Citat:
Du vet mycket väl att man inte kan förutse sådant. Det kan ske idag eller om flera månader.
Jag har sagt att man antagligen har en plan A, B, C osv. utarbetade redan innan man börjar.
Och en plan A1, A2, A3 osv. beroende på ändrade förutsättningar.
Men som sagt, jag hoppas verkligen att man får Kiev att inse det hopplösa men framförallt att man kan ta beslut oberoende av Washington och går med på vapenvila.
Det verkar också som att man förbereder opinionen i väst på detta. Kommentarer kring Kissingers uttalande:
Ju snabbare vi når fram till det desto bättre för alla inblandade och framförallt för Ukraina. Det som finns då alltså,
Jag har sagt att man antagligen har en plan A, B, C osv. utarbetade redan innan man börjar.
Och en plan A1, A2, A3 osv. beroende på ändrade förutsättningar.
Men som sagt, jag hoppas verkligen att man får Kiev att inse det hopplösa men framförallt att man kan ta beslut oberoende av Washington och går med på vapenvila.
Det verkar också som att man förbereder opinionen i väst på detta. Kommentarer kring Kissingers uttalande:
/.../The Ukrainians also have to contend with the possibility of war fatigue hitting the West. To date, the U.S. and NATO have been solidly united in support of Kyiv, providing the Ukrainian army with ever more sophisticated weapons systems like M777 howitzers. But as the war progresses and the casualties pile up, there may come a time when the West becomes increasingly divided over Ukraine policy and what the end-game should look like. While the U.S., the U.K., Poland and the Baltic states want to deal Russia a strategic defeat, Germany, Italy and France are more concerned with ending the war at the earliest possible date. Zelensky may scoff at the notion of a ceasefire, but as the fighting persists, he can't ignore a scenario whereby some Western leaders who are now committed supporters of Ukraine's position begin to re-evaluate their policy.https://www.newsweek.com/does-henry-kissinger-have-point-ukraine-opinion-1710638
Nobody, including Henry Kissinger, should be telling Ukraine what to do. Ukrainian policymakers will have to make their own decisions as to whether a negotiated resolution is the best way to save their country—and, if so, what terms are acceptable. Right now, the answer appears to be "no." But over time, the pendulum could swing to "yes."
Ju snabbare vi når fram till det desto bättre för alla inblandade och framförallt för Ukraina. Det som finns då alltså,
Man kan mycket väl ge ett estimat av vad man tror, baserat på strategiska och taktiska överväganden, samt de stridstekniska problembilder som båda sidor står inför.
Generellt brukar Putinonanister vara duktiga på att förutse att saker ska ske "snart" eller "strax", men det finns sällan någon djupare analys bakom dessa påståenden. Se Azovstal, exempelvis.
Snart kommer människorna där att få leva i frid och frihet i vad som kommer vara en ny del av Ryssland, och inte längre plågas av judeonazistiska dödspatruller styrda av judarna i Kiev.