs säkerhetsråd för att förklara Rysslands militära insats i Ukraina som stridande mot FNs stadga och något sådant beslut finns inte, alltså agerar Ryssland i Ukraina helt i enlighet med internationell rätt.
Citera
2022-05-28, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Stadgan styr FN och är det viktigaste dokumentet rörande internationell rätt.

Nej, det behövs inget beslut i FN för att militört ingripa mot ett hot. Det behövs dock beslut i FNs säkerhetsråd för att förklara Rysslands militära insats i Ukraina som stridande mot FNs stadga och något sådant beslut finns inte, alltså agerar Ryssland i Ukraina helt i enlighet med internationell rätt.

Fel, fanns inget hot
Citera
2022-05-28, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Tackar för ytterligare ett bra inlägg.
Jag ska kontrollerar de rapporterna lite senare och se vilka de är då jag läser många rapporter.
Det jag tycker många faller på är att de ställer orimliga krav på luftvärn som att ett komplex i Kaliningrad samt i närhet av Sankt Petersburg inte kan ge luftherravälde (no fly zone) över hela Östersjön, vilket jag inte tror någon egentligen förväntat sig.
Angående radar så har samtliga problem med jordens omkrets vilket kan lösas med nätverk av flera markbaserade radar men för att nå de större upptagningsområden som S-400 ofta förknippas med så krävs det AWACS i luften.
AWACS roll för luftvärn är något som ofta inte belyses tillräckligt, det är bra att svenska försvaret fått tillstånd att inhandla SAAB Globaleye som är ett väldigt bra plattform.
När AWACS diskuteras så finns det anledning att antaga att Väst/Nato delar information från AWACS med Ukraina vilket skulle kunna hålla luftvärnssystem utan telemedel till de verkligen kan bekämpa ett ryskt mål samt att det gör luftvärn svåra att slå ut.
En annan sak som är viktig är på vilket avstånd det är rimligt att ett luftvärn kan bekämpa ett mål och vilken typ av mål, att ha en lång räckvidd på robotar låter bra på pappret men kan vara meningslöst i praktiken.
Ukraina hade även en enorm mängd mobila och integrerade luftvärn vilket inte har någon motsvarighet i annat europeiskt Nato/EU land och till det kommer det stora mängder manpads som skickats till Ukraina .
Ett stort frågetecken angående Ukraina är stridsledningssystem och hur väl dessa integrerar i mot Nato, har Ukraina har tillgång till information från NATINADS.

Utbildningsmateriel för den som vill lära sig mer.
https://www.aef.se/Marktele/Artiklar/Telekrig_LV/Telekrig_LV_innehall.htm

Helt rätt med Awacs.

Jag vet att man har tagit bort byråkratin som ska hindra intergrationen med Ukraina. Sen vet jag inte hur de har gjort praktiskt.
Citera
2022-05-28, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Lokalbefolkningen i Svetlodarsk (som befriades utan strid) reagerar på ryssens ankomst:

https://twitter.com/Youblacksoul/status/1530567600828293121

Det här är inga skådespelare. Det här är så det ser ut i östra fd Ukraina.

Ingen har väl någonsin betvivlat att vissa som bor i Ukraina hellre vill tillhöra Ryssland? Det är ju det som inbördeskriget sedan 2014 handlat om. Att det däremot skulle legitimera ett angrepp av Ryssland mot Ukraina är ju däremot en helt annan sak.
Citera
2022-05-28, 20:36
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Kherson ”offensiv” nr 369.
Nej, du blandar ihop med antalet gånger dödskulten firade "seger" över ruinerna som en gång utgjorde Mariupol.
Citera
2022-05-28, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Tänk att folk fortfarande sväljer väst propagandan rakt ner i halsen. Ni slår världsrekord snart.

Är ju svårt att släppa sitt narrativ. Även om Ukraina skulle bli sönderbombat av kärnvapen skulle de ju vinna ändå. Makalöst. Psykos.

Vi har varit med förr. Kom ihåg att Finland vann Finska Vinterkriget! Det är för övrigt snart 105 dagar sedan den ryska operationen i Ukraina inleddes. Finnarna hade iaf vett att ge upp efter 105 dagar och gå med på Stalins krav, Kiev har uppenbarligen ingen vett, men så styrs det av en clown som agerar på Pentagons order.
Citera
2022-05-28, 20:37
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Jag uppfattar sannolikheten som väldigt låg att ukrainarna ska klara av att göra några större framsteg med tanke på deras låga moral, deserterande trupper och brist på tyngre vapen.
Nu får ni väl ändå ge er.
Ryska militära experter går ju till och med ut i tv och nämner Ukrainas stora stridsvilja och höga moral.
Till och med ni ryssar måste väl förstå att första steget om ni ska kunna lösa problem är att erkänna problemen? Hur fan ska ni annars kunna lyckas med nånting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in